گروه‎‌های حساس در روزهای آلوده چه خوراکی بخورند؟

کارشناس ‌مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی ‌دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: گروه‌های آسیب پذیر به خصوص کودکان، سالمندان، مادران باردار و افرادی که مبتلا ‌به ‌بیماری های ریوی ‌و قلبی ‌هستند باید در شرایط جوی آلودگی ‌هوا به نوع تغذیه توجه ‌کنند.

سکینه ‌جعفری ‌در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا ‌با اشاره به اهمیت ‌نوع تغذیه گروه‌های آسیب ‌پذیر در شرایط آلودگی هوا، اظهار کرد: گروه‌های آسیب پذیر به ‌خصوص ‌کودکان، سالمندان، مادران باردار و افرادی ‌که مبتلا به بیماری‌های ریوی و قلبی باید در شرایط آلودگی هوا به نوع تغذیه توجه کنند ‌و از رفت و آمدهای غیر ضروری ‌در سطح شهر خودداری کنند.

وی ‌با تاکید بر عوارض آلاینده‌ها بر بدن انسان، گفت: آلاینده‌ها و ذرات معلق در هوا ‌به سلول‌های ‌بدن حمله می‌کند  و عوارضی را به دنبال دارد که در این شرایط هرچه سیستم ایمنی بدن بالاتر باشد ‌و تغذیه بهتر و تحرک بیشتری را داشته باشد، می‌تواند با این عوارض مقابله ‌کند.

کارشناس ‌مسئول واحد تغذیه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، درباره توصیه‌های ‌تغذیه ‌ای، تصریح کرد: در خصوص ‌تغذیه افراد در شرایط ‌جوی آلوده توصیه می‌شود که مصرف منابع غذایی ‌حاوی آنتی اکسیدان را در اولویت غذایی ‌قرار دهند. چرا که آنتی‌اکسیدان‌ها کمک ‌می‌کند تا آلاینده‌های هوا نتواند سلول‌های بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

جعفری ادامه داد: منابع غذایی آنتی اکسیدان‌ها بیشتر در میوه‌ها، سبزیجات ‌و لبنیات کم چرب وجود دارد. آنتی اکسیدان ‌ها عبارتند از ویتامین A، ویتامین E، ویتامین D، منیزیم، کلسیم وروی است ‌که منابع غذایی در این سه گروه وجود دارد.

کارشناس ‌مسئول واحد ‌تغذیه معاونت ‌بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ‌اصفهان خاطرنشان ‌کرد: در شرایط آلودگی ‌هوا استفاده از سبزیجات توصیه می‌شود چرا که هر کدام از سبزیجات حاوی مواد تغذیه‌ای است و به سلامتی افراد به خصوص گروه‌های آسیب پذیر در هوای آلوده کمک می‌کند.

وی ‌در مورد اهمیت ‌مصرف ‌لبنیات در روزهای آلوده، اظهار کرد: علاوه ‌بر این مصرف لبنیات ‌مانند شیر، ماست، پنیر به ‌دلیل کلسیم موجود مانع از جذب سرب در بدن می ‌شود.

جعفری ‌تصریح کرد: متاسفانه ‌به دلیل اینکه میانگین مصرف ‌سرانه افراد ‌در این سه گروه غذایی کم است، معمولا عوارض آلودگی هوا بر افراد چیره می شود و شهروندان می توانند با اصلاح الگوی غذایی این دوران را به خوبی ‌سپری کنند.

کد خبر 402723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.