سومین جشنواره تلویزیونی مستند به کار خود پایان داد

سومین جشنواره تلویزیونی مستند با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، جشنواره تلویزیونی مستند در راستای اهداف تعیین شده و به منظور شناسایی و حمایت از مستندسازان جوان، مستعد و متعهد، تولید آثار مستند بر مبنای تحولات داخلی و خارجی، ارتقا کیفی آثار مستند، تقویت جریان تولید فیلم مستند و برداشتن موانع تولید و توزیع فیلم مستند برنامه ریزی شد.

سومین جشنواره تلویزیونی مستند روز گذشته با حضور علی عسکری، رئیس سازمان صدا و سیما و محمد عیدی، معاون فرهنگی شهرداری اصفهان، مدیران ارشد تلویزیون و جمعی از هنرمندان تلویزیون و رسانه با معرفی برگزیدگان سه بخش فیلم، عکس و مستندنگاری در سالن همایش‌های بین المللی سازمان صدا و سیما به کار خود پایان داد.

در این مراسم تندیس برگ زرین و دیپلم افتخار بخش نیمه بلند جشنواره توسط محمد عیدی معاون فرهنگی شهرداری اصفهان و رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به مالک شیخی و بهناز رفائیل زاده مستندسازان اصفهانی مستند "خارجی" اهدا شد.

مالک شیخی درگفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درخصوص این جشنواره اظهار کرد: شب گذشته مدیرعامل سازمان فرهنگی، ورزشی و اجتماعی شهرداری اصفهان در مراسم اختتامیه سومین جشنواره مستند حضور داشت و از سوژه و شخصیت فیلم "خارجی" تشکر کرد و این برای ما بسیار ارزشمند بود.

کارگردان فیلم خارجی ادامه داد: فیلم خارجی براساس رحمت الله چرمهینی یکی از مفاخر علمی استان اصفهان تهیه شده است؛ وی در سال ۱۹۸۶ هنگامی که شاتل در آمریکا سقوط کرد مدل سقوط را عیب یابی می کنند، وی در ناسا فعالیت می کرد و وقتی متوجه شدیم که دلیل شکسته شدن شاتل را عیب یابی کرد بهانه ای شد که فیلمی درباره این شخصیت بسازیم تا او را معرفی کنیم.

وی ادامه داد: علاوه بر آن تفکریوجود دارد که آمریکا یک کشور قدرتمند است درصورتی که این دانشمندان دیگر کشورها هستند که به این کشور قدرت می دهند. در پرتاب شاتل به دلیل اینکه آمریکا می‌خواست قدرت خود به رخ بکشد هفت نفر کشته شدند و پس از آنکه عیب یابی آن انجام شد به گروهی که مسئول عیب یابی بودند، ۲۰۰ هزار دلار هدیه داده شد، اما بهچرمهینی یک پلیور می دهند و می گویند ما به خارجی ها به اندازه نیروهای دیگر توجه نمی‌کنیم.

شیخی افزود: ایشان پس از این واقعه به سوئد رفته و سپس ژاپن و به ایران باز می گردند و ما در این مستند از چند منظر به شخصیت این دانشمند پرداختیم.

این کارگردان ادامه داد: در جشنواره مستند بیش از ۷۰۰ فیلم ارسال شد و فیلم ها در دو بخش آرای مردمی و داوری، ارزیابی شدند و ما در بخش آرای مردمی تندیس و لوح تقدیر جشنواره را دریافت کردیم.

شیخی درخصوص ساخت این مستند و نحوه آشنایی با چرمهین افزود: چرمهینی در یکی از شهرهای اطراف اصفهان زندگی می‌کند و در یک مراسم با وی آشنا شدیم و ابتدا برایمان جالب بود که از آمریکا برگشته و در ایران به کار خود ادامه می دهد، این مستند حدود دو سال کار برد یکسال و نیم طول کشید که راستی آزمایی اسناد را از طریق ناسا بسنجیم.

وی با اشاره به هزینه ها و حمایت هایی که از این فیلم شده است، خاطرنشان کرد: تمام هزینه های این فیلم شخصی بوده است و امیدوارم که  هزینه های فیلم برگردد، البته مستند سینمایی بیشتر دنبال این است که حقیقت را در قاب روایت ارائه کند و به دنبال این هستیم که با ترجمه این مستند به زبان های دیگر در جشنواره‌های دیگر نیز آن را ارائه کنیم.

کد خبر 402783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.