پارک‌های جیبی؛ راهکار لندن برای توسعه شهری

توسعه شهری و افزایش کیفیت زندگی همیشه به معنای صرف هزینه زیاد و احداث فضاهای جدید نیست؛ در چند سال اخیر، مدیران شهری در لندن از فضاهای قدیمی و متروکه شهر برای احداث پارک‌های جیبی بهره گرفته‌اند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، پارک‌های جیبی که به مینی‌پارک نیز معروف است، فضاهای سبز کوچکی به اندازه یک زمین تنیس است که در دسترس عموم مردم قرار دارد. این فضاهای سبز کوچک معمولا در محل یک ساختمان متروکه یا زمین کوچک احداث می‌شود و یا حتی ممکن است به عنوان فضای عمومی کوچکی در یک پروژه‌ عمرانی عظیم ساخته شود. در چند سال اخیر شهردار پایتخت انگلستان از مردم درخواست کمک فکری کرد و آن‌ها را به ارائه ایده‌های خود برای احداث پارک‌های جیبی در مناطق مسکونی‌شان فراخواند. این درخواست با استقبال زیادی مواجه شد و در همان ابتدای کار مبلغ زیادی از سوی داوطلبان و گروه‌های اجتماعی جمع‌آوری شد.

احداث پارک‌های جیبی بخشی از برنامه‌های مسئولان پایتخت انگلستان برای بهبود خیابان‌ها، میدان‌ها، پارک‌ها و فضاهای عمومی درسراسر لندن بود که موفقیت‌های زیادی را به دنبال داشت. هدف اصلی از احداث این مینی‌پارک‌ها حمایت از گروه‌های اجتماعی در ایجاد فضاهای مساعد برای افزایش تعاملات اجتماعی بین ساکنان شهر، استراحت، بازی و سرگرمی، پرورش سبزیجات خوراکی و به طور کلی پیوند انسان با طبیعت بود. بیش از ۱۰۰ فضای متروکه و بدون استفاده در ۲۶ منطقه در سراسر کلانشهر لندن به فضاهای عمومی کوچکی تبدیل شد که این فضاها مملو از درختان و گیاهان سبز است و تمام افراد می‌توانند به طور برابر به آن‌ها دسترسی داشته باشند.

بسیاری از مردم از این پارک‌های کوچک برای انجام کارهای گروهی به روشی پایدارتر و برای بهبود وضعیت اقتصادی خود بهره می‌گیرند. جوانان بین ۱۸ تا ۲۵ سال نیز که برای مدت طولانی بیکار بوده‌اند در پارک‌های جیبی لندن گرد هم می‌آیند تا دوره‌های کارآموزی خود را در دل طبیعت بگذرانند و با همکاری هم دست به ایجاد خلاقیت‌هایی برای اشتغال خود بزنند. پارک‌های جیبی لندن در هر مکان ممکن نظیر فضاهای خالی پارکینگ‌ها، پشت‌بام خانه‌های بزرگ، در کنار رودخانه و حتی در داخل یک فضای عمومی بزرگ‌تر احداث می‌شود.    

کد خبر 402672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.