اجرای طرح «کریدور طاق بستان- بیستون» کرمانشاه از رویا تا واقعیت

طرح «کریدور بیستون به طاق بستان» با هدف جذب گردشگران داخلی و خارجی و اتصال دو اثر مهم تاریخی در یکی از جلسات شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان کرمانشاه به ریاست استاندار تصویب شد و مسئولان ارشد استان و حتی کشور بر اجرای آن تاکید کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مجموعه تاریخی طاق بستان در شهر کرمانشاه یکی از آثار تاریخی و منحصربه‌فردی است که در دامنه کوهی به همین نام و در کنار چشمه‌ای واقع در شمال شرقی شهر کرمانشاه قرارگرفته که آثاری همچون سنگ‌نگاره اردشیر دوم در دوران ساسانیان و دو ایوان سنگی به نام‌های ایوان کوچک و بزرگ در آن مکان وجود دارد.

طاق بستان در ۱۵ دی‌ماه سال ۱۳۱۰ به شماره ۱۷۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مقدمات تشکیل پرونده برای ثبت جهانی آن نیز از چند سال قبل آغاز شده ‌است.

بیستون نیز شهری در ۳۰ کیلومتری شرق کرمانشاه است که در محوطه تاریخی آن تنها اثر جهانی استان کرمانشاه یعنی سنگ‌نوشته یا کتیبه هخامنشی‌ قرار دارد.  بیش از ۱۵۰ اثر تاریخی در بخش بیستون وجود دارد که سنگ‌نوشته و سنگ‌نگاره داریوش هخامنشی با بیش از دو هزار و ۵۰۰ سال قدمت مهم‌ترین آن است.

اجرای طرح کریدور طاق بستان- بیستون از چند سال گذشته در دستور کار کارگروه گردشگری استان کرمانشاه قرارگرفته و مسئولان استان بر اجرای این طرح با هدف تقویت گردشگری استان تاکید دارند. قرار است این پروژه در مسیری ۳۰ کیلومتری بین این دو اثر ارزشمند اجرا شود؛ پروژه‌ای با هزینه بسیار بالا که تحقق آن عملی به نظر نمی‌رسد. شهردار بیستون آن را یک رویای بدون تعبیر می داند و  با واقع‌بینی از این پروژه سخن می‌گوید و جزئیات آن را تشریح می‌کند و معتقد است این پروژه به قدری هزینه‌بر است که می‌توان به عنوان یک رؤیا از آن نام برد، اما استاندار کرمانشاه آن را یک پروژه اجرایی می داند و معتقد است این کار باعث رونق گردشگری این منطقه می‌شود.

تقویت اقتصاد استان با پروژه کریدور گردشگری بیستون- طاق بستان

اما هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه  و می‌گوید: پروژه‌های مهم و زیرساختی برای تفرجگاه کریدور بیستون به طاق بستان در زمینه جذب گردشگری تعریف ‌شده است تا بتواند به اقتصاد و رفاه حال مردم استان کمک کند.

وی ضمن تاکید بر تسریع در عملیاتی شدن پروژه کریدور گردشگری بیستون - طاق بستان، ادامه می‌دهد: یکی از محورهای توسعه کرمانشاه بخش خدمات است و چنین پروژه‌ای می‌تواند به رونق ‌بخش خدمات استان کمک کند.

بازوند خاطرنشان می‌کند: باید هر چه زودتر نسبت به تعیین یک مجری برای اجرای کریدور بیستون به طاق بستان که بتواند با هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی برای تغییر کاربری‌ها مسیر این پروژه را با سرعت بیشتری پیش ببرد، اقدام شود.

استاندار کرمانشاه با اشاره به حضور نیروهای نظامی در محور گردشگری بیستون و طاق بستان می‌افزاید: در سفر مقام معظم رهبری به استان کرمانشاه الزام عقب‌نشینی پادگان‌های نیروهای نظامی در این محور تصویب شده و این نیروها در اجرای این پروژه باید همکاری داشته باشند.

وی جذب سرمایه‌گذار و تغییر کاربری اراضی در مسیر کریدور بیستون به طاق بستان را از دیگر برنامه‌های مهم مجری و مشاور این طرح دانست که باید توجه ویژه و خاصی در تدوین و هم‌افزایی با دستگاه‌های اجرایی به آن شود.

