اگر گوشتان مشکل دارد، بخوانید...

گوش یکی از مهم‌ترین اندام‌های حسی در بدن است و علاوه بر شنوایی در حفظ تعادل بدن نیز نقش دارد و دانستن علائم بیماری‌های مربوط به آن و راه درمان حائز اهمیت است.

به گزارش خبرنگار ایمنا،  گوش یکی از اندام‌های مهم حسی است که صوت را دریافت می‌کند و مسئول دو حس حیاتی یعنی شنوایی و تعادل در بدن است؛ گوش انسان از سه بخش داخلی، میانی و خارجی تشکیل شده است که هر کدام وظیفه‌ای دارند، صداهای تشخیص داده شده از طریق گوش، اطلاعات اساسی را درباره محیط پیرامون به ما می‌دهد و با شنیدن است که می‌توان از طریق روش‌هایی چون گفتار با سایرین ارتباط برقرار کرد و صداهای دنیای اطراف را تشخیص دهیم، علاوه بر این گوش در حس تعادل هم سهم دارد و درک ناخود آگاه وضعیت بدن در فضا به ما اجازه می‌دهد تا بایستیم و حرکت کنیم بدون آنکه زمین بخوریم، از این رو گوش، بیماری‌های آن و راه‌های درمان و پیشگیری حائز اهمیت است و داشتن اطلاعات در این زمینه قطعا مفید خواهد بود؛ بر این اساس به منظور آشنایی بیشتر با این عضو بدن و راهکارهای مراقبت و درمان آن با سید حمیدرضا ابطحی، متخصص گوش ‌و حلق و بینی و فلوشیپ جراحی گوش، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان و رئیس مرکز کاشت حلزون شنوایی اصفهان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید...

گوش و ساختار آن چیست؟

گوش از سه قسمت خارجی، میانی و داخلی تشکیل شده است، گوش خارجی انتقال صوت را به عهده دارد و گوش میانی انرژی صوتی را تشدید می‌کند، همچنین گوش داخلی صوت را تبدیل به تحریک الکتریکی کرده و از طریق عصب شنوایی به مغز ارسال می‌کند و علاوه بر این وظیفه ایجاد تعادل در بدن عمدتا بر عهده گوش داخلی است.

مهم‌ترین بیماری‌های گوش چیست؟

از جمله مهم‌ترین بیماری‌های گوش می‌توان به عفونت گوش، کاهش شنوایی، سرگیجه، وزوز گوش و درد گوش را نام برد، در این میان عفونت‌ها و ضعف شنوایی شایع تر است.

علائم و علت عفونت گوش چیست؟

عفونت‌های گوش می‌توانند در اثر ورود آب آلوده به گوش(بیماری گوش شناگران)، سرماخوردگی طول کشیده و ضعف سیستم ایمنی اتفاق می‌افتد و با درد، کاهش شنوایی، تب و سرگیجه همراه است که شروع سریع درمان توسط پزشک معالج شامل تجویز آنتی‌بیوتیک( خوراکی و قطره‌های موضعی) و جلوگیری از ورود آب به گوش لازم است.

آیا آسیب پرده گوش فقط با جراحی درمان می‌شود؟

پرده گوش می‌تواند در اثر عفونت شدید و یا ضربه پاره شود، در اکثر مواقع پرده خود به خود ترمیم می‌شود، اما در صورتی که بعد از چند ماه ترمیم صورت نپذیرد، نیاز به جراحی خواهد بود.

علت بیماری اتواسکلروز چیست و شیوع آن بین مردان بیشتر است یا زنان؟

 از بیماری‌های گوش اتواسکلروز است که در این بیماری، استخوانچه رکابی که ریزترین استخوان بدن است، دچار کاهش تحرک و یا به اصطلاح چسبندگی می‌شود، علت دقیق این بیماری مشخص نیست، اما در بین خانم‌های جوان شایع‌تر است و حتی گاهی بین چند عضو خانواده با هم دیده می‌شود، درمان اصلی این بیماری جراحی است، اما سمعک نیز می‌تواند موثر باشد.

