کمبود دارو در اصفهان از ۷۵ قلم به ۲۰ قلم رسیده است

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: برای تامین دارو در استان ۷۵ قلم کمبود تا شهریور سال گذشته وجود داشت اما با اقداماتی که در حوزه تامین و توزیع انجام شده، در ۱۵ ماه گذشته کمترین کمبود را در این مقوله شاهد بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ابوالفضل اصلانی در نشست خبری صبح امروز (دوشنبه) خود درخصوص برخی شایعات مبنی بر کمبود دارو در سطح استان اصفهان اظهار کرد: تنها منبع موثق برای اظهار نطر درباره کمبود دارو در استان‌ها دانشگاه‌های علوم‌پزشکی بوده و در کشور نیز سازمان غذا و دارو مرجع اعلام نظرات است.

وی با بیان اینکه آمار داروها به‌طور روزانه از کل داروخانه‌ها و بیمارستان‌ها دریافت شده و به قرارگاه تامین دارو ارسال می‌شود، افزود: درحال حاضر در حوزه دارو ۹۷ درصد عددی اقلام مورد نیاز در داخل کشور تولید می‌شود و در سطح کشور ۱۲۰ شرکت داروسازی شیمیایی و ۱۳۰ شرکت داروسازی گیاهی فعال هستند؛ ۲۵ شرکت از این تعداد در استان اصفهان وجود دارد که ۱۸ شرکت فعال و مابقی اقدامات قبل از بهره‌برداری خود را انجام می‌دهند.

تنها سه درصد از اقلام دارویی مورد نیاز کشور وارد می‌شود

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: تنها سه درصد از اقلام دارویی مورد نیاز کشور وارد می‌شود که تامین این داروها ارزشی بالغ بر یک و سه دهم میلیارد دلار را شامل شده و در مقابل برای ۹۷ درصد تولید داخل ۵۵۰ تا ۶۵۰ میلیون دلار ارز تخصیص داده می‌شود.

وی ادامه داد: ۶۸ درصد مواد اولیه دارویی و به‌طور کامل مواد بسته‌بندی داروها در کشور تولید می‌شود.

اصلانی خاطرنشان کرد: برای تامین دارو در استان ۷۵ قلم کمبود تا شهریور سال گذشته وجود داشت، اما با اقداماتی که در حوزه تامین و توزیع انجام شده و ارتباط موثری که با ۸۷۰ داروخانه و ۳۸ بیمارستان موجود برقرار شد، از آن زمان وضعیت تامین دارو ارتقا پیدا کرده و در ۱۵ ماه گذشته کمترین کمبود را در این مقوله شاهد بوده‌ایم.

داروهای برند کمیاب هستند

وی با اشاره به اینکه اکثرا اقلامی که با کمبود مواجه است، وارداتی و برندهای کمیاب هستند، اضافه کرد: از میان ۱۴ هزار و ۵۰۰ قلم دارو، ۱۵ تا ۲۰ قلم در سه ماه اخیر کمبود داشته‌ایم که این تعداد متغیر بوده و مدام کمتر یا بیشتر می‌شود

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افزود: دو سوم منسوجات پزشکی کشور در منطقه هفت کشوری که اصفهان نیز جزء آن است تولید می‌شود که ۸۰ کارخانه و ۱۳ شرکت دانش بنیان در اصفهان در این حوزه فعالیت می‌کنند.

وی با بیان اینکه ۵۳ کشور دنیا مقصد صادرات داروهای ایرانی هستند، گفت: تولید برخی اقلام برای شرکت‌های ایرانی صرفه اقتصادی ندارد با این حال با مدت زمان سه ساله می‌توان عمده کمبودها را در داخل جبران کرده و داروهای مورد نیاز کشور را تامین کنیم. 

۱۷۹ شرکت صنایع غذایی در اصفهان تعطیل است

اصلانی با اشاره به اینکه ۸۲۰ شرکت صنایع غذایی در سطح دانشگاه علوم پزشکی اصفهان وجود دارد، اظهار کرد: در سال‌های اخیر ۱۷۹ شرکت در اصفهان تعطیل شده‌اند که تلاش دستگاه‌های استانی بر آن بوده که به‌خاطر اهمیت در اشتغال در این حوزه، این شرکت‌ها به خط تولید بازگردند.

وی ادامه داد: مبدا واردات مواد اولیه و جانبی دارویی از کشورهای چین، هند و برخی کشورهای اروپایی است.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به برخی گلایه‌ها از عدم توزیع کورتون در زمان اپیدمی آنفلوآنزا در داروخانه‌ها، اضافه کرد: با دستور وزارتخانه تجویز کورتون برای بیماری‌های ویروسی ممنوع است.

وی گفت: دومین مصرف کننده اقلام آرایشی بهداشتی در خاورمیانه هستیم که عمده آن به‌طور قاچاق وارد کشور می‌شود

اصلانی خاطرنشان کرد: در حوزه تجهیزات و اقلام دارویی ۵۰۰ میلیارد تومان تنها از یک بیمه طلب داریم که همین موضوع باعث شده نتوانیم مطالبات شرکت‌های تولید کننده را به شکل مطلوب پرداخت کنیم و آن‌ها نیز در خط تولید خود دچار مشکل شده‌اند.

کد خبر 402471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.