مسیری ۱۸ مگا پروژه‌ای برای رسیدن به طرح کریدور طاق بستان- بیستون

امید قادری، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه با بیان اینکه محدوده این کریدور در مطالعات انجام شده هفت هزار و ۱۸ هکتار و طول محور ۳۰ کیلومتر اعلام شده که از این هفت هزار و ۱۸ هکتار بالغ بر ۲۰ درصد یعنی یک هزار و ۴۰۰ هکتار اراضی خالی است.

وی ادامه می‌دهد: همچنین در این مسیر ۱۸ مگا پروژه قرار دارد و طرح‌های مختلفی از جمله مجتمع‌های تفریحی، شهربازی، سوغات‌سرا و ... درنظر گرفته شده است؛ سرمایه‌گذاری لازم برای احداث این کریدور ۱۲ هزار و ۷۹۲ میلیارد تومان اعلام شده که سهم بخش دولتی احداث زیرساخت‌ها پنج تا شش درصد است.

قادری با اشاره به ذینفع بودن مردم و ساکنان این منطقه در راستای سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری، اظهار می‌کند: میراث فرهنگی با صدور مجوزهای بوم‌گردی و پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت حامی مردم منطقه و ایجاد اشتغال‌زایی خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمانشاه از پیش‌بینی ۱۲ هزار و ۷۹۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در این کریدور گردشگری خبر داده و خاطرنشان می‌کند: این نوع سرمایه‌گذاری در استان کم‌نظیر خواهد بود و امیدواریم شاهد اتفاقات خوبی در آینده برای استان باشیم.

وی می‌افزاید: در مرحله دوم طرح، به دنبال ایجاد یک سازمان عمران جدید برای پیگیری مشکلات این طرح هستیم تا مشکلات زیرساختی اولیه برطرف شود.

رویای بزرگ بی تعبیر

شورش فرامرزی، شهردار بیستون با اشاره به هزینه‌های سرسام‌آور اجرای کریدور گردشگری طاق بستان- بیستون، می‌گوید: نباید یک پروژه را آنقدر بزرگ ببینیم که به یک رؤیا تبدیل شود و نتوانیم آن را اجرایی کنیم.

وی ادامه می‌دهد: هدف از اجرای این پروژه توسعه گردشگری و رونق اقتصادی استان و شهر بیستون است، اما نباید فراموش کنیم که این «ابر پروژه» برای اجرایی شدن نیازمند سرمایه‌گذاری عظیم است.  

فرامرزی با اشاره به اینکه بخش اعظمی از اراضی که در مسیر ۳۰ کیلومتری این طرح قرار دارد، متعلق به نیروهای مسلح است و آزادسازی این زمین‌ها منوط به اخذ مجوز از ستاد کل نیروهای مسلح است، خاطرنشان می‌کند: در این مسیر مناطق طبیعی مانند "چالابه" نیز وجود دارد که در صورت اجرایی شدن این پروژه، بازدید گردشگران داخلی و خارجی می‌تواند تهدیدی برای تخریب این منطقه بکر و طبیعی باشد.  

شهردار بیستون اظهار می‌کند: شهرک الزهرا(س) در شهر بیستون، واقع است که می‌توانیم با هزینه حدود ۳۶ میلیارد تومان آن را به دهکده نمونه گردشگری مانند «نمک آبرود» تبدیل کنیم و این پروژه می‌تواند هم در زمان کوتاه‌تر و هم با اعتبار کمتری نسبت به پروژه کریدور گردشگری بیستون- طاق بستان به بهره‌برداری برسد و موجب رونق اقتصادی و گردشگری منطقه و شهر بیستون شود.  

وی تاکید می‌کند: پروژه "منوریل" به آیینه دق مردم کرمانشاه تبدیل شده است، چون این پروژه بدون کار کارشناسی اجرا شد و اکنون نیز با توجه به تجربه منوریل کرمانشاه نباید پروژه گردشگری طاق‌بستان- بیستون با این حجم اشکالات و اعتبارات بالا تبدیل به «منوریل دوم» شود.

کد خبر 402525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.