چهار ماسک خانگی برای رفع موخوره

معیار بیمه سلامت ‌برای پرداخت هزینه سمعک، عامل بیدار شدن مکرر هنگام ‌خواب شبانه، چهار ماسک برای رفع موخوره، فوائد پیاده‌روی ‌و دوچرخه‌سواری برای سلامت قلب ‌و آشتی ‌با کلیه‌ها با تغییر رژیم غذایی را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا، رئیس ‌گروه ‌تجهیزات ‌پزشکی سازمان بیمه سلامت، در خصوص ‌نحوه پوشش ‌هزینه ‌سمعک، اظهار کرد: بیمه ‌سلامت ‌برای پرداخت هزینه های بیماران بابت کالاهای پزشکی که تهیه می ‌کنند، بر اساس مصوبه دبیرخانه شورای عالی بیمه اقدام می کند.  

امیر ندرلو با بیان اینکه بر هر کالای پزشکی یک سقف قیمتی تعیین و ابلاغ شده است، افزود: سقف قیمت سمعک، یک میلیون و ۲۶۰ هزار تومان است که بیمه سلامت ۷۰ درصد این رقم را به بیمار پرداخت می کند.

وی ‌با تاکید بر اینکه ‌پرداخت به بیمار بر اساس ۷۰ درصد فرانشیز ۸۸۰ هزار تومان می ‌شود، گفت: هزینه ‌سمعک ‌به ‌عنوان ‌خسارت متفرقه تلقی می ‌شود که ‌بیمار می ‌بایست برای دریافت هزینه، فاکتور و مدارک پزشکی ارائه بدهد.

رئیس ‌گروه تجهیزات پزشکی سازمان بیمه سلامت، در خصوص ‌قیمت های متفاوت ‌سمعک ‌در بازار و سایت اداره کل تجهیزات پزشکی، اظهار کرد: با توجه به تنوع سمعک و قیمت ‌ها، به سایت اداره کل تجهیزات ‌پزشکی ‌استناد می ‌کنیم. سازمان ‌بیمه ‌سلامت ‌به ‌طور میانگین ‌در سال بابت ۱۲ هزار سمعک، رقمی در حدود ۱۰.۵ تا ۱۱ میلیارد ‌تومان پرداختی دارد.

فوائد پیاده‌روی و دوچرخه‌سواری برای سلامت قلب

نتایج یک مطالعه جدید پزشکی ‌در انگلیس نشان می‌دهد که پیاده‌روی و دوچرخه سواری در مسیر محل کار برای سلامت قلب مفید است. متخصصان انگلیسی ‌معتقدند افرادی که برای رفت و آمد به محل کار پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری می‌کنند کمتر احتمال دارد دچار حمله قلبی شوند. پزشکان انگلیسی اظهار کردند یافته‌های ما نشان می‌دهد ورزش به ‌عنوان شیوه‌ای برای رفت و آمد به محل کار با کاهش میزان ‌حمله قلبی مرتبط است. فوائد مرتب ورزش ‌کردن متعدد است ‌و باید افراد به داشتن فعالیت جسمی کافی تشویق شوند.

متخصصان در این مطالعه تاکید کردند عدم فعالیت جسمی کافی، داشتن اضافه وزن، استعمال سیگار و دیابت از فاکتورهای مهم خطرزا در بروز مشکلات قلبی هستند. همچنین آنان ‌با در نظر گرفتن فاکتورهای مختلف دریافتند پیاده‌روی در زنان با کاهش ۱.۷ درصدی حمله قلبی در مدت یک سال همراه است. همچنین در مردانی که با دوچرخه در محل کار خود حاضر می‌شوند خطر بروز حمله قلبی ۱.۷ درصد کمتر بوده است.

عامل بیدار شدن مکرر هنگام خواب شبانه

بیدار شدن از خواب در نیمه شب نه تنها آزار دهنده و به معنای خستگی ‌و خواب‌آلودگی در روز بعد است، بلکه می‌تواند تأثیر زیادی در سلامت جسمی ‌و روحی شما بگذارد.  شش عامل دلیل بروز این مشکل است که عبارتند از:

دمای اتاق: اولین چیزی که بین شما و خواب خوب می‌ایستد دمای اتاق شما است.  کارشناسان معتقداند وقتی بدن شما خنک است و اتاق خواب شما در دمای پایین تری قرار دارد، استراحت بهتری در شب خواهید داشت.

گرمای بدن شما در شب به اوج خود رسیده و سپس هنگام خواب به پایین‌ترین حد خود می‌رسد. دمای بیش از ۲۴ درجه سانتیگراد گرم است و باعث بیقراری شما می‌شود و دمای کمتر از ۱۲ درجه سانتی گراد بیش از اندازه سرد است. بنابراین دمای ۱۶-۱۸ درجه دمای ایده آلی برای اتاق خواب به نظر می‌رسد.

افکار استرس‌زا: همه ما این جمله را شنیده‌ایم که نباید کار را با خود به خانه بیاورید و این موضوع درباره خواب بیشتر از همه صدق می‌کند. اگر احساس اضطراب یا افکار استرس‌زا دارید، سعی کنید موقع خواب آنها را از ذهنتان بیرون کنید و اگر به طور مرتب با اضطراب دست و پنجه نرم می‌کنید، بهتر است در اسرع وقت با پزشک خود صحبت کنید.

قطع موقت نفس در خواب: نوعی اختلال در هنگام خواب تنفس شما را کند یا متوقف می کند و باعث کاهش سطح اکسیژن در بدن شما می‌شود و باعث می‌شود ناگهان از خواب بپرید. اگر فکر می‌کنید دچار این اختلال هستید، با پزشک معالج خود مشورت کنید.

