نقش "قدرت ۱۰" در  محبوبیت بازارهای عمومی

هم‌زمان با تلاش‌های جهانی برای بازسازی و احیای اقتصادهای محلی، بازارهای عمومی دچار نوعی رنسانس فراگیر و گسترده شده‌ است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، علاقمندی به بازار و استفاده از آن به غیر از خرید و تبادل کالا دلایل بسیار و متفاوتی دارد که می‌تواند شامل ملاقات با دیگر افراد، فرصت داشتن مکالمات فی‌البداهه، لذت‌ها و شادی‌های حضور در جمع و مواردی از این قبیل باشد.

این دلایل همان مواردی هستند که مردم را بارها و بارها به سمت بازارهای مورد علاقه‌شان می‌کشاند. با این حال جامعه‌پذیری و خودجوشی بازار به خودی خود اتفاق نمی‌افتد و لازم است یک بازار بزرگ به عنوان مکانی برای تجمع عموم مردم، با دقت برنامه‌ریزی و با یک ساختار تجاری پایدار اداره شود.

اصلی‌ترین و اساسی‌ترین اصول موجود برای پروژه فضاهای عمومی (PPS) تحت پیاده‌سازی ایده "قدرت۱۰" قرار دارد. این ایده حداقل ۱۰ نقطه کانونی ضروری برای ایجاد یک مکان عالی ارائه می‌دهد.

در واقع قدرت ۱۰ می‌گوید که اگر در یک مکان عمومی ۱۰ فعالیت فراهم شده باشد که بتواند مردم را به سمت خود جذب کند و آن‌ها را در یک مکان گرد هم آورد، آن‌ محل یک مکان عمومی عالی و بی عیب و نقص است. هدف قدرت ۱۰ توسعه گروهی مهم از عناصر فضای عمومی است که یک اجتماع کل بزرگ‌تر را تشکیل می‌دهد؛ این اجتماع کل بزرگ‌تر، از جمع تک به تک اجزای آن با یکدیگر بزرگ‌تر شده است. البته ۱۰ عدد دقیق و نهایی نیست و تنها به عنوان پایه و اساس در نظر گرفته شده است. با تکیه بر این ایده می‌توان هر محلی را برای تبدیل شدن به یک مکان عالی مورد هدف قرار داد.

از سوی دیگر شهری که دارای ۱۰ مکان با استفاده از این ایده باشد می‌تواند امکان دسترسی به فضاهای عمومی با کیفیت را در فاصله کمی از منازل، تنها با استفاده از پیاده‌روی و نه نیاز به وسایل حمل و نقلی، در اختیار شهروندان خود قرار دهد. قدرت ۱۰ یک هدف جامع برای تصمیم‌گیرندگان، برنامه‌ریزان و مسئولین شهرداری است که می‌توانند بر مبنای آن تلاش کنند هدفی ملموس برای ایجاد مکانی در سطح محلی را برای شهروندان به وجود آورند. فضاهای عمومی که با استفاده از قدرت ۱۰ ایجاد شده است، ارائه‌دهنده عمق، معنی و ارتباطات ذاتی و درونی است که منجر به رضایت و خشنودی کامل نسبت به انجام فعالیت‌ها و تجارب هر فرد در زندگی روزمره خود می‌شود.

در صورتی که این اصل در بازارهای عمومی به کار گرفته شود تأثیر بسیار چشمگیری به همراه خواهد داشت و نسبت به بسیاری دیگر از اشکال تجاری، نوعی مزیت رقابتی برای آن فراهم می‌آورد. جالب آن‌که بسیاری از نوآوری‌های وارد شده به بازارهای عمومی هم‌چون ارتباط با کشاورزان و تولیدکنندگان محلی، افزودن صندلی‌های عمومی، بازسازی مفهوم جامعه، سازگاری و تطابق هر محل با نیازهای خاص خود آن محل و غیره که همگی با استفاده از ایده قدرت۱۰ انجام گرفته‌، بسیار موفقیت‌آمیز بوده است تا جایی که خرده‌فروشان بسیاری در سراسر جهان از آن الگو گرفته و پیروی می‌کنند. مشاهده و مطالعه تمامی عوامل دخیل در موفقیت یک بازار و حتی عوامل شکست آن‌ها نقش بسزایی در افزایش دانش برای ساخت نمونه‌های آینده آن‌ها دارد.

