اعضای شورای شهر اصفهان چقدر از حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند؟

آخرین تجربه اعضای شورای شهر اصفهان در استفاده از وسائل نقلیه عمومی متفاوت است، برخی از آنان مدت‌هاست سمت این نوع از حمل‌ونقل نرفته‌اند و علت آن را مشغله ها از جمله جلسات پی در پی خود می دانند، اما برخی دیگر مرتب با تاکسی و مترو سفر می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، یک ماه از گران شدن بنزین می‌گذرد و از همان روزهای اول پس از این گرانی، آنچه مورد توجه مدیریت شهری در کلانشهرهای مختلف بوده، اختصاص بخشی از درآمد حاصل از این اقدام به حمل‌ونقل عمومی است.

اعضای شوراهای شهر و شهرداران بارها تاکید کرده‌اند که دولتمردان باید سهمی از این گرانی را به  توسعه حمل‌ونقل عمومی اختصاص بدهند تا با این توسعه، نیاز مردم برای استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی به جای خودروهای شخصی پاسخ داده شود.

این روزها و در فاصله کوتاهی از گذشت این حواشی، آلودگی هوا نیز مانند هرسال ولی این‌بار شدیدتر مهمان کلانشهرها شد تا بیش از پیش استفاده از حمل‌ونقل عمومی به ویژه مترو که نوعی وسیله حمل‌ونقل پاک است مورد توجه قرار گیرد.

اگر زیرساختارهای گاها معیوب حمل‌ونقل عمومی دیده نشده و امید به توسعه آن در کلانشهر اصفهان وجود داشته باشد، شاید برای الگوسازی هم که شده نیاز است مدیران شهری استفاده از حمل‌ونقل عمومی را از خود شروع کنند؛ به همین بهانه اعضای شورای شهر اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص آخرین باری که از وسائل نقلیه عمومی استفاده کرده‌اند  پاسخ داده و می‌گویند به صورت کلی چقدر از وسایل حمل و نقل عمومی در تردهای خود استفاده می کنند و آیا وضعیت کنونی را شایسته اصفهان می‌دانند یا خیر.

رئیس شورای شهر اصفهان درباره آخرین دفعه‌ای که از حمل‌ونقل عمومی استفاده کرده، گفت: آخرین‌بار روز حمل‌ونقل از مترو و بی‌آرتی استفاده کردم.

علیرضا نصراصفهانی افزود: قبلا بیشتر از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کردم، اما متاسفانه این روزها به دلیل مشغله‌هایی که وجود دارد کمتر استفاده می‌کنم، البته این موارد نوعی بهانه است و خودم آن را نمی پذیرم.

وی افزود: باید برای نهادینه شدن استفاده از وسائل نقلیه عمومی علاوه بر ایجاد شرایط و زیر ساخت‌های استفاده، این موضوع در بین مدیران نهادینه شود و سپس به مردم توصیه کنیم، وگرنه مطالبه ما نوعی مطالبه مغرورانه است.

نائب رئیس شورای شهر اصفهان نیز در این باره گفت: چند روز پیش از شریعتی به سمت خیابان محتشم، دو مسیر را با تاکسی رفتم و اتفاقا با رانندگان نیز احوالپرسی کردم.

پورمحمد شریعتی‌نیا ادامه داد: رانندگان از روکش صندلی‌هایی که به عنوان بسته تشویقی به آن‌ها داده شده بود راضی بودند و دیگر درباره سیستم‌های هوشمندی که قبلا به تاکسی‌ها داده شده بود گلایه‌ای نداشتند.

وی گفت که از تاکسی بیشتر از اتوبوس استفاده کرده و گاهی هم برای رفت‌وآمد دوچرخه را ترجیح می‌دهد.

شریعتی‌نیا درباره وضعیت ناوگان حمل‌ونقل عمومی در اصفهان اضافه کرد: قطعا باید بودجه حمل‌ونقل بیشتر شود و همواره در جلسات بر این موضوع تاکید کرده‌ام؛ امسال ۲۰۰ میلیارد تومان از اوراق قرضه برای خرید اتوبوس اختصاص داده شد که اتوبوسی برای خرید وجود نداشت، برای بهبود زیرساخت‌ها نیز بودجه، تخصیص داده شده است.

وی اضافه کرد: خسارت دیدن چندین اتوبوس شهر اصفهان در ناآرامی‌های اخیر این مشکلات را اضافه کرد که البته این اتوبوس‌ها درحال بازگشت به شرایط عادی است.

نائب رئیس شورای شهر اصفهان تصریح کرد: نبود قطعات برخی اتوبوس‌ها نیز باعث شده آن‌ها از چرخه حمل‌ونقل عمومی خارج شوند؛ تعداد این اتوبوس‌ها به ۲۰۰ عدد می‌رسد.

عضو دیگر هیات رئیسه شورای شهر اصفهان آخرین تجربه خود را مربوط به چند روز گذشته عنوان کرد که از مطب پزشک تا خانه از اتوبوس استفاده کرده است.

