پژوهش با نقد به کمال می‌رسد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه پژوهش نباید کلی‌گو، مبهم و جزیی باشد، گفت: بر این باورم پژوهش با نقد آغاز، زنده و به کمال می‌رسد.

به گزارش ایمنا، سیدعباس صالحی _دوشنبه دوم دی‌ماه_ در مراسم گرامیداشت هفته پژوهش در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با اشاره به اهمیت پژوهش و آثار آن در فعالیت‌ها و اقدامات، اظهار کرد: پژوهش به ویژه در حوزه فرهنگ و بطور خاص دیپلماسی فرهنگی در توسعه و تعاملات بیشتر با سایر کشورها نقش مهم و بی‌بدیلی را ایفا می‌کند که بر هیچکس پوشیده نیست.

وی گفت: حوزه پژوهش مهم و با اهمیت است تا جایی که نقطه کانونی اتفاقات اصلی است که می‌تواند در عرصه سیاست‌ورزی ما استفاده شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به موضوع قدرت نرم، گفت: فرهنگ کانون قدرت نرم است از این رو حوزه صنایع خلاق فرهنگ و هنر روز به روز جایگاه خود را در توسعه روابط بین‌الملل افزایش داده و فعال است.

صالحی تصریح کرد: اگر نگوییم اهمیت حوزه فرهنگ بیشتر از حوزه سیاست خارجی است، کمتر از آن هم نیست و به اندازه کافی قدرت تاثیرگذاری و نفوذپذیری را همراه دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر مشارکت‌های فراملی در حوزه دیپلماسی فرهنگی، اضافه کرد: فعالیت‌های پژوهشی در حوزه دیپلماسی فرهنگی و روابط خارجی نیازمند تقویت است.

صالحی با اشاره به سه مؤلفه سیاست، امنیت و اقتصاد در حوزه سیاست‌ورزی خارجی و مطالعات در سیاست خارجی اظهار کرد: در حوزه سیاست‌ورزی خارجی و مطالعات در سیاست خارجی این سه مؤلفه مهم است، اما در سال‌های اخیر، حوزه فرهنگ در کنار این سه مؤلفه قرار گرفته و در برخی از موارد استفاده از دیپلماسی فرهنگی مهم‌تر از بقیه مؤلفه‌ها است.

عضو کابینه دولت دوازدهم ادامه داد: تحلیل‌هایی که راجع به مفهوم قدرت پدید آمد، شامل دو شاخه قدرت سخت و نرم است و قدرت نرم به عنوان قدرت مؤثرتر و پایدارتر مورد توجه قرار گرفت که طبعا فرهنگ کانون قدرت نرم است.

صالحی گفت: انقلاب‌های ارتباطی و فناوری اطلاعاتی که روز به روز دامنه و گستره آن وسیع‌تر می‌شود حوزه فرهنگ را جدی‌تر کرده است و حوزه صنایع خلاق فرهنگی روز به روز اهمیت خود را در جایگاه اقتصادی و مراودات ملل افزایش دادند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: این مهم موجب شده که امروزه ضلع چهارم سیاست‌ورزی خارجی و مطالعات در سیاست خارجی که فرهنگ باشد، کم اهمیت‌تر از سیاست نیست.

صالحی ادامه داد: اگر سیاست خارجی دانش و مهارت مدیریت تعامل با جهان است، حتما پژوهش رکن اصلی و پایگاه آن دانش و مهارت مدیریت تعامل با جهان است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: به طورکلی، در حوزه فرهنگ پژوهش است که می‌تواند افق‌های دیپلماسی ما را مؤثرتر و پایدارتر کند.

صالحی تاکید کرد: فرارسیدن هفته پژوهش و برگزاری مراسم امروز و رونمایی از جایزه ملی پژوهش با همکاری مشترک سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و وزارت امور خارجه، این همکاری و هم‌افزایی را به فال نیک می‌گیرم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: از کارهای پژوهشی‌ که در سیاست خارجی باید به آن پرداخت، حوزه نظریه‌پردازی است. ما در حوزه مطالعات کلان روابط خارجی و در مطالعات فرهنگی روابط خارجی گاهی مطالعات‌مان دارای تناقض‌های نظری است.

صالحی ادامه داد: تمدن‌سازی نوین اسلامی نیازمند تقویت دیپلماسی فرهنگی و توسعه روابط خارجی است. جریان پژوهش در روابط خارجی و دیپلماسی فرهنگی باید از ترکیب روش‌های مختلف استفاده کند.

وی خاطرنشان کرد: نتایج پژوهش‌ها نباید تکراری باشد و باید فضای پژوهش‌های دیپلماسی فرهنگی به سوی آینده‌نگری سوق پیدا کند؛ مشارکت‌های فراملی در حوزه دیپلماسی فرهنگی باید به طور جدی دنبال شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در حوزه پژوهش‌های بنیادین بیش از ۴۰ درصد پژوهش‌های ما فراملی بوده و پژوهشگران ایرانی در کنار پژوهشگران غیرایرانی‌ کارهای مؤثری انجام داده‌اند؛ اهمیت نقد یکی دیگر از بایدهای پژوهشی است که در حوزه دیپلماسی فرهنگی انتظار می‌رود که دنبال شود.

کد خبر 402580

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.