کنفرانس جهانی برای ارتقای موقعیت بازارهای شهری

یک مکان‌ عمومی عالی نظیر بازار های پرجنب و جوش همواره کاربران مختلف را با اهداف گوناگون به سمت خود جذب می‌کند و همیشه به وضوح در ذهن می‌ماند و خاطره‌آفرین می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، عالی بودن یک مکان، موقعیت آن را در ذهن آدمی تثبیت می‌کند. بازارهای عمومی، به عنوان مهم‌ترین مکان‌هایی که موقعیت‌ها و موفقیت‌های اقتصادی و اجتماعی بسیاری برای شهرها به ارمغان می‌آورد، اولین بخش از منابع جدید و تشکیل‌دهنده اماکن و فضاهای عمومی بزرگ به حساب می‌آید که در سراسر جهان در اندازه‌های گوناگون یافت می‌شود.

اهمیت این فضاهای عمومی و اجتماعی به حدی زیاد است که رویدادی با عنوان "کنفرانس بین‌المللی بازارهای عمومی" در سراسر جهان تشکیل شده است. این کنفرانس که به میزبانی پروژه فضاهای عمومی (PPS)، هر بار در یکی از شهرهای بازاری جهان برگزار می‌گردد، متشکل از یک سازمان طراحی و برنامه‌ریزی شهری غیرانتفاعی، ۳۰۰ الی ۴۰۰ نماینده از مشاغل بازاری، توسعه‌دهندگان بازارها، سرمایه‌گذاران املاک و مستغلات، مقامات دولتی، فعالان عرضه مواد غذایی محلی، فروشندگان بازاری، برنامه‌ریزان شهری، محققان دانشگاهی، مورخین، معماران، طراحان و نیز نمایندگان شهرداری‌ها است و در آن به بحث در مورد روند و چالش‌های موجود برای بازارهای عمومی پرداخته می‌شود. شرکت‌کنندگان این کنفرانس معمولا از سراسر دنیا در آن حضور می‌یابند ولی حداقل یک سوم از آن‌ها را نمایندگان منطقه‌ای تشکیل می‌دهد که کنفرانس در آن برگزار شده است.

کنفرانس بین‌المللی بازارهای عمومی علاوه بر برگزاری جلسات مختلف، اقدام به ارائه یک تور کامل یک روزه در بهترین بازارهای شهر میزبان می‌کند. این تور از ساعت هشت یا ۹ صبح شروع می‌شود و تا ساعت سه یا چهار عصر ادامه می‌یابد که در این فاصله زمانی مشارکت‌کنندگان بسته به فاصله میان بازارها، از چهار تا پنج مورد آن‌ها بازدید می‌کنند.

دلیل برگزاری کنفرانس مذکور این است که برنامه‌ریزان شهری معتقد هستند مکان‌ها و فضاهای عمومی باید احیا شوند، توسعه یابند و یا بر اساس هویت جامعه و نیازها و تقاضاهای موجود، فضاهای جدیدی به وجود آید. این اعتقاد باعث ایجاد نوعی نوگرایی گسترده در بازارهای عمومی شده است که خود منجر به شکلگیری تلاش‌های فراوان برای احیای مجدد اقتصادهای محلی از طریق بازار می‌شود.

در حالت کلی بازار مکانی سرزنده و پویا است که اقشار گوناگون یک جامعه را به منظور برآوردن اهداف متفاوتی همچون سرگرم شدن، تهیه مایحتاج زندگی روزمره، ملاقات با دوستان، خرید لوازم مصرفی و حتی به دست آوردن آرامش به سمت خود جذب می‌کند. در بعضی شهرهای سراسر دنیا، بازارها اماکنی جالب توجهی محسوب می‌شوند که می‌توانند از هر لحاظ موقعیت شهری که در آن قرار دارند را تحت تأثیر قرار دهند. در بعضی شهرها همچون لندن نیز بازارهایی نمادین وجود دارد که بیشتر وجهه گردشگری به خود گرفته‌ است و کمک بسزایی در جریان اقتصاد گردشگری آن شهر به حساب می‌‎آید.

بارسلونا نیز یکی از شهرهای بازاری موفق دنیا به حساب می‌آید که طراحی مناسب آن در این زمینه باعث می‌شود فاصله لازم برای پیاده‌روی هر فرد از منزل تا بازار بیش از ۱۰ دقیقه نباشد. این شهر با بهره‌گیری از الگوی بین‌المللی تبدیل شدن به یک شهر بازاری دارای ۴۳ بازار عمومی مواد غذایی و غیرغذایی است که در تمامی آن‌ها نوسازی‌های فراوانی بکار رفته است. ویژگی‌های بازاری منحصربفرد بارسلونا منجر شد که PPS نهمین کنفرانس بازارهای بین‌المللی خود را در این شهر برگزار کند.

تمرکز عمده این کنفرانس بر روند جدیدترین ابتکارات و نوآوری‌های ارائه‌شده برای حفظ و احیای بازارهای عمومی در سطح بین‌المللی قرار داشت؛ از بازارهای موقت برگزار شده در هوای آزاد گرفته تا بازارهای دائمی و شلوغی که به صورت ۲۴ ساعته در هفت روز هفته در حال فعالیت هستند.

موقعیت پویا و رو به رشد بازارهای لندن و نیز تلاش‌های شهرداری آن برای تشکیل شورای بازارهای شهر با هدف مواجهه با چالش‌های جامعه و ایجاد فرصت‌های بیشتر، که در سال ۲۰۱۷ سرانجام به نتیجه رسید، این شهر را تبدیل به مکانی ایده‌آل برای برگزاری دهمین کنفرانس بین‌المللی بازارهای عمومی در سال ۲۰۱۹ کرد که به طور کلی دومین کنفرانس برگزارشده در اروپا به حساب می‌آید.

لندن با وجود تقریبا ۳۰۰ بازار خیابانی، سرپوشیده و داخلی با ۴۷ هزار شغل و همچنین اتخاذ استراتژی‌های پیشگامانه‌ای در سطح شهر برای حصول اطمینان از این امر مهم که بازارها همچنان منافع متنوع اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را برای تمامی اهالی شهر به ارمغان می‌آورند، بهترین گزینه برای برگزاری این کنفرانس در سال جاری بود.

تمرکز کنفرانس برگزار شده در این شهر بر چگونگی تقویت توانایی بازارها در حمایت از تولیدات مردم محلی، دستیابی به موفقیت و بهبود وضعیت جوامع محلی مستقر در شهرها قرار داشت و با معرفی شمولیت، نوآوری و تأثیرات اجتماعی و اقتصادی بازارهای عمومی، فرصت بی‌نظیری برای کسب تجربه و یادگیری از تنوع چشمگیر و موفقیت بی‌بدیل بازارهای لندن در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داد.

کد خبر 402653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.