۴۶ درصد دانشجویان کارشناسی ارشد و دانشجویان دکترا، خانم هستند

وزیر علوم در پاسخ به سوال سلحشوری درباره علت تبعیض در جذب فارغ التحصیلان زن به عنوان هیات علمی اظهار گفت: تمام تلاش ما این بوده که از ظرفیت حضور زنان استفاده کنیم و دلیل عدم تحقق این هدف یا ضعف در تلاش ما بوده یا استقبال خوبی صورت نگرفته است.

به گزارش ایمنا، منصور غلامی در پاسخ به سوال پروانه سلحشوری درخصوص علت تبعیض در جذب فارغ التحصیلان زن به عنوان هیات علمی اظهار کرد: تلاش ما این بوده که در جمهوری اسلامی ایران شرایط زنان در احقاق حقوق اجتماعی و حفظ جایگاه آنها رعایت شود.

وی بیان کرد: در شرایط فعلی از جمعیت ۳.۵ میلیون نفری دانشجویان قریب به ۵۲ درصد آنها را زنان تشکیل می دهند و فرصت خوبی در اختیار آنها قرار گرفته است، درحالی که در دیگر بخش های اجتماعی چنین وضعیتی را شاهد نیستیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در مقطع کارشناسی ارشد ۴۶ درصد دانشجویان زن هستند و در مقطع دکتری نیز ۴۴ درصد جمعیت دانشجویان را زنان تشکیل می دهند که نشان می دهد فرصت تحصیلات عالیه برای زنان فراهم است. به طور کلی بعد از انقلاب اسلامی ایران روند حضور زنان در این جایگاه اجتماعی تدریجی و فزاینده بوده است.

غلامی ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته ۲۲۰۰ نفر عضو هیات علمی زن بودند که این تعداد در سال ۹۲ به ۵۷۰۰ نفر رسیده و در بهمن سال ۹۷ نیز این آمار به ۱۲ هزار نفر ارتقا یافته است که این آمار نشان می دهد روند جذب زنان در هیات علمی ۲ برابر رشد داشته است.  

وی گفت: از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۳۰۳ زن جذب هیات علمی شده اند که در این مسیر هیچ تبعیضی وجود نداشته و طبیعتاً شکایاتی که در این زمینه وجود داشته باشد، بررسی می کنیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در تشریح آمار جذب اعضای هیات علمی از بین زنان تا پایان سال ۹۷ اظهار کرد: تعداد کل اعضای هیات علمی ما ۲۷۹۰۹ هستند که ۵۸۴۷ نفر از این تعداد را زنان تشکیل می دهند. تعداد اعضای هیات علمی با مرتبه استادی ۳۴۲۸ نفر هستند که ۲۱۷ نفر از این تعداد را زنان تشکیل می دهند.

غلامی افزود: اعضای هیات علمی با مرتبه دانشیاری ۶۶۰۴ نفر هستند که ۸۲۵ نفر از این تعداد را زنان تشکیل می دهند. تعداد مدیران در بخش کارکنان از رئیس اداره تا بالاتر ۵۲۶۱ نفر هستند که ۱۳۱۶ نفرشان زن هستند. در دانشگاه ها نیز مدیران هیات علمی از مدیر گروه تا بالاتر ۵۵۷۵ نفر هستند که ۷۳۵ نفر از این تعداد را زنان تشکیل می دهند که در اینجا حق با نماینده سوال کننده است. وزارت علوم به عنوان ستاد، دخالت مستقیمی در انتخاب این مدیران ندارد.

وی بیان کرد: بعضی از دانشگاه‌های کوچک و جوان هنوز هیات علمی در سطح دانشیار و استاد جذب نکرده‌اند. تعداد اعضای هیات علمی با مرتبه استادیاری در دانشگاه‌ها ۴۷۰۰ نفر است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: زنان با توجه به اینکه مدیریت خانواده را برعهده دارند، بعضاً تمایلی به تصدی مسئولیت در دانشگاه ندارند. در ۲ سال اخیر نیز ملاک انتخاب مدیران و هیات علمی، شایسته سالاری بوده است و ما هیچ منعی برای به کارگیری زنان توانمند در مدیریت ستاد و دانشگاه ها نداریم.

غلامی عضو کابینه دولت گفت: ۱۲ دانشگاه و مرکز علمی دولتی به صورت تک جنسیتی دختران فعالیت می کنند و دو مرکز غیردولتی نیز این شرایط را دارند.

وی افزود: تمام تلاش ما این بوده که از ظرفیت حضور زنان استفاده کنیم و دلیل عدم تحقق این هدف یا ضعف در تلاش ما بوده یا استقبال خوبی صورت نگرفته است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: از ۲۲۰ پست مدیریتی در وزارت علوم ۱۱۶ پست در اختیار زنان است، اما در تصدی معاونت های وزارت علوم شرایط اینچنین نیست، اما ۲ مدیرکل در وزارت علوم زن هستند و مدیریت دو پژوهشکده وزارت علوم نیز برعهده زنان می باشد.

وزیر علوم بیان کرد: ساختار وزارت علوم و مجموعه هیات علمی به گونه ای است که هیچ تفکیکی برای به کارگیری زنان و مردان ندارد و به طور طبیعی افراد مختلف انتخاب یا منصوب می شوند، اما برای جذب زنان در هیات علمی باید تلاش بیشتری کنیم، زیرا زنان هنگامی که مسئولیتی که می پذیرند، تمام وقت و انرژی خود را صرف آن کار می کنند.

منبع: ایلنا

کد خبر 402501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.