تسهیلات بافت‌های فرسوده از ۱۴۵ به ۴۰ میلیارد ریال رسیده است/ مشکلات ریسباف حقوقی است

رئیس هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان گفت: میزان تسهیلات بافت‌های فرسوده در سال گذشته ۱۴۵ میلیارد ریال و امسال ۴۰ میلیارد ریال بوده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، امیر زاغیان در نشست خبری تشریح پروژه‌های بازآفرینی استان اصفهان، اظهار کرد: تأثیرات مثبت اقدامات راه و شهرسازی در سال‌های بعد مشخص می‌شود.

وی با اشاره به اینکه راه و شهرسازی وظیفه سیاست‌گذاری و نظارت در حوزه بازآفرینی دارد، افزود: اصل مأموریت بازآفرینی حفظ هویت و احیاء هویت محله‌ها و بافت‌های ناکارآمد است

رئیس هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان تصریح کرد: زمانی که قرار است اجزای کارآمد و محدوده‌های جدید را به شهرها اضافه کنیم در ابتدا باید ناکارآمدی سایر بخش‌ها را از بین ببریم و اگر شهرها می‌خواهند موفق باشند باید به توسعه درون‌زا بپردازند که ایجاد این توسعه درون‌زا از وظایف بازآفرینی است اگر چه اقدامات این حوزه بین‌بخشی و با همکاری سایر دستگاه‌ها باید انجام بگیرد که مجموعه آن به افزایش زیست‌پذیری محلات ناکارآمد و بافت‌های فرسوده منجر خواهد شد و هویت این بافت‌ها را حفظ می‌کند.

وی اظهار کرد: شاخص‌ترین پروژه بازآفرینی در شهر اصفهان مربوط به محله زینبیه است که به عنوان یکی از سکونتگاه‌های غیررسمی در شمال اصفهان قرار گرفته و در ۳۰ شهریورماه امسال بخشی از این پروژه کلنگ‌زنی و قسمت دیگر افتتاح شد.

زاغیان افزود: پروژه بازآفرینی محله زینبیه شامل یک هزار واحد بوده که ۴۰۰ واحد آن ساخته و به بهره‌برداری رسیده و ۶۰۰ واحد آن در حال احداث است، زمین این پروژه توسط شهرداری اختصاص یافته و با مشارکت شرکت توسعه مسکن این اقدام صورت گرفته است.

بزرگترین مشکل بافت‌های ناکارآمد، نبود سند رسمی است

وی نبود سند رسمی در سکونت‌گاه‌های غیررسمی را از بزرگترین مشکلات بافت‌های ناکارآمد دانست و افزود: به همین دلیل در بسیاری موارد سرمایه‌گذار نمی‌تواند واحدهای مسکونی فرسوده این محلات را خریداری و با هم تجمیع کند.

رئیس هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه توانمندسازی محلات ناکارآمد یا فرسوده از دو روش انجام می‌گیرد، تصریح کرد: یکی از روش‌ها توانمندسازی ساکنان محلات با اختصاص وام و شیوه اقساطی واگذاری‌ها بوده است اما توانمندسازی غیرمستقیم که تأثیرات بسیار مثبتی بر محلات دارد به صورت افزایش کیفیت محلات با اقداماتی نظیر بهسازی آسفالت، ایجاد روشنایی به منظور کاهش نقاط ناامن شهری است که با این اقدامات ارتقا محلات انجام و همین امر باعث افزایش مشارکت مردم در نوسازی و بهسازی واحدهای مسکونی می‌شود.

وی با اعلام اینکه اداره راه و شهرسازی دبیر ستاد ملی بازآفرینی است، اظهار کرد: تمام دستگاه‌های عضو ستاد بازآفرینی باید ۳۰ درصد اعتبارات خود را به بافت ناکارآمد و فرسوده اختصاص داده و وظیفه راه و شهرسازی نیز شناسایی و ایجاد هماهنگی‌های لازم برای اجرای پروژه‌های بازآفرینی در شهرهای استان است، به نوعی اقدام مشترک بازآفرینی تبلور مدیریت واحد شهری است و این ستاد با ریاست فرمانداران و حضور تمام دستگاه‌های ذی‌ربط شامل دستگاه‌های امنیتی، خدماتی، شورای شهر و شهرداران در شهرستان‌ها تشکیل می‌شود.

زاغیان با بیان اینکه ستاد بازآفرینی شهری دارای شش کارگروه مهم است، تصریح کرد: وظیفه همه این کارگروه‌ها هماهنگی با دستگاه‌های لازم به منظور پیگیری اقدامات جدی از طرف راه و شهرسازی است که در این اقدامات مشترک پروژه‌های اهرمی و محرک توسعه شهرها تدوین و مشخص می‌شود.

