ترمیم خسارات وارد شده به جامعه از بستن لیست انتخاباتی مهم تر است

یک عضو شورای مرکزی سازمان عدالت آزادی گفت: با توجه به رخدادهای ایام ماضی و احوال کنونی جامعه، ترمیم خساراتی که به سبب سیاست های نادرست جناح رقیب و سکوت ناگزیر اصلاح طلبان بر بدنه این جریان وارد شده است، مقدم بر شرکت در فرآیند انتخابات است.

حمید اشرفی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا، بابیان اینکه اصلاح طلبی به عنوان گفتمانی اصیل و دارای پیشینه تاریخی از اصولی تبعیت می کند که باید از جانب متولیان اصلی آن یعنی اصلاح طلبان رعایت شود، اظهار کرد: متاسفانه در یک دهه گذشته برخی از مدعیان اصلاحات یا نفوذی‌هایی که وارد این جریان شدند و فرصت حضور در برخی مناصب حکومتی را یافتند، نتوانستند یا نخواستند تلاش شایسته و قابل قبولی در پاسداشت از اصول و مبانی این گفتمان به کار ببندند؛ البته موانع بزرگی هم که از سوی اقتدارگرایان پیش پای آنان گذاشته می شد، به این ناتوانی دامن زد. در نتیجه کسانی که اصلاحات مورد نظر اکثریت جامعه را می خواهند، توانایی اجرای آن را ندارند و کسانی که قدرت اجرا دارند، اصلاحات واقعی را نمی خواهند و لذا اکنون در جامعه با نوعی تردید و بی اعتمادی به توانمندی گفتمان اصلاحات برای حل معضلات جدی کشور رو برو هستیم.

وی افزود: امروز شاهد از دست رفتن اعتبار اجتماعی اصلاح طلبان هستیم که تاثیر مستقیمی بر مشروعیت نظام سیاسی دارد و بار اصلی چنین رخدادی نخست بر دوش اقتدارارگرایان مانع‌تراش و سنگ‌انداز و سپس بر برخی مدعیان این جریان است که در سالیان اخیر در عمل نتوانسته اند هویت مشخص و قابل تفکیکی با سایر بازیگران سپهر سیاسی ایران زمین برای خود تعریف کنند. بسیاری از اصلاح طلبان اصیل و واقعی به شدت دچار محدودیت و ممنوعیت هایی هستند که فرصت و امکان سخن گفتن با مردم را از آن ها گرفته است و یا اگر برخی از آنها هم امکان اندکی برای تبیین اصول اصلاحات یافته اند پس از آن با محدودیت هایی روبرو شده اند. دیگران هم تنها به برخی کلی گویی ها اکتفا کرده و یا مجبور به همراهی با کسانی بوده اند که نسبتی با اصلاح طلبی نداشته اند و بیشتر فرصت طلب و به دنبال نشستن بر صندلی های قدرت بوده اند.

این عضو شورای مرکزی سازمان عدالت آزادی ادامه داد: این رفتارها در عمل سبب ساز شکاف میان بدنه جامعه و اصلاح طلبان شده است. اصلاحات در وهله نخست نیاز مبرمی به باز تعریف هویتی مستقل از دیگر کنشگران سیاسی دارد که لازمه حیات سیاسی نوین این جریان است و سپس نیازمند سخن گفتن صریح با مردم و تبیین موانع و محدودیت ها، حد توانمندی این جریان برای حل مشکلات جامعه و ارائه برنامه هایی مشخص و قابل اجرا در این شرایط است.

اشرفی پیرامون موانع و مشکلات جریان اصلاح طلب در انتخابات گفت: در شرایط امروز جامعه، حضور اصلاح طلبان در انتخابات مقوله ای فرعی است که تنها خواست اقتدارگرایان و رقبای آنها به قصد هیزم شدن اصلاح طلبان برای گرم کردن تنور انتخابات است تا نان اقتدارگرایان در آن پخته شود. مقوله اصلی توجه به گفته ها و نیازهای مردم است که به شعار های اصلاح طلبان به دیده تردید می نگرند و شاید دیگر این جریان سیاسی را سخنگوی خویش نمی دانند. اولویت نخست در زمان حاضر تدوین استراتژی مشخص و توجه به خواست جریان های اجتماعی پیشرو است؛ هر چه غیر از این صورت پذیرد فرجامی در بر نخواهد داشت. مشکل دیگر اصلاحات، وجود احزاب چند نفره و یک شبه ای ست که تنها برای تضعیف اصلاحات به وجود آمده و می خواهد از این نمد برای خود کلاهی بدوزد.

وی تصریح کرد: شرکت در انتخابات و یا ارائه لیست انتخاباتی مقوله ای فرعی است؛ اولویت با بازیابی هویت مستقل سیاسی و تدوین استراتژی نوینی است که همسو با نیازها و مطالبات مردمی بوده و قابلیت اجرا در این شرایط را داشته باشد. در صورتی که به موارد فوق وقعی گذارده نشود تنها سبب ساز شکاف بیشتر و دوری هر چه بیشتر اصلاح طلبان از بدنه اجتماعی می‌شود. متاسفانه در چنین فضایی که مالامال از تردید و انفعال است عرصه برای ظهور گروه های افراطی که از خواسته های مردمی در راستای مقاصد خویش بهره می جویند بیش از پیش مهیا می گردد و این گروه ها بیشتر از گذشته جامعه را به سوی سقوط و فروپاشی سوق خواهند داد.

این عضو شورای مرکزی  سازمان عدالت آزادی خاطرنشان کرد: تجربه انتخابات پیشین بیانگر این موضوع است که در غیاب افراد تراز اول سیاسی و اجتماعی اصلاح طلب در عرصه تصمیم گیری ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی و شوراهای اسلامی شهر و روستا، حضور افراد درجه چندم نه تنها نفعی برای کلیت اندیشه های اصلاح طلبانه در بر نداشته بلکه زمینه را برای گسست های هر چه بیشتر سیاسی و اجتماعی میان مردم و اصلاح طلبان فراهم ساخته است. با توجه به رخدادهای ایام ماضی و احوال کنونی جامعه، ترمیم خساراتی که به سبب سیاست های نادرست جناح رقیب و سکوت ناگزیر اصلاح طلبان بر بدنه این جریان وارد شده است، مقدم بر شرکت در فرآیند انتخابات (ارائه لیست انتخاباتی) است.

کد خبر 402541

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.