دولت افغانستان دوباره ائتلافی می‌شود؟

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد شهرضا گفت: کمیسیون انتخابات افغانستان باید تمام آرا را جمع‌بندی کرده و نتایج ابتدایی را اعلام کند و پس از رسیدگی به شکایات انتخاباتی، نتایج نهایی را اعلام کند.

بشیر اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در مورد نتایج اولیه انتخابات افغانستان اظهار کرد: در حال حاضر حامیان تیم انتخاباتی "ثبات و همگرایی" به رهبری عبدالله عبدالله در ولایت‌های مهمی مانند کابل، فاریاب، تخار و بغلان به‌طور گسترده‌ دست به تظاهرات زده و خواستار تغییر نتایج انتخابات شده‌اند. این معترضان خواستار ابطال حدود ۳۰۰ هزار رأی که به‌زعم آن‌ها نامعتبر است، هستند. با توجه به گستردگی و حجم اعتراضات امکان دارد تدابیری جهت بازنگری در نتایج اولیه انتخابات صورت گیرد.

وی ادامه داد: طبق ادعای طرفداران عبدالله عبدالله، به‌طور عمده در سه زمینه در انتخابات افغانستان تقلب صورت گرفته است. مورد نخست، آرا مخدوش به میزان ۱۳۷ هزار رأی که بدون هماهنگی به محاسبه نهایی آرا وارد شده است. مورد دوم، حدود ۱۰۰ هزار رای ثبت‌شده در خارج از زمان مصوب انتخابات است و در نهایت مورد سوم، بیش از ۱۵۰ هزار رأی ثبت‌شده با تصاویر تکراری و مجعول است. به این موارد باید گزارش‌های مربوط به مفقود شدن حافظه دستگاه‌های انتخاباتی را نیز اضافه کرد.

این عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد شهرضا تصریح کرد: از صحت ادعاهای اشاره‌ شده اطلاعات دقیقی در دست نیست اما در افغانستان نهادهای امنیتی نو پا بوده و ضعف سازمانی دارند، به‌ نحوی‌ که دور از ذهن نیست نقصان‌های اشاره شده، در انتخابات این کشور رخ داده باشند.

اسماعیلی افزود: چنانچه اشاره شد در حال حاضر تظاهرات گسترده‌ای در واکنش به انتخابات افغانستان در جریان است. کمیسیون انتخابات ابراز امیدواری کرده است اعتراضات به‌طور مسالمت‌آمیزی فروکش کند. درعین‌حال راهکارهایی مانند تشکیل دولت ائتلافی توسط برخی از شخصیت‌های سیاسی افغانستان مطرح شده است. بحران و ناآرامی در دهه‌های گذشته همزاد کشور افغانستان بوده و این بار هم در قالب پیامد انتخابات ریاست جمهوری بروز کرده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر عمده بخش‌های سیاسی در افغانستان معترضان را به حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اعتراضات دعوت کرده کرده‌اند. ازجمله آن‌ها کمیسیون مستقل انتخابات و رئیس مجلس نمایندگان هستند. بااین‌حال برخی دیگر از نامزدها انتخابات را پر از تقلب تلقی کرده‌اند اما بدنه اصلی اعتراضات، هواداران عبدالله عبدالله هستند.

عضو هیئت‌علمی دانشگاه آزاد شهرضا خاطرنشان کرد: طبق قانون، آرا انتخابات توسط کمیسیون مستقل انتخابات در حال بازشماری هستند؛ این درحالی‌ است که معترضان خواستار ابطال فوری ۳۰۰ هزار رأی هستند. بر اساس بند ۱۹ ماده ۴ قانون انتخابات افغانستان، اعلام نتایج ابتدایی بدون بازشماری کامل آرا غیرقانونی است. رویه قانونی به این شکل است که کمیسیون انتخابات باید تمامی آرا را جمع‌بندی کرده و نتایج ابتدایی را اعلام و پس از رسیدگی به شکایات انتخاباتی، نتایج نهایی را اعلام کند.

به گزارش ایمنا، روز گذشته کمیسیون انتخابت افغانستان نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان را اعلام کرد که براساس آن، محمد اشرف غنی با کسب ۵۰.۶۴ درصد آرا پیروز نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان شد. انتخابات ریاست‌جمهوری در تاریخ ششم میزان سال جاری برگزار شد و تاکنون دو بار به دلیل مشکلات فنی و عدم اجازه بازشماری آرا در چندین ولایت افغانستان به تعویق افتاده بود. 

ستاد عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه فعلی افغانستان و از کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، در بیانیه‌ای در واکنش به اعلام نتایج اولیه انتخابات اعلام کرد نتیجه همراه با تقلب را نخواهد پذیرفت. در بخشی از این بیانیه آمده است: "کمیسیون انتخابات بدون رسیدگی به خواست‌ و اعتراضات قانونی- نفی تیم ثبات و همگرایی و دیگر ستادهای انتخاباتی ‌در ارتباط با تقلب‌های گسترده و نظامند، برخلاف احکام صریح قانون، طرزالعمل‌ها و لوایح انتخابات و قبل از تصفیه‌ بیش از ۳۰۰ هزار آٰرای باطل و مشکوک، ارقامی را زیر عنوان نتیجه‌ ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۸ اعلام کرد."

بیشتر بخوانید:

کد خبر 402585

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.