چهار شهر استان اصفهان بافت فرسوده ندارد

وی با اشاره به اینکه هفت شهر استان هدف اصلی طرح بازآفرینی بوده است، خاطرنشان کرد: شهرهای اصفهان، خمینی‌شهر، نجف‌آباد، کاشان، نائین، شهرضا و سمیرم هفت شهر هدف بازآفرینی است و شاخص انتخاب این هفت شهر، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام بازآفرینی در این شهرهاست.

رئیس هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه اعطاء تسهیلات در بافت‌های ناکارآمد برای ارتقاء زیست‌پذیری آنها انجام گرفته است، گفت: در سال گذشته ۷۷۰ واحد مسکونی و در سال ۹۸ نیز حدود ۹۷۰ واحد را به بانک‌ها معرفی کردیم.

کاهش تسهیلات بافت‌های فرسوده از ۱۴۵ به ۴۰ میلیارد ریال

زاغیان اضافه کرد: میزان وام در سال گذشته ۱۴۵ میلیارد ریال و امسال ۴۰ میلیارد ریال در بافت‌های فرسوده بوده است، در سال ۹۷ تقریباً ۵۰ درصد قراردادها منعقد شده و حدود ۳۲۰ واحد وام خود را دریافت کردند در مسکن یکم هم در سال ۹۸ یک‌هزار متقاضی ثبت‌نام کردند.

وی با تأکید بر اینکه از بین ۱۰۷ شهر استان اصفهان چهار شهر مجلسی، فولادشهر، بهارستان و اصغرآباد بافت فرسوده ندارد، گفت: ۱۰۳ شهر دیگر دارای بافت ناکارآمد است و در سال‌های اخیر بیشتر وام‌ها را به سمت بافت‌های فرسوده برده‌ایم، سال ۹۶، ۵۸ شهر دارای بافت فرسوده بود اما امسال این تعداد به ۹۹ شهر افزایش یافته‌است.

مساحت بافت ناکارآمد استان اصفهان ۱۱ هزار هکتار است

زاغیان با اشاره به اینکه مساحت بافت ناکارآمد استان اصفهان ۱۱ هزار هکتار است، اظهار کرد: بافت‌های فرسوده شامل پنج بافت ناکارآمد میانی، سکونت‌گاه‌های غیررسمی، بافت‌های ناکارآمد تاریخی، بافت‌های با پیشینه روستایی و بافت‌های ناهمگون شامل کارخانه، سیلو یا پادگان است، اصفهان سهم ۱۰ درصدی کشور را در بافت ناکارآمد دارد و از بین همه شهرهای استان شهر اصفهان بیشترین بافت فرسوده را در استان دارد.

وی در خصوص اختصاص سهمیه قیر رایگان به استان تصریح کرد: در سال ۹۷ صد درصد سهمیه قیر تخصیص یافته به استان جذب شد که میزان این جذب سه هزار و ۵۰۰ تن بوده است که همه آن به مصرف بافت‌های ناکارآمد رسید همچنین برای سال ۹۸ هم آمادگی جذب سهمیه مازاد شش استان دیگر را داریم اما به دلیل مشکلات مالی در سال ۹۸ قیری در کشور تخصیص نیافته است.

رئیس هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان افزود: به طور کلی منابع قیر برای بافت‌های فرسوده، محدود و لازم است شهرداری‌ها سهم آورده خود از قیر را به پروژه‌ها تزریق کنند که در سهم راه و شهرسازی آسفالت معابر خاکی و بافت‌های فرسوده جزو اولویت‌های مهم این اداره است.

زاغیان با تأکید بر اینکه اولین و مهمترین اقدام راه و شهرسازی تصویب نقاط ناکارآمد شهرهاست، افزود: شهرداری‌ها موظف‌ هستند تخفیف ۵۰ درصدی هزینه اعطاء پروانه ساختمان مسکونی مالکان را اعمال کنند؛ در سال ۹۶ تخفیف‌ایی که شهرداری‌ها به مردم دادند حدود ۲۲ میلیارد تومان، سال ۹۷ حدود ۲۱ میلیارد تومان و در سال ۹۸ این تخفیف هفت میلیارد تومان بوده و راه و شهرسازی این مبالغ را به شهرداری‌ها برگردانده است.

وی اضافه کرد: این اداره کل حدود ۵۰ میلیارد تومان به شهرداری‌های استان به صورت یارانه اختصاص داده است و حتی در برخی شهرهای استان تخفیف صد درصدی به اعطاء پروانه ساختمان را لحاظ می‌کنند.

مشکلات پروژه ریسباف مالی نیست بلکه حقوقی است

رئیس هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه اعتبار پروژه‌های بازآفرینی سه ساله گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان بوده است، تصریح کرد: این میزان اعتبار به اقداماتی نظیر گشایش گلوگاه‌های معابر بافت فرسوده، کف سازی و گذرسازی بافت‌های تاریخی، آسفالت معابر خاکی، مرمت پروژه‌های شاخص تاریخی و ساماندهی بافت های ناکارآمد در راستای ملموس شدن اقدامات شهرداری بوده است.