اصغر برشان ادامه داد: اکثرا برای خرید یا رفتن به محل کار از دوچرخه شخصی استفاده می‌کنم چون خانه‌ام نزدیک به شورای شهر است.

وی خاطرنشان کرد: امیدوارم تسهیلات ایمنی لازم برای مسیرهای دوچرخه ایجاد شود و این مسیرها به یکدیگر اتصال پیدا کنند، اما با این وجود نیز استفاده از دوچرخه هم خطر کمتری از موتور سیکلت دارد و هم راکبان دوچرخه کمتر تخلف می‌کنند.

عضو شورای شهر اصفهان اضافه کرد: اصفهان شهر دوچرخه‌ها بوده و باید بار دیگر استفاده از دوچرخه یک مد حمل‌ونقلی شود؛ من تا دبیرخانه شورای شهر را با دوچرخه می‌روم و دیگر به این موضوع در بین همکاران معروف شده‌ام.

رئیس کمیسیون بهداشت، سلامت و خدمات شهری شورای شهر نیز درباره آخرین تجربه خود از حمل‌ونقل عمومی گفت: مربوط به خیلی وقت پیش می‌شود کمتر می‌توانم از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنم و از صبح تا شب جلسات مختلف هستم.

عباسعلی جوادی ادامه داد: زمانی که در شورا نبودم نیز به همین شکل بود چون صبح باید نظام پزشکی می‌رفتم بعد بیمارستان و بعدازظهر هم به مطب می‌رفتم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا وضعیت موجود شایسته اصفهان است یا خیر، تصریح کرد: وقتی حرف از شایسته بودن می‌زنیم یعنی باید شرایط در حد اعلا باشد اما آنگونه نیست؛ با این حال وضعیت کنونی به حدی است که قابل قبول باشد.

رئیس مرکز پژوهش‌های شورای شهر اصفهان درباره آخرین حضورش در مترو اظهار کرد: دو هفته پیش مترو سوار شدم که یک لحظه دیدم مامور مترو اجازه ورود خانمی که دو جعبه همراه داشت را نمی‌داد برای همین ناچار شدم کارت خودم را نشان دهم و به عنوان عضو شورا مداخله کنم؛ پرسیدم چرا جلوی این خانم را گرفتید؟ گفت وسیله حجیم همراه دارد و نمی‌تواند وارد مترو شود. 

کوروش خسروی ادامه داد: آن مامور می‌ترسید که آن خانم در مترو دستفروشی کند و برای همین جلوی او را گرفته بود، اما باهم آیین‌نامه را چک کردیم و طبق آیین‌نامه آن جعبه‌ها حجیم نبود و آن فرد سوار مترو شد.

وی درباره استفاده شهروندان از وسائل نقلیه عمومی افزود: فارغ از مواردی مانند تمیز یا کثیف بودن واگن‌ها که موضوع دیگری است، باید درباره این استفاده با آمار صحبت کنیم؛ وقتی از ۴ میلیون سفری که در روز انجام می‌شود، ۶۰۰ هزار سفر با اتوبوس و حدود ۱۰۰ هزار سفر با مترو بوده و مجموع آن یک چهارم سفرهای اصفهان هم نمی‌شود، به نظرم وضعیت استفاده از حمل‌ونقل عمومی مناسب نیست.

رئیس کمیسیون اقتصادی و گردشگری شورای شهر اصفهان نیز گفت: آخرین بار شنبه بعدازظهر مسیر باغ زرشک تا شهرداری را را با مترو آمدم که زیاد هم شلوغ نبود.

نصیر ملت با تاکید بر اینکه در خصوص استفاده از مترو با ایده‌آل فاصله داریم، ادامه داد: وضعیت حمل‌ونقل اصفهان به نسبت شهرهای دیگر شاید قابل دفاع باشد، اما اصفهان را باید با خودِ اصفهان و ظرفیت‌های موجود در آن مقایسه کرد بنابراین باید در خطوط مترو نگرش ویژه‌ای به وجود آید چون از زمان طرح‌ریزی آن سه دهه می‌گذرد.

وی ادامه داد: سیاستگذاری درباره خطوط مختلف با استفاده از انواع حمل‌ونقل‌های عمومی نیز باید به نحوی انجام شود که در خطوط پر رفت‌وآمد سبب کاهش ترافیک شود.

ملت ایجاد ارتباط بهتر میان خطوط مترو و سایر حمل‌ونقل‌ها، ایجاد پارکینگ در ایستگاه‌های مترو حاشیه شهر و تبدیل ایستگاه‌های مترو به مقصد سفر برای ارائه خدمات را مهم‌ترین اولویت‌های حمل‌ونقل عمومی اصفهان دانست و افزود: یک خط مترو در اصفهان بسنده نیاز مردم نیست و باید شبکه حمل‌ونقل عمومی را ایجاد کنیم.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان دلیل استفاده کم خود از وسایل نقلیه عمومی را شلوغی جلسات شورا دانست و اظهار کرد: شرایط به گونه ای است که فرصت اینکه آزاد باشیم را نداریم و مدام در جلسات و نشست‌های مختلف هستیم و پراکندگی سفرهای درون شهری که دارم زیاد است با این‌حال ۱۵ روز پیش از مترو استفاده کردم.

