نصب درپوش راکتور اراک ظرف سه، چهار ماه آینده انجام می‌شود

ساختمان حوضچه و پمپ‌های آب گرم راکتور اراک با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی افتتاح شد.

به گزارش ایمنا، علی‌اکبر صالحی در جمع خبرنگاران در مراسم افتتاح این ساختمان اعلام کرد: امروز شاهد راه‌اندازی بخش ثانویه راکتور اراک خواهیم بود. اگر بخواهم به مجموعه اقدامات انجام‌شده در این واحد اشاره کنم، باید بگویم از ۵۲ سیستم که باید راه‌اندازی شود، ۲۰ سیستم آن تکمیل شده، ۱۸ سیستم در حال آماده شدن است و ۱۲ سیستم کارهای قراردادی‌اش در حال انجام است و امیدواریم تا سال ۹۹ بقیه کارها در این بخش انجام شود.

وی تاکید کرد: یکی از بزرگترین دستاوردهای جمهوری اسللامی در حوزه فناوری هسته‌ای همین طراحی و ساخت راکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک است. این واقعا یکی از پدیده‌های باارزشی است که جوانان ما توانسته اند حدود یبست سال پیش در بحث طراحی با کمک روس‌ها این فناوری را شروع کنند وتا به امروز قدم‌های زیادی را برداشته‌اند.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: امروز در بخش اولیه راکتور اراک شاهد جاگذاری درپوش قلب راکتور خواهیم بود و امیدواریم ظرف سه، چهار ماه آینده همه تجهیزات تعویض سوخت در سه محور نصب شود و ما بتوانیم آنها را تست کنیم.

صالحی افزود: اتاق کنترل بخش ثانویه هم تکمیل شده است که امروز از این بخش هم بازدید خواهد شد، همچنین در قسمت اولیه راکتور شاهد جاگذاری درپوش راکتور خواهیم بود که از سه قطعه تشکیل می شود. در مجموع حدود ۱۰۰ قطعه بوده و گام بزرگی برای ما محسوب می شود.

وی خاطرنشان کرد: امیدواریم ظرف سه تا چهار ماه آینده تمام تجهیزات تعویض سوخت در سه محور نصب شود و ما بتوانیم آنها را تست کنیم.

منبع: ایسنا

کد خبر 402543

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.