زاغیان در خصوص پروژه ریسباف شهر اصفهان گفت: مشکلات پروژه ریسباف مالی نیست بلکه حقوقی است و در نظر داریم با تعریف مناسب‌ترین کاربری برای آن از هرگونه اقدام سودجویانه در این پروژه جلوگیری شود که در این راستا بهره‌برداری از ریسباف به صورت تک کاربری نخواهد بود و تلاش می‌کنیم کاربری آن به نحوی باشد که در تمام ساعات شبانه‌روز بتواند مردم را به خود جذب کند.

وی در تشریح وضعیت آینده کارخانه ریسباف، افزود: قطعاً ایجاد موزه ریسندگی یکی از اتفاقات در بخشی از این کارخانه خواهد بود و هدف ما از تملک آن این بوده که دچار سرنوشت سایر کارخانه نشود و بتوانیم اتفاقات ناگوار باغات چهارباغ و بارگذاری‌های زیاد در این منطقه را برای مردم جبران کنیم که اولین گام این پروژه مرمت دیواره‌های ریسباف خواهد بود تا بتوانیم بدنه شرقی چهارباغ بالا را احیاء کنیم.

رئیس هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص پروژه‌های بازآفرینی در استان، تصریح کرد: افتتاح حمام قاضی یکی از پروژه‌های مهم بازآفرینی شهری است که این پروژه جزء مایملک اداره کل راه و شهرسازی بوده که با مشارکت بخش خصوصی این حمام سنتی با کاربری حمام احیاء شد و مورد استقبال گردشگران قرار گرفته است اعتبار این پروژه یک و نیم میلیارد از محل بخش خصوصی تأمین شده است.

وی ساماندهی بازار شهرضا به مساحت هشت هکتار را اقدام دیگر راه و شهرسازی در حوزه بازآفرینی دانست و گفت: این بازار در جنوب اصفهان به دلیل فرسودگی کالبدی به عنوان بافت فرسوده محسوب می‌شد که اعتبار اختصاص یافته برای احیا سردر راسته آهنگران این بازار ۵۰۰ میلیون تومان و طراحی ساماندهی بازار هم با اعتبار ۵۰۰ میلیونی انجام شد که بودجه هر ساله این پروژه تمدید می‌شود تا این بزرگترین محدوده تجاری شهرضا نوسازی و بهسازی شود.

پروژه مجموعه گردشگری مقصود بیگ در آینده اجرا می‌شود

زاغیان در تشریح دیگر پروژه‌ها، اظهار کرد: احیاء و مرمت ورزشگاه قشقایی در شهرضا، ایجاد سالن اجتماعات در محله جوی‌آباد خمینی‌شهر، کارگاه سلامت محله جوی آباد، آسفالت سه شهر شهرضا، خمینی‌شهر و محلات زینبیه و حصه اصفهان همچنین نصب سه هزار سرچراغ روشنایی در محلات این سه شهر با هدف کاهش ناامنی از پروژه‌های بازآفرینی اداره راه و شهرسازی بوده است.

وی در خصوص پروژه‌های آینده این دستگاه، افزود: ایجاد مجموعه گردشگری و هتل با عنوان مجموعه گردشگری مقصودبیگ را در کاروانسرای مقصودبیگ حد فاصل مسجد امام (ره) در میدان نقش جهان خواهیم داشت که این پروژه هم با مشارکت بخش خصوصی با مقیاس وسیعی صورت خواهد گرفت.

رئیس هماهنگی ستاد بازآفرینی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان در خصوص اعتبارات بازآفرینی سال ۹۸، گفت: شش میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این مبلغ با مشارکت دیگر دستگاه‌های همکار به ۳۰ تا ۵۰ میلیارد تومان افزایش خواهد یافت.

زاغیان افزود: همچنین از محل صندوق توسعه ملی ۵۳ میلیارد تومان سهم راه و شهرسازی تعیین شده که این مبلغ با مشارکت دیگر دستگاه‌ها به رقم ۲۷۵ میلیارد تومان خواهد رسید که به محض جذب و تخصیص این بودجه‌ها به دلیل آمادگی تمام تفاهم نامه‌های لازم با شهرداران اقدامات بازآفرینی سریعاً شروع می‌شود، همچنین سهم اداره کل راه و شهرسازی از اعتبارات سال ۹۷ حدود ۹ میلیارد تومان بوده که همه این بودجه در پروژه‌های بازآفرینی هفت شهر هدف استان شامل اصفهان، خمینی شهر، نجف‌آباد، کاشان، نائین، شهرضا و سمیرم هزینه شده است.

کد خبر 402510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.