محله محوری نقطه عطف بودجه ۹۹ شهرداری اراک باشد

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و حقوقی شورای شهر اراک ابعاد مهم و ضروری بودجه سال ۹۹ شهرداری اراک را تشریح کرد.

ایرج رضایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از تهیه و تنظیم بودجه ۹۹ با هدف رسیدن به برنامه ها و هدف های سند چشم انداز ۲۰ ساله خبر داد.

وی در خصوص اجرای طرح توسعه محلات و تدوین بودجه سال ۹۹ شهرداری بر اساس نیازها و درخواست های شهروندان گفت: با توجه به مصوبه سند چشم انداز ۲۰ ساله در شورای شهر،  نگاه به بودجه باید عمیق تر باشد  و تمامی برنامه‌ها و هدف‌گذاری‌های بودجه در راستای رسیدن به  چشم انداز ۲۰ ساله با برش های زمانی ۵ ساله و برش زمانی یک ساله  باشد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و حقوقی شورای شهر اراک ادامه داد: موضوع دیگر در تدوین بودجه توجه به قوانین بالا دستی است به این صورت که بر اساس بخش نامه‌های بودجه‌ای وزارت کشور و آنچه که بخش نامه بودجه ملی اعلام می‌کند، در مسیر تهیه و تنظیم بودجه حرکت کرد.

وی با بیان اینکه در بحث بودجه‌ریزی باید به بحث درآمد و هزینه توامان با هم توجه کرد، افزود: با توجه به درآمد موجود باید هر درآمد در ردیف هزینه‌ای مربوطه صرف شود، همچنین برخی از هزینه‌ها در بودجه‌ریزی غیر قابل چشم پوشی است که باید به آنها نیز توجه شود و موضوع محله محوری هم که یک نگاه عدالت مندانه است در دستور کار قرار گیرد.

رضایی تاکید کرد: محله محوری باعث ایجاد رقابت در آمدی و هزینه‌ای مناسب و متناسب بین مناطق شهری می‌شود.

وی با بیان اینکه در آغاز فعالیت شورای دوره پنجم تذکرات و تقاضاهایی از شهرداری مبنی بر اینکه رقابت بین منطقه ای ایجاد شود و اختیار عمل بیشتر منطقه ای به مدیران مناطق شهرداری داده شود تا بر اساس درآمد حاصله منطقه ای بتوانند بخشی از درآمد منطقه خود را به صورت منطقه ای توزیع کنند، داده شد، افزود: این موضوع به عدالت نزدیک‌تر است و باعث ایجاد رقابت در آمدی، هزینه‌ای مناسب و متناسب می‌شود و  اینکه سره از ناسره شناخته و در واقع منطقه فعال تر با نیروهای کاراتر و  پویاتر نیز مشخص می شوند. 

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر اراک تاکید کرد: برای تدوین بودجه ۹۹ بر اساس محله محوری، کلیاتی در شورای شهر رای گرفته شده که محله محور حرکت پیش رویم، ولی این به این معنا نیست که در واقع به برنامه ریزی‌های کلان، کوتاه مدت و میان مدت توجه نکنیم و فقط برنامه های کوتاه مدت داشته باشیم، لذا در بودجه‌ریزی باید به سه اصل نگاه بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت توجه کرده و در بخش کوتاه مدت بودجه ریزی، باید به صورت محله محور جهت رفع محرومیت زدایی، رونق بخشیدن به مناطق کم برخوردار حرکت کرد ولی این که تماما در این موضوع و موضع متمرکز شویم، راه اشتباهی است.

وی با بیان اینکه شهر یک موجود زنده است که باید به تمام ابعاد آن توجه داشت،گفت: طبق مصوبه شورای شهر مبنای تنظیم بخشی از بودجه سال ۹۹ باید نگاه محله محور با توجه به اسناد بالادستی و قوانین و مقررات باشد.

