اصلاحات کوچک با تأثیرات بزرگ؛ شناسایی ۱۷ فرآیند پرتکرار شهرداری

بایگانی های پر از کاغذ، خیابان های پر از ماشین و اداره هایی که به اندازه یک بیمارستان از رفت و آمد آدم ها کلافه شده اند، همه و همه نشان می دهد یک جای کار می لنگد. باید یک جایی ایستاد، مکث کرد و پرسید؛ «چرا»؟

به گزارش ایمنا به نقل از اداره ارتباطات رسانه ای شهرداری اصفهان، چرا باید سالانه چند ۱۰ هزار سفر شهری اضافی انجام شود تا یک کار ساده اداری به سرانجام برسد آن هم اگر برسد؟! چرا باید مراحلی در یک فرآیند گنجانده شود که جز فرسودگی مراجعه کننده و کارمند حاصل دیگری نداشته باشد؟! یا چرا باید در حضور قوانینی که به آسان تر شدن کارها کمک می کند به دستورالعمل هایی متوسل شد که از زمان خلق آنها چند ده سال می گذرد و برای زمان و شهروند کنونی تعریف و جایگاهی ندارد؟ می شود آن ها را بازتعریف کرد، با ساده سازی و حذف فرآیندهای زاید و پرتکرار، این چرخه را تسهیل کرد، زمان ها رو کوتاه تر کرد، بروکراسی های اداری را شکست و شهروند را زودتر و راحت تر به نتیجه رساند.  

همه این «چراها» برنامه ریزان شهر اصفهان را به تأمل و بررسی مجدد فرآیندهای اداری خود برای دریافت پروانه ساختمانی، استعلامات، صدور گواهی ها و .... واداشت. این کار با اصلاحات کوچک با هدف تأثیرات بزرگ آغاز شد.

اصفهان در دورنمای ۱۴۰۰ خود باید شهری سرآمد باشد به این معنا که بهره وری، مردم محوری، کاهش تصدی گری، تمرکززدایی و اعتمادسازی را در ذات برنامه های خود داشته باشد و در یک کلام بتواند ارائه خدمات به شهروندان را ارتقا دهد.   

ترسیم چنین اصفهانی با دستورالعمل های دست و پاگیر و فرآیندهای فرسایشی ممکن نیست و باید از نقاط کوچک ابهام و چالش، به سوی رضایتمندی های بزرگ و تأثیرگذار برای شهروندان حرکت کرد. از این رو قرار نیست خدمت جدیدی به شهر اضافه شود تا این وضعیت بهبود پیدا کند بلکه همه تصمیم سازان در این قصه می توانند دور یک میز بنشینند و با راهی که متخصصان پیش پای آنها می گذارند، برای بازطراحی فرآیندها همداستان شوند.

۷ خدمت شهرداری، پرمخاطب ترین ها شناخته شدند   

در رویکرد جدید قرار نیست، خدمت جدیدی برای شهر خلق شود، بلکه می توان با ابزارهای حذف و ساده سازی فرآیندها، با آسیب شناسی و مطالعه آن ها، برخی مراحل را از فرآیندهای اداری کم و بهینه کرد تا هم به کاهش هزینه های شهروندان کمک شود و هم اهداف دستگاه های خدمات رسان محقق شود. 

از ماه ها پیش از سوی تیمی از متخصصان در حوزه معاونت برنامه ریزی شهرداری، از بین انواع خدماتی که در شهرداری اصفهان ارائه می شود همه خدمات استخراج شده و خدماتی که بیشترین مراجعه کننده به شهرداری و بزرگترین جامعه هدف را بر اساس استعلام های گرفته شده دارد، به هفت دسته تقسیم شده است.

استعلامات، پروانه ساختمانی، گواهی های عدم خلاف، نظارت بر پروژه ها، طراحی پروژه ها، پرسنلی و اموال و دارایی به ترتیب دسته های اول تا هفتم اهمیت را شامل می شود. به این معنا که حجم بیشتر مراجعات شهروندی به شهرداری و مجموعه های مرتبط در طول سال برای رسیدگی و انجام این دسته از امور است. 

این تیم از این مرحله هم پا را فراتر گذاشته است و در هر دسته، خدماتی که بیشترین جامعه مخاطب را در برمیگیرد شناسایی و ساده سازی فرآیندهای مرتبط با آن را ساده سازی کرده است. از همین رو با توجه به بررسی مراجعات شهروندان در حوزه استعلامات، استعلام از سازمان آتش نشانی در موضوع احداث آسانسور در چشم پله، پرتکرارترین خدمت در این دسته بوده است.

روش کار هم به این صورت است که در ابتدا نام فرآیند ها، دامنه شمول حوزه های مرتبط، روال مستندات بالادستی و آمار استخراج شده و بعد از آن وضع موجود، پیشنهاد و در نهایت وضع ایده آل، فرم ها و فرآیندهای مرتبط، ارائه می شود. با توجه به اینکه هدف در این کار ایده آل گرایی نیست، استدلالات برای انجام اصلاحات با استناد به قانون صورت می گیرد و حرکت ها بر اساس نقشه راه تعیین شده در معاونت برنامه ریزی انجام می شود.