بیماری منییر و راه درمان را توضیح دهید؟

منییر نیز یکی دیگر از بیماری‌های گوش است که در آن افزایش فشار در گوش داخلی باعث حملات سرگیجه و کاهش شنوایی می‌شود، محدودیت در مصرف چای، قهوه، نمک، پرهیز از استرس و کنترل آلرژی می‌تواند در جلوگیری از بروز حملات مفید باشد، همچنین برای کنترل حملات تجویز داروهای دفع کننده سدیم نیز موثر است.

پیر گوشی چیست و چه افرادی را بیشتر درگیر می‌کند؟

در پیر گوشی با افزایش سن گوش داخلی و عصب شنوایی دچارتغییرات ناخواسته‌ای می‌شود که به کاهش شنوایی و وزوز گوش می‌انجامد و در افرادی که دیابت، پرفشاری خون و چربی خون بالا دارند، این تغییرات زودتر و شدیدتر رخ می‌دهد، در صورت شدت علائم تجویز سمعک مناسب کمک‌کننده است.

توصیه‌های لازم برای جلوگیری از مشکلات شنوایی چیست؟

کار کردن در محیط‌های صنعتی، گوش کردن به موسیقی با صدای بلند،زندگی شهری و ... همگی از از عوامل کاهش شنوایی هستند، در کارگران رعایت توصیه‌های مربوط به طب کار، استفاده از محافظ‌های صوتی و شرکت در پایش‌های    سالیانه می‌تواند این اثرات زیانبار را به حداقل برساند، همچنین جوانان باید از استفاده نامناسب از هدفون‌ها با صدای بلند پرهیز کنند.

آمار سالیانه از نوزادان دارای مشکل شنوایی در کشور و راه درمان آن را توضیح دهید؟

در کشور سالیانه حدود ۱۰ هزار نوزاد با مشکل کاهش شنوایی متولد می‌شود، در ۲۰ درصد این افراد کاهش شنوایی آنقدر شدید است که بایستی با عمل جراحی کاشت حلزون شنوایی صورت گیرد و در بقیه موارد تجویز سمعک و گفتار درمانی کافی است، مهم‌ترین عامل در موفقیت درمان شناسایی به موقع طفل مبتلا به کاهش شنوایی است، لذا شرکت در برنامه‌های غربالگری شنوایی که در یک ماهگی برای تمام نوزادان انجام می‌گیرد، توصیه موکد می‌شود.

بیماری گوش شناگر بیشتر چه افرادی را درگیر می‌کند؟

این بیماری در افرادی که به انجام ورزش‌هایی مانندغواصی و کوهنوردی می‌پردازند و یا افرادی که به طور مکرر پروازهای طولانی مدت دارند، بیشتر است و احتمال آسیب به گوش میانی و داخلی در اثر تغییرات فشار محیط وجود دارد، این افراد باید با مراجعه به پزشک متخصص موارد و توصیه‌های لازم را دریافت و رعایت کنند.

علل ایجاد وزوز گوش  و درمان آن چیست؟

وزوز گوش علل مختلفی دارد که قرار گرفتن در معرض صدای بلند، اضطراب، عفونت، تومورهای گوش و ... از جمله این علت‌ها است، با مراجعه به  پزشک ،معاینه و انجام آزمون‌های مورد نیازعلت بیماری تا حدودی مشخص و  درمان انجام می‌شود.

آیا جرم گوش بیماری است؟

خیر، جرم گوش حاصل فعالیت غدد چربی و عرق در مجرای گوش است و نقش مهمی در پاکسازی مجرای گوش و جلوگیری از عفونت گوش دارد و حتی‌الامکان نباید از گوش خارج شود، در مواردی که تولید این ماده بیش از حد باشد، باعث گرفتگی مجرای گوش، درد و کاهش شنوایی می‌شود، بایستی توسط پزشک مجرب و با روش مناسب از گوش خارج شود.

کد خبر 402706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    3 0
    ممنون از آگاهی رسانی شما، گزارش جامعی بود
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۰۴
    5 0
    پس وزوز گوش بیخودی نیست