مقاصد نزدیک برای رصد خورشیدگرفتگی

در خورشید گرفتگی حلقوی ۵ دی ۹۸، سایه ماه بیش از سه ساعت بر روی کره زمین، ۱۲ هزار و ۹۰۰ کیلومتر را طی می‌کند.

به گزارش ایمنا و به نقل از انجمن نجوم آماتوری ایران، گرفت حلقوی خورشید از کشور عربستان سعودی آغاز می‌شود، سپس کشورهای قطر، امات و عمان را طی خواهد کرد و پس از عبور از اقیانوس هند وارد خاک کشور هند می‌شود. از آنجا خورشید گرفتگی کشورهای سریلانکا، مالزی، اندونزی و سنگاپور را پشت سر گذاشته و از شمال جزایر ماریانا و گوام عبور خواهد کرد.

هر چند در کشورهای جنوبی خلیج فارس، مدت زمان گرفت حلقوی یک دقیقه است، اما در کشور هند زمان گرفت حلقوی به بیش از سه دقیقه می‌رسد. بیشترین زمان گرفت حلقوی در روز پنج دی ماه، ۳ دقیقه و ۴۰ ثانیه خواهد بود.

امارات متحده عربی یکی از مقاصد نزدیک به ایران برای رصد این خورشید گرفتگی حلقوی است؛ با توجه به اینکه در هنگام وقوع کسوف ارتفاع خورشید از افق کم است، در تلفیق با مناظر طبیعی و ساختمان‌ها تصاویر جذابی را از این خورشید گرفتگی می‌توان ثبت کرد.

عمان یکی دیگر از کشورهایی است که در مسیر کسوف حلقوی قرار دارد و شانس ثبت تصاویر این کسوف برای علاقمندان بر روی اقیانوس هند در این کشور فراهم است. البته این دو کشور تنها گزینه‌ها برای مشاهده خورگرفت حلقوی نیست و کشورهای اندونزی و هند با طول زمان بیشتر برای مشاهده گرفت حلقوی، گزینه‌های مطرحی است، اما طبیعتاً هزینه بالاتری نسبت به کشورهای جنوبی خلیج فارس برای سفر به این کشورها وجود دارد.

اخبار مرتبط:

۶۸ درصد خورشید در اصفهان می‌گیرد

 آسمان فردا میزبان آخرین خورشید گرفتگی ۹۸

کد خبر 402789

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.