وی حمل‌ونقل عمومی اصفهان را نیازمند توسعه بیشتر و همراهی مردم دانست و افزود: تردد زیاد خودروهای تک‌سرنشین در سطح شهر باید کاهش یافته و حمل‌ونقل عمومی جایگزین آن شود؛ البته ابتدا لازم است زیرساخت‌ها را فراهم کنیم چون نمی‌توان بدون آن از مردم بخواهیم که با حمل‌ونقل عمومی همراهی کنند.


فتح‌الله معین، رئیس کمیسیون پایش، نظارت و پیگیری شورای شهر اصفهان نیز گفت: قبلا از بی‌آرتی زیاد استفاده می‌کردم اما آخرین بار چند روز پیش از ایستگاه امام حسین تا خانه را با مترو رفتم و همه چیز خوب بود.

مهدی مزروعی، رئیس کمیسیون فرهنگی و ورزشی شورای شهر اصفهان بیشتر از تاکسی‌های اینترنتی استفاده می کند.

وی افزود: آخرین بار از ایستگاه شهدا تا سی‌وسه پل را برای جلسه‌ای که در باغ سرشک مترو سوار شدم اما تاکسی‌های اینترنتی را مرتب استفاده می‌کنم.

آخرین تجربه فریده روشن، یکی دیگر از اعضای شورای شهر اصفهان به تاکسی سوار شدن باز می‌گردد.

وی درباره این تجربه خود گفت: چند روز پیش حدود ساعت ۷ عصر تاکسی سوار شدم که اتفاقا با ترافیک شدیدی هم دچار بودیم.

روشن ادامه داد: اگر بتوانیم مترو را گسترش دهیم هم در صرفه جویی زمان بسیار موثر است و هم نوعی حمل‌ونقل پاک را استفاده کرده‌ایم اما توسعه مترو هم هزینه بالایی دارد هم به تمام نقاط شهر دسترسی ندارد.

آخرین تجربه رئیس کمیسیون معماری، عمران و شهرسازی شورای شهر اصفهان از حمل‌ونقل عمومی نیز مربوط به تاکسی می‌شود.

شیرین طغیانی درباره این تجربه گفت: هفته گذشته فرزندم را به مطب دکتر بردم؛ حوالی ساعت ۷ عصر منطقه ۱۵ بودم و باید به سمت میدان آزادی می‌رفتم و بازمی‌گشتم که هر دو مسیر را با تاکسی رفتم.

وی ادامه داد: زمانی که من از تاکسی استفاده کردم خیابان‌ها خلوت بود برای همین راضی بودم البته شرایط تاکسی با اتوبوس متفاوت است و باید همه ناوگان حمل‌ونقل عمومی با کیفیت شود؛ وقتی کیفیت بی‌آرتی ارتقا پیدا کرد مردم نیز استقبال خوبی از آن کردند اما این موارد در دیگر خطوط اتفاق نیفتاد و آنقدر که مردم انتطار دارند ظرفیت ایجاد نشده است.

طغیانی خاطرنشان کرد: گرانی و نبود اتوبوس را می‌دانم اما شاید این‌ها همه برای عدم توسعه حمل‌ونقل عمومی بهانه باشد؛ البته همه فشارهای مربوط به ترافیک و آلودگی هوا نباید روی دوش شهرداری باشد.

وی اضافه کرد: صبح روزهایی که مدارس تعطیل است، خیابان‌ها نیز خلوت اند؛ به نظرم اگر پنج سال بر آموزش‌وپرورش متمرکز شده و کیفیت مدارس به حدی ارتقا پیدا کند که مردم نیاز نداشته باشند بچه‌های خود را از این منطقه به آن منطقه ببرند، شاید ۴۰ درصد ترافیک شهری بهینه شود.

رئیس کمیسیون معماری، عمران و شهرسازی شورای شهر اصفهان تصریح کرد: یکی از فرزندان من ۱۵ کیلومتر و یکی دیگر شش کیلومتر برای رفتن به مدرسه سرویس سوار می‌شوند چون کیفیت مدارس نزدیک به خانه ما خوب نیست.

وی افزود: دیدیم که بنزین هم گران شد اما تفاوت چندانی در ترافیک احساس نمی‌شود؛ نه اینکه این گران شدن برای مردم مهم نیست بلکه نیاز آن‌ها در حوزه حمل‌ونقل به شکل‌های دیگر پاسخ داده نشده است.

امیراحمد زندآور رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای شهر نیز اظهار کرد: در هفته گذشته چند مرتبه تاکسی سوار شدم و چند روز قبل تر هم از اتوبوس استفاده کردم؛ مشکلات و نابسامانی‌هایی در زمینه سرمایش، گرمایش و نظافت اتوبوس‌ها وجود دارد که نیاز به رفع آن احساس می‌شود.

کد خبر 402709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.