رضایی تصریح کرد: بخشنامه بودجه ریزی سال ۹۸ از اواخر سال ۹۷ به شهرداری‌ها ابلاغ شده، یعنی ما می‌توانستیم بر مبنای بودجه‌ریزی جدید و طبق بخشنامه‌ها، بودجه سال ۹۸ را تنظیم و تدوین کنیم؛ اما این مهم اعمال نشد و این نقطه ضعف است.

وی تاکید کرد: برنامه‌ریزی‌ها بر این اساس است که بودجه سال ۹۹ را بر مبنای بخشنامه‌های ارسالی فرادستی تنظیم و سپس جرح و تعدیل کنیم؛ همچنین از آنجا که وظیفه شوراها این است که پیرامون قوانین محلی و موضعی تصیمیم گیری و نسبت به جرح و تعدیل این قوانین اقدام کنند و باید به گونه ای عمل شود که مجموعه ضرر نکند.

توجه به کمیته تخصیص یکی از ضروریات بودجه ریزی است

عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر اراک با بیان اینکه بارها اعلام شده که در بخش بودجه‌ریزی بر مبنای خزانه‌داری کل اقدام شود و این موضوع مد نظر قرار گیرد، افزود: توجه جدی به کمیته تخصیص از ضروریات تنظیم بودجه است، به این صورت که نباید در توزیع ثروت شهری به برخی از مناطق بر اساس یکسری از روابط و برخی شرایط خاص، توجه بیشتری شود چراکه در شهر اراک مناطق کم برخوردار زیادی همچون سنجان و کرهرود، شهرک علی ابن ابیطالب(ع)، انتهای راهزان، داوران، انتهای خیابان مشهد و شهدا وجود دارد و نباید در توزیع خدمات شهری متمرکز به چند منطقه شد و عدالت را باید برای همه مناطق و محله ها شهری در نظر گرفت.

اولویت بندی پروژه‌ها، طرح ها و لوایح شهرداری در دستور کار باشد

وی یکی دیگر از موضوعات مورد توجه در پارلمان محلی شورای شهر را اولویت بندی پروژه‌ها، طرح‌ها و  لوایح دانست و گفت: شهرداری باید در این خصوص لوایح خوبی را تهیه کند و این که مکرر بخواهد در خصوص بودجه نامه نگاری داشته باشد این ضعف سازمانی شهرداری را می رساند، به این جهت که برای هر موردی که نامه زده می شود در واقع می خواهند مجوزی از شورا بگیرند که بر خلاف مصوبه بودجه ای عمل شود، لذا شهرداری که یک سال زمان دارد باید برنامه ریزی صحیحی انجام دهد و لوایح قوی و خوبی را تدوین و به شورای شهر ارایه دهد.

رضایی با بیان اینکه مهم‌ترین لایحه شهرداری لایحه بودجه است که یکی از مهم ترین لوایح آن تعرفه عوارض، تهیه بهای خدمات شهرداری است که باید جامع، هدفمند و دقیق پیش بینی  و ارائه شود، اضافه کرد: هرچقدر این لوایح ضعف داشته باشند نامه نگاری های تک موردی یا گاها چند موردی به شورا فراوان و شورا را دچار روزمرگی می‌شود و بر اساس همین واسطه‌ها ابعاد شورا کوچکتر و جایگاه آن از شورای شهر به شورای شهرداری کاهش می‌یابد، بنابراین ضعف اساسی در ارائه لوایح شهرداری است.

خزانه دار شورای اسلامی کلانشهر اراک گفت: شورای شهر نیز باید در پیش بینی طرح‌های مهم شهری از مشاوره شهرداران مناطق، روسای سازمان‌ها و شهرداری مرکز، استفاده کند تا طرح‌های خوب و کارآمد به گونه‌ای که شهرداری را کارآمد و خلاقیت شهرداری را بالا ببرد، تهیه شود.

کد خبر 402726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.