فاصله عدالت جنسیتی میان مردان و زنان در ایران هم‌ردیف کشورهای عقب‌افتاده است

نماینده مردم تهران گفت: برخی از آمارهای واصله اعلام می‌کند که در برخی دانشگاه‌ها هیأت علمی و مدیریت وجود نداشته یا تیم آنها تکمیل نشده است که این موضوع نشان‌دهنده افت وزارت علوم است که آمار دقیقی از دانشگاه‌های مطرح کشور در حوزه مدیریتی وجود ندارد.

به گزارش ایمنا، پروانه سلحشوری در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان سوال از وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در تشریح سوال خود گفت: دانشگاه مرکز تربیت عالمان و نخبگان کشور است و وزارت علوم باید بتواند آمار درست و تفکیک شده‌ای از میزان اعضای هیأت علمی و حضور زنان در سطوح مختلف ارائه دهد.

وی در ادامه با اشاره به نقاط ضعف ارائه آمار از سوی وزارت علوم تصریح کرد: متأسفانه آمار ناقص و مخدوشی درباره حضور زنان در این وزارتخانه ارائه می‌شود در صورتی که انتقادات زیادی به نحوه استفاده از زنان وجود دارد برای مثال موسسه فناوری‌های نوین سبزوار که دانشگاهی زنانه است با مدیریت یک آقا اداره می‌شود و یا مدیر دانشگاه الزهرا نیز یک آقا است.

نماینده مردم تهران در ادامه با اشاره به تفاوت آمار ارائه شده از سوی سازمان امور استخدامی کشور با وزارت علوم اظهار داشت: برخی از آمارهای واصله اعلام می‌کند که در برخی دانشگاه‌ها هیأت علمی و مدیریت وجود نداشته یا تیم آنها تکمیل نشده است که این موضوع نشان دهنده افت وزارت علوم است که آمار دقیقی از دانشگاه‌های مطرح کشور در حوزه مدیریتی وجود ندارد.

سلحشوری در ادامه با اشاره به برخی آمارهای ارائه شده از حضور زنان در هیأت علمی دانشگاه‌ها عنوان کرد: آمارهای متفاوتی نظیر ۵ هزار و ۸۰۰ و یا ۱۲ هزار نفر از حضور زنان در هیأت علمی دانشگاه‌ها ارائه می‌شود که بر اساس بررسی ما آمار واقعی حدود ۵ هزار و ۷۰۰نفر است. همچنین گفته می‌شود ۱۲ درصد عضو هیأت علمی هستند که این میزان در حوزه معاونت وزارت بسیار پایین‌تر است در حالی که رئیس جمهور از وزرای خود درخواست کرده است از معاونان زن در سطح وزارت استفاده شود.

وی در ادامه با اشاره به حضور زنان توانمند و تحصیلکرده در وزارت علوم گفت: از دولت اعتدال، تدبیر و امید انتظار داریم، زنان توانمند را به کارگیری کند چرا که افراد باسابقه در این وزارتخانه کم نیستند.

نماینده مردم تهران در ادامه با اشاره به شاخص شکاف جنسیتی در سال ۲۰۱۹ یادآور شد: آمار بین‌المللی ایران را جزو ۴ کشور پایانی قرار می‌دهد به این معنا که فاصله عدالت جنسیتی میان مردان و زنان در ایران هم ردیف کشورهای عقب افتاده دنیا است و ارتقاء وضعیت زنان در دولت روحانی نیز انجام نشده است لذا اگر به وزیر اجازه به کارگیری زنان داده نمی‌شود باید این موضوع را اعلام کند در حالی که زنان عاملان توسعه هستند.

سلحشوری در ادامه ظهار کرد: انجمن‌های اسلامی دانشگاه‌ها نیز تحت فشار هستند، چنانچه باخبر شدیم دانشجویان کرمانی به خاطر توهین‌هایی که به آقای ظریف و روحانی شد، کتک خوردند و کسی پاسخگوی این موضوع نبود.

وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر به صورت کلی ۶ نفر زن مسئول در وزارت علوم حضور دارد که این وضعیت فاجعه‌بار است.

منبع: ایلنا

کد خبر 402495

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.