سوء هاضمه: سعی کنید قبل از خواب غذا خوردن را به دو ساعت قبل از خواب محدود کنید. کارشناسان معتقد اند خوردن غذای زیاد قبل از خوابیدن می‌تواند باعث شود احساس ناراحتی کنید.  و این به این معنی است که احتمالا برای به خواب رفتن با دشواری مواجه خواهید شد و یا در بین خواب، بیدار خواهید شد. برای مقابله با این موضوع بهتر است طبق قانون هرم معکوس غذا بخورید؛ یعنی صبحانه را به عنوان بزرگترین وعده غذایی بخورید و تا شام وعده‌های غذایی را کوچکتر کنید.

نور زیاد: ممکن است شما زندگی سالمی داشته باشید با این وجود اگر اتاق خواب شما روشن و پر نور باشد ممکن است از خواب بیدار شوید. نور زیاد باعث می‌شود که شما قبل از آمادگی بدن برای بیدار شدن از خواب، بیدار شوید.

لوازم الکترونیکی: همه ما در باره آثار مخرب لوازم الکترونیکی ‌شنیده ‌ایم اما شاید لازم باشد بدانید که این لوازم می‌توانند در خواب شما هم اختلال ایجاد کنند. برای جلوگیری از این موضوع، سعی کنید وسایل خود را در جای دیگر شارژ کنید و به انجام یک کار آرامش بخش شبانه که حداقل یک ساعت قبل از خواب باشد، عادت کنید.

آشتی ‌با کلیه‌ها با تغییر رژیم غذایی

رعایت ‌یک رژیم غذایی مناسب می‌تواند به داشتن کلیه های سالم‌تری برای افراد کمک کند. مصرف سدیم زیاد، بر فشار خون شما تاثیر مستقیم می گذارد ‌و همچنین برای کلیه ها مضر است. میزان مصرف مجاز در روز باید کمتر از دو گرم باشد. افراد به فسفر و کلسیم برای سالم و قوی نگه داشتن استخوان‌ها نیاز دارند اما اگر مشکل کلیه داشتند نباید تقریباً بیشتر از یک میلی گرم در روز از این مواد معدنی مصرف کنید. بیشتر میوه های تازه و سبزیجات بخورید. ذرت و برنج را انتخاب کنید. میزان مصرف گوشت و ماهی خود را کاهش دهید و مصرف پتاسیم را کنترل کنید پتاسیم به سیستم عصبی و ساخت ماهیچه ها کمک می‌کند.

اما کسانی که کلیه های سالمی ندارند بهتر است در مصرف آن دقت کنند استفاده بیش از حد پتاسیم به مشکل‌های جدی در قلب نیزمنجر خواهد شد. پتاسیم در میوه‌هایی چون موز، سیب زمینی، آووکادو و طالبی یافت می‌شود. اگر میزان پتاسیم شما بالاست مصرف این میوه ها را محدود کنید پیشنهاد می شود برای کاهش ‌مصرف ‌پتاسیم روزانه میوه هایی ‌که پتاسیم کمتری را دارند مثل توت فرنگی، تمشک، آناناس و کلم جایگزین میوه های دارای پتاسیم بالا شود. ‌علاوه بر این موارد لازم است افراد مصرف پروتئین را کنترل کنند، گوشت های حیوانی دارای پروتئین های بیشتری هستند بهتر است مصرف گوشت ‌و همچنین غذاهای دریایی را محدود شود.

چهار ماسک خانگی برای رفع موخوره

موخوره به ‌چند شاخه شدن انتهای مو گفته می شود که در آن، لایه محافظ فیبرهای انتهایی مو از بین می رود و مو شکننده می‌شود و به شکل چند شاخه در می آید. روش های خانگی را برای رفع این مشکل عبارتند از:

ماسک تخم مرغ

ابتدا موها را بشویید. زرده تخم مرغ را با دو یا سه قاشق غذاخوری روغن زیتون و یک قاشق عسل مخلوط کنید. این ماسک را روی موهای مرطوب بمالید و ۳۰ دقیقه صبر کنید. سپس آن را با شامپو بشویید. روش دیگر:یک عدد تخم مرغ را با یک قاشق چای خوری روغن بادام مخلوط کنید. این ماسک را روی موهای خشک بمالید. ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر و سپس موها را شامپو کنید.

ماسک ‌با سس مایونز

موها را خیس ‌کنید و با حوله آب اضافی آن را بگیرید. نیم پیمانه سس مایونز را روی موها بمالید. دست کم ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس موها را بشویید و شامپو کنید. یک یا دو بار در هفته این کار را تکرار کنید. توجه: موها ممکن است تا روز بعد از استفاده از سس مایونز بوی بد بدهند.

ماسک آب پیاز و ‌عسل

عسل را به یک ‌فنجان آب پیاز اضافه کنید. مخلوط تهیه شده را روی پوست سر و قسمت‌های پایینی موهایتان بزنید. بگذارید ۳۰ دقیقه روی مو باقی بماند ‌و در نهایت ‌با شامپوی ملایم ‌و غیر سولفاته بشویید و نرم کننده مصرف کنید. شما می‌توانید یک بار در هفته از این ترکیب استفاده کنید.

چای بابونه

چند ‌کیسه ‌چای بابونه را بجوشانید. بگذارید برای ۵ تا ۱۰ دقیقه دم بکشد؛ سپس منتظر بمانید تا کاملا سرد و خنک شود. با استفاده از این چای، موهای ‌خود را شست ‌و شو دهید. برای گرفتن بهترین نتیجه می‌توانید یک تا دو مرتبه در هفته این کار را انجام دهید.

کد خبر 402682

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.