۱۲۰ هزار شهروند اصفهانی در رفت و آمد برای نصب آسانسور چشم پله

در مورد استعلام از سازمان آتش نشانی در موضوع احداث آسانسور در چشم پله، دامنه شمول، ساختمان های ساخته شده با ارتفاع حداکثر سه طبقه روی همکف در محدوده شهر اصفهان شناسایی شده و حوزه های مرتبط با این فرآیند اداری، معاونت شهرسازی، سازمان آتش نشانی و شهرداری مناطق است.   

این فرآیند اداری پیش تر به این صورت بود که مالک درخواست خود را ارائه می کرد، سپس توسط نماینده یکی از دفاتر پیشخوان دولت بازدید از محل صورت می گرفت، یک گزارش تخلف تنظیم شده و برای کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال می کرد، این کمیسیون در اکثر موارد قرار صادر می کرد و در قرار از آتش نشانی استعلام می گرفت. در مرحله بعد آتش نشانی به استعلام پاسخ می داد و پاسخ را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال می کرد، سپس آتش نشانی جواب منفی می داد و در نهایت کمیسیون ماده ۱۰۰ حکم تخریب برای آسانسور نصب شده در چشم پله را اعلام می کرد!

جالب این جاست که در فرآیندهای قبلی مالک همه این مراحل را طی می کرد تا به یک جواب منفی برسد و جالب تر آن که ۱۴ هزار ساختمان دو یا سه طبقه در شهر اصفهان ساخته شده اند و متقاضی احداث آسانسور در چشم پله هستند به این معنا که در این فرآیند به ظاهر ساده شهر با یک جامعه ۱۲۰ هزار نفره مراجع در طول سال مواجه است!

وضعیت تشریح شده همه متخصصان حوزه برنامه ریزی را به این نتیجه رسانده بود که باید گره های این کار باز شود تا هم شهروند به خواسته خود برای نصب آسانسور برسد و هم قوانین مرتبط با ایمنی در این فرآیند نادیده گرفته نشود. بر همین مبنا این طرح باید به گونه ای به قوانین بالادستی که در این خصوص وجود داشت، متصل می شد تا قانون در برابر قانون قرار نگیرد. 

۱۲۰ هزار جواب با اصلاح یک فرآیند اصلاح شد 

صورت جلسات سال های ۹۶ و ۹۷، نامه های شهردار در سال ۹۸، مبحث ۳ مقررات ملی ساختمان و نقشه ۱۱۲ سازمان برنامه و بودجه از جمله اسناد بالادستی مورد استناد تیم کارشناسی شهرداری برای تغییر فرآیند استعلام از سازمان آتش نشانی برای احداث آسانسور در چشم پله بود. در مرحله بعد مذاکراتی با سازمان آتش نشانی و بازرسی و معاونت شهرسازی شهرداری اصفهان انجام شد و با تشریح وضع موجود، آسیب ها و راهکار موجود، این نتیجه حاصل شد که آتش نشانی با دریافت تعهد قانونی از مالک برای رعایت موارد ایمنی و نصب کپسول آتش نشانی به درخواست او جواب مثبت بدهد.  

در تغییرات اعمال شده در این فرآیند نفس گیر، فرآیند به این صورت اصلاح شد که دیگر لازم نیست مالک به دفاتر پیشخوان مراجعه کند بلکه از همان ابتدا باید مستقیم به آتش نشانی برود، اول جواب را از آتش نشانی گرفته و بعد به شهرداری منطقه مراجعه کند.

این فرآیند جدید و ساده که بسیاری از رفت و برگشت های شهروندان را حذف کرده، مالک را به جای گرفتن جواب منفی از آتش نشانی به جواب مثبت هم رسانده است.  

قرار است طرح اصلاحی آتی از این هم ساده تر شود و اصلا لازم نباشد شهروندان به شهرداری منطقه هم مراجعه کنند بلکه با مراجعه مستقیم به آتش نشانی، بازدید از سوی این سازمان انجام و در نهایت جواب به کمیسیون ماده صد و شهرداری منطقه ارسال شود.

حالا چند ماهی است، شهروندانی که با درخواست نصب آسانسور در چشم پله به شهرداری مراجعه می کنند هم از جوابی که به آنها داده می شوند راضی اند و هم مشکل ساختمان های بدون آسانسور شهر که می تواند زندگی را برای شهروندان به خصوص شهروندان سالمند و کودک سخت تر کند، حل شده است. این اتفاق به ظاهر ساده اما فراگیر، برآیند نگرش جدید به امور اداری از سوی جمعی متخصص است که هم و غم خود را در ساده کردن بخشی از زیست شهری قرار داده اند؛ اتفاقی که هم از اتلاف وقت شهروند و کارمند، جلوگیری می کند، هم سفرهای غیرضروری شهری آن هم در وضعیت آلودگی هوای شهر را کاهش می دهد و ترافیک سرسام آور را آرام می کند و هم رضایت شهروندان را بالا می برد. 

اصلاحاتی که ادامه دارد

زنجیره اصلاحات همچنان در این حوزه ادامه دارد و با توجه به دسته بندی های هفت گانه خدمات در معاونت برنامه ریزی شهرداری اصفهان، بازنگری فرآیند به فرآیند در ۱۷ مورد دارای اولویت در حال انجام است که تاکنون بخشی از آنها نیز به نتیجه رسیده است.   

حکمرانی خوب، اداره ارزان شهر و رعایت حقوق شهروندی از لایه واژه درآمده است و رخت اجرایی و عملیاتی پوشیده تا اصفهانی هایی راضی در اصفهانی چابک تر زندگی کنند.

کد خبر 402787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.