فواید بازارهای عمومی برای یک منطقه

بازارهای عمومی تنها مکان‌هایی برای تجارت نیست بلکه یک بازار موفق می‌تواند باعث توسعه اقتصاد شهری و روستایی شود و آن‌ها را به هم پیوند دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بازارهایی که به خوبی طراحی شده است باعث توسعه شهری و روستایی می‌شود و ارزش املاک و مستقلات یک منطقه را افزایش می‌دهد. علاوه‌براین، بازارهای عمومی فرصت‌های شغلی کم‌خطری را برای فروشندگان فراهم می‌آورد و منابع مالی را به اقتصاد روستایی، یعنی جایی که بسیاری از فروشندگان در آن به دنیا آمده‌اند و محصولات کشاورزی را پرورش داده‌اند، باز می‌گرداند.

بازارها فواید بسیاری را برای مناطق شهری و روستایی به ارمغان می‌آورد؛ این مکان‌ها از افزایش دسترسی به مواد غذایی سالم و تازه گرفته تا فراهم آوردن منابع درآمد به طور مثبت کسب‌وکارهای محلی، دولت‌ها و ساکنان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اما چیزی که در همه آن‌ها مشترک است این است که بازارها فضاهای عمومی به شمار می‌رود که مردم را از جوامع مختلف قومی، فرهنگی و اجتماعی-اقتصادی دور هم جمع می‌کند. در ادامه به مهم‌ترین مزایای بازارهای عمومی برای یک منطقه اشاره می‌شود.

ارائه فرصت‌های اقتصادی

بازارهای عمومی مهم‌ترین مراکز رشد اقتصادی برای یک شهر یا روستا به شمار می‌رود. این مکان‌ها، فضاهای عمومی بسیار شگفت‌انگیزی در جهت ایجاد فرصت‌های شغلی برای مردم، به خصوص گروه‌های اقلیت، مهاجران و زنان در نظر گرفته می‌شود. افرادی که توانایی مالی یا جسمی کافی برای کار کردن در سایر مکان‌ها یا سازمان‌ها را ندارند می‌توانند با صرف کم‌ترین هزینه کار خود را در بازارها آغاز کنند و غرفه‌های کوچکی را در بازارهای عمومی بزرگ برپا کنند. علاوه‌براین، احداث غرفه، به جای سازه‌های بتنی یا فلزی، هزینه بسیاری کمی را برای فروشندگان در بردارد به طوری که این افراد می‌توانند با صرف هزینه شخصی و بدون گرفتن وام از دولت کسب‌و کاری خود را شروع کنند.

ایجاد پیوند بین اقتصاد شهری و روستایی

سیستم‌های مواد غذایی محلی، امنیت و رفاه اقتصادی از جمله عواملی است که برای توسعه اقتصاد یک منطقه ضروری است. از زمانی که این سیستم‌ها از لحاظ ملی و بین‌المللی بیشتر مورد توجه قرار گرفته شده است، جوامع روستایی و شهری را بیشتر تحت فشار قرار داده است. در واقع، چنانچه کانال‌های توزیع مواد غذایی با مشکل روبرو شود، مواد غذایی تازه روستاها و شهرها تنها پس از گذشت سه روز به پایان می‌رسد.

بازارهای عمومی هسته اصلی برای بازدهی این سیستم‌های غذایی محلی و از اندک مکان‌ها برای ایجاد پیوند بین شهرها و روستاها به شمار می‌رود؛ بازارهای عمومی از طریق دادوستد و گفتگو اقتصاد و جوامع شهری و روستایی را با هم مرتبط می‌سازد. 

گرد هم آوردن مردم مختلف

این روزها بسیاری از شهرها و روستاهای سراسر جهان تغییرات جمعیتی زیادی را متحمل می‌شود چراکه مهاجرت به شهرها بسیار زیاد است و باعث ایجاد خانواده‌ها و جوامع مختلف شده است. بازارهای عمومی یکی از مهم‌ترین مکان‌ها در شهرها و روستاها به شمار می‌رود که مردم را از تمام گروه‌های سنی، جنسی، قومی و اجتماعی-اقتصادی دور هم جمع می‌کند. در این فضاهای عمومی محصولات مختلف زیادی به فروش می‌رسد اما آن‌چه که بیش از همه مردم را به خود جذب می‌کند، غذاهای لذیذ، پوشاک و موسیقی است.

فروشندگان استراتژی‌های جالبی را برای جذب مردم از تمام اقشار جامعه به کار می‌گیرند. به عنوان مثال، بسیاری از آن‌ها افراد غیر انگلیسی زبان و مهاجران را در غرفه‌های خود استخدام می‌کنند و فضاهای بازار خود را به مکان‌هایی تبدیل می‌کنند که در آن هیچ‌گونه اثری از موانع فرهنگی وجود نداشته باشد. افزایش تنوع فرهنگی به یک امتیاز در میان فروشندگان سراسر دنیا تبدیل شده است چراکه ایجاد محصولات، مشتریان، فروشندگان و برنامه‌ریزی‌های اجتماعی جدید را به دنبال دارد.

ترویج بهداشت عمومی

در سراسر دنیا بیماری‌های مرتبط با چاقی بسیار همه‌گیر شده است و تاثیرات بدی بر سلامت مردم گذاشته است. چاقی دوران کودکی نیز، که ممکن است تاثیرات درازمدت خطرناکی بر سلامت کودکان داشته باشد، بسیار نگران‌کننده است.

بازارهای عمومی می‌تواند از طریق بهبود دسترسی به مواد غذایی و سبزیجات تازه و همچنین ارائه مکانی برای جمع‌آوری مردم و کاهش تنهایی و افسردگی، نقش مهمی در کاهش این نگرانی‌های سلامت ایفا کند.  

کد خبر 402823

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.