به همین دلیل PPS در بازارهای مختلف جهان به فعالیت پرداخته و عناصر کلاسیک دخیل در ایجاد بازارهای موفق و یا احیای بازارهای قدیمی را با دقت مطالعه کرده است. نتایج این بررسی‌ها حاکی است که آنچه باعث ایجاد یک بازار عالی می‌شود در سراسر جهان یکسان است؛ به‌کارگیری اصولی که منجر به ایجاد یک فضای عمومی عالی می‌شود. همانطور که پیش از این اعلام شد دسترسی به چنین فضایی به استفاده از ایده قدرت۱۰ وابسته است که ویژگی‌های ده‌گانه آن عبارت است از فروشندگان مناسب، مکان مناسب، ترکیب صحیح، ماموریت و هدف درست، فضاهای عمومی مناسب، اتصالات مناسب، اقتصاد درست، تبلیغات مناسب، ارزش‌بندی صحیح و مدیریت کارآمد.

بنا بر این اصول، برای موفقیت یک بازار لازم است فروشندگان دارای ظاهری آراسته و مرتب باشند و به سادگی در دسترس مشتریان قرار داشته باشند. آن‌ها باید به خوبی با قوانین فروش آشنا شوند که مهم‌ترین آن‌ها قانون سه ثانیه است، یعنی یک فروشنده تنها سه ثانیه برای جذب مشتری زمان دارد.  از سوی دیگر محصولات ارائه شده باید متمایز، خاص و نوآورانه باشد و ایده‌هایی ارائه دهد که دلایل لازم برای بازگشت مجدد مشتریان را در اختیار قرار دهد. رقابتی بودن محصولات نیز از جمله مهم‌ترین چالش‌های ایجادشده در ذهن مشتریان به حساب می‌آید. جذاب‌سازی محیط با بهره‌گیری از عنصر هنر و خلاقیت نقش بسزایی در جذب و حتی بازگشت مجدد مشتریان دارد؛ بنابراین لازم است محل ارائه یک محصول به نحوی طراحی شود که مشتریان بتوانند از آن احساس خوبی دریافت کنند و با آن ارتباط برقرار نمایند. در این میان نمی‌توان از نقش ارائه محصولاتی که منجر به ایجاد حس شادمانی و رضایت در مشتریان می‌گردد غافل شد.

در معرض دید بودن، قابلیت دسترسی آسان، داشتن ویژگی‌های به یاد ماندنی، وجود پارکینگ‌ها و امکانات رفاهی نزدیک، شمولیت، مساحت مناسب برای عبور و مرور آسان در کنار ایجاد رقابت‌های سالم درون و برون سازمانی که منجر به ایجاد کیفیت و تنوع بالا و معقول بودن نرخ‌ها می‌شود، همچنین در اختیار قرار دادن سطوح کیفیتی و قیمت‌گذاری‌های مختلف ولی معقول که سلیقه مشتریان را در انتخاب باز می‌گذارد نیز از مواردی به حساب می‌آید که موفقیت نهایی یک بازار را تضمین می‌کند. خودکفایی عملی، پایداری، جامعه‌پذیری، پشتیبانی از سلامت غذایی و فرهنگ بومی، ایجاد فرصت‌ رشد برای ایده‌های جدید، انعطاف‌پذیری، هم‌پوشانی، تقابل فرهنگی، ارتقای ارزش‌های محلی، ایجاد فرصت‌های آموزشی، مشارکت‌های همگانی و چند جانبه، شفافیت عملکرد، توسعه مشاغل، معقول بودن میزان اجاره‌بها، تقویت اقتصاد محلی، افزایش سرمایه اجتماعی، بهبود وضعیت بهزیستی روانشناختی و حفظ روابط مناسب همگی از جمله عوامل مؤثر در موفقیت یک فضای عمومی، بازار و در سطح وسیع‌تر یک جامعه کل به حساب می‌آید.

بیشتر بخوانید:

تدابیر شهرهای جهان برای رونق بازارهای محلی

نقش بازارهای موادغذایی در شکل‌گیری هویت محلی جوامع

معیارهای یک بازار عمومی موفق

تنظیم استانداردهای تجاری در بازارهای محلی لندن

کد خبر 402490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.