۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار ایرانی تحت پوشش برنامه پزشکی خانواده قرار دارند

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: درحال حاضر، ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار ایرانی تحت پوشش برنامه پزشکی خانواده قرار دارند و اجرای این برنامه جزو اهداف مهم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تکلیف قانونی برنامه توسعه کشور است.

به گزارش ایمنا و به نقل از وبدا، دکتر جعفر صادق تبریزی، در نشست مشورتی پیرامون دستورعمل های مرتبط با متخصصین پزشک خانواده، با اعلام این خبر، افزود: گفت: این برنامه از سال های گذشته در سیستم دولتی اجرا می شد و در سال های بعد نیز از توان بخش خصوصی برای اجرای آن کمک گرفته شد.

وی افزود: حدود یک سوم جمعیت ایران بالغ بر ۲۷ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در روستاها و شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر تحت پوشش برنامه پزشکی خانواده قرار دارند که ۵ میلیون نفر از این جمعیت در دو استان مازندران و فارس که پزشکی خانواده را سراسری اجرا می کنند، زندگی می کنند.

وی ادامه داد: هدف دکتر نمکی، گسترش برنامه پزشکی خانواده در تمام کشور است و این برنامه طی چند سال آینده کل کشور را تحت پوشش قرار خواهد داد.

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه مقوله پزشکی خانواده با پزشک خانواده متفاوت است، گفت: پزشک خانواده یک فرد است که در این رشته تحصل کرده و مهارت کسب کرده است، اما برنامه پزشکی خانواده با ۱۳ محور بخش های متعددی دارد که باید برای بهبود سلامت مردم، اجرا شود.
دکتر تبریزی خاطرنشان کرد: یکی از محورهای مهم این برنامه انجام کار سیستمی است. تیم پزشکی خانواده مسئول سلامت مردم و پاسخگویی به آن است. ما نظام ارائه خدمتی داریم که اولین سطح آن سطح پایه یعنی منازل مردم و خانواده ها را شامل می شود.

وی اضافه کرد: بر همین اساس، طرح «هرخانه، یک پایگاه سلامت» را به صورت پایلوت در سه استان قزوین، سمنان و کاشان اجرایی کردیم که از ابتدای سال ۹۹ در کل کشور نیز گسترش خواهد یافت. این طرح به ارتقای دانش و مهارت خانواده ها در خصوص سلامتشان کمک شایانی می کند.

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت گفت: سطح بعدی، سطح اول ارائه خدمت است. در این سطح هم بخش دولتی، هم بخش خصوصی وجود دارد. طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، هر آنچه غیردولتی باشد، اعم از کارخانه ها، سازمان های مردم نهاد، خیّرین و غیره، بخش خصوصی محسوب می شوند.

دکتر تبریزی با اشاره به اینکه وزارت بهداشت برای اجرای بهتر برنامه پزشکی خانواده و پاسخگویی مناسب تر، به دنبال کنارهم قراردادن بخش های خصوصی و دولتی است، عنوان کرد: ۸۰ درصد مراجعه مردم در زمینه درمان سرپایی به بخش خصوصی و ۲۰ درصد به بخش دولتی است که این امر در قسمت بستری برعکس است و بخش دولتی پذیرای ۸۰ درصد بستری ها است.

لزوم مشارکت بخش خصوصی در اجرای برنامه پزشکی خانواده

وی خاطرنشان کرد: وقتی قرار است به مردم پاسخگو باشیم و در کنار آن نیز به ازای هر ۳ هزار نفر، یک پزشک لازم داشته باشیم، باید به سمت کمک گرفتن از بخش خصوصی برویم. بنابراین، برای اجرای هرچه بهتر برنامه باید همان سیاست ها و همان نظام در هر دو بخش حاکم باشد.

وی بیان کرد: تجربه های سایر کشورها نشان می دهد که اجرا و پرداختن به برنامه پزشکی خانواده به صورت گروهی بسیار بهتر از انفرادی است. برنامه پزشکی خانواده را باید به صورت مجموعه ای انجام داد.

تاکید بر تجمیع مطب های بخش خصوصی

وی، بر تجمیع مطب های بخش خصوصی تاکید کرد و گفت: تجمیع مطب ها برای ارائه خدمت که حدود ۸۰ تا ۱۵۰ هزار نفر را پوشش می دهند، منجر به افزایش مسئولیت پذیری، پوششِ مناسب تر برنامه، پاسخگویی بهتر، کاهش هزینه ها و بهره مندی بهتر مردم از برنامه می شود. زیرا برای مثال، به جای به کارگیری ۴۰ پزشک و یک منشی، ۸ پزشک و یک منشی به کار گرفته می شوند. بر همین اساس، مجتمع های سلامت منطقه ای (RHC) نیز ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به حل معضل پاره وقت بودن یا تمام وقت بودن پزشکان با تجمیع مطب ها، گفت: در سطح سوم برنامه ارائه خدمات توسط بیمارستان ها و کلینیک های فوق تخصصی انجام می شود و در بین همه این سطوح نیز نظام ارجاع قرار دارد. پزشک خانواده نیز به عنوان محور این کار تیمی در مرکزیت برنامه خواهد بود.

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در سیستم نظام سلامت ایران بیش از ۳۱ هزار بهورز، ۲۰ هزار و ۷۰۰ مراقب سلامت و ۱۲۶۰۰ پزشک فعالیت دارند، گفت: محوریت این افراد که کارشناسان تغذیه، روان، بهداشت حرفه ای، بهداشت محیط و غیره نیز در آنها حضور دارند، باید با متخصص پزشکی خانواده باشد تا بتواند این تیم را درست هدایت کند.

دکتر تبریزی با تاکید بر نقش محوری متخصصان پزشکی خانواده در برنامه پزشکی خانواده، افزود: از ۴ سال پیش در ۱۲ دانشگاه علوم پزشکی کشور متخصص پزشکی خانواده در کشور تربیت شده است.

رییس مرکز مدیریت شبکه وزارت بهداشت در پایان، مشارکت با حوزه درمان و بیمه ها برای تدوین بهتر برنامه پزشکی خانواده را مورد اشاره قرار داد و گفت: تعاونی های بهداشتی درمانی که هم اکنون در برخی نقاط ایجاد شده اند، باید در تمام کشور ایجاد شوند، زیرا فرصت خوبی برای توسعه همکاری ها ایجاد می کنند.

کد خبر 402700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.