جذب مخاطب با خلاقیت در صنایع دستی

نوآوری به عنوان یکی از معیارها و شاخص های حیاتی برای ماندگاری و درآمدزایی هنرهای سنتی و صنایع دستی به شمار می رود. نوآوری و خلاقیتی که باید در راستا و هم سویی با نیاز و سیلقه مخاطبان و بازار از طریق کاربردی نمودن این هنرهای و صنایع، باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در طول حیات بشر یکی از مولفه‌های مهمی که موجب تغییر و آفرینش آثار جدید شده و اغلب نتایج موثری را پدید آورده، خلاقیت است. این مفهوم از اساسی‌ترین قابلیت‌های ذهنی انسان است که موجب می‌شود تا ایده‌ها و کنش‌های فردی یا جمعی وی واجد ارزش شود. در واقع به واسطه همین خلاقیت است که این ارزش به همه عرصه‌های فعالیت انسان مانند علوم مختلف، صنایع، هنرها و دیگر تولیدات بشر تسری پیدا می‌کند. با اندکی تأمل می‌توان دریافت که آنچه از ابتدا تاکنون موجب حرکت، تحول و توسعه در تمدن‌های مختلف شده‌، خلاقیت و ایده‌های خلاقانه بوده است.

در دنیای هنر این مؤلفه از جایگاه و موقعیت خاص‌تری برخوردار است و زمینه مناسبی برای خلق آثار هنری ماندگاری را فراهم آورده است. برای نمونه در کشور ما در کنار پدیده‌های متعدد هنری و فرهنگی موجود، یکی از بهترین حوزه‌هایی که نشان‌دهنده خلاقیت بومی مردم این مرز و بوم است، صنایع‌دستی و هنرهای سنتی است. عرصه‌ای متنوع که حضور پررنگ خلاقیت در آن، هم باعث تنوع فرم و زیبایی آثار شده و هم تنوع تحسین‌برانگیزی در کاربرد آنها به وجود آورده است.

هرچند در گذشته کارکرد خلاقیت صرفاً در روندهای خلق یک اثر اهمیت داشته، اما در سال‌های آغازین هزاره سوم، تغییرات نوینی نسبت به کاربرد و موقعیت آن به‌ویژه در عرصه اقتصادی پدید آمد. بر اثر این تحولات، دیگر ارزش خلاقیت صرفاً به تاثیراث زیبایی‌شناسانه یا کیفی در تولید محصولات نبوده و خود خلاقیت فی نفسه دارای ارزش اقتصادی شد، تا جایی که به یکی از مولفه‌های مهم در شکل‌گیری و توسعه اقتصاد خلاق در سطح دنیا مبدل شد. این تغییر نگرش‌ها نسبت به این مفهوم، زمینه‌ساز رشد و توسعه روزافزون برخی تولیدات و صنایع که در ارتباط تنگاتنگ با خلاقیت بودند، شد و عرصه‌های نوینی را پیش روی بشر قرار داد. تردیدی نیست که تجلی محسوس این ارزش اقتصادی خلاقیت را می‌توان در صنایع‌دستی و هنرهای سنتی مشاهده کرد.

زهره فیض اللهی یکی از هنرمندان پیشکسوت در عرصه صنایع دستی در این خصوص معتقد است که استفاده از خلاقیت باعث جذب مخاطب می‌شود او به خبرنگار ایمنا می‌گوید: متاسفانه در صنایع دستی هنرها تکراری شده است و اگر بتوانیم از خلاقیت استفاده کنیم باعث جذب مخاطب می‌شود.

این نگارگر پیشکسوت ادامه می‌دهد: امروزه از خلاقیت استفاده می‌شود اما بازهم باید بیشتر در این حوزه تلاش کرد چرا که خلاقیت باعث جذب توریست می‌شود، هر چه آثار خلاق‌تر باشند گردشگران بیشتری مایل به خرید آن می‌شوند و جذب سرمایه ایجاد می‌شود.

فیض اللهی با اشاره به اینکه صنایع دستی خلاق باعث جذب مخاطب می‌شود، می‌گوید: آثار نو و جذاب مخاطب را جذب می‌کند چراکه مخاطب از کار تکراری خسته شده و به دنبال آثار نو و جدید است، افرادی که علاقه مند به صنایع دستی باشند و توان مالی دارند به قیمت اثر اهمیت نمی‌دهند و مردم عادی نیز همان آثار قدیمی را تهیه می‌کنند و کیفیت برایشان اهمیتی ندارد.

این هنرمند در پاسخ به این سؤال که آیا خلاقیت به اصالت این هنر خدشه وارد می‌کند؟ می‌گوید: خلاقیت اگر به اصالت و ریشه هنر خدشه وارد نکند و نماد فرهنگ و سنتی اصفهان را نشان دهد به این هنر آسیبی نمی‌رساند.

همچنین مائده رضوی یکی از هنرمندان جوان در عرصه صنایع دستی در خصوص ایجاد خلاقیت در صنایع دستی به ایمنا می‌گوید: صنایع دستی را نمی‌توان به گونه‌ای خلق کرد که با میراث فرهنگی و هنرهای سنتی جامعه هم خوانی نداشته باشد نمی‌توان هر آثاری را خلق و به مردم ارائه کرد چراکه صنایع دستی هرکشور ساختار فرهنگی آن را نشان می‌دهد.

وی می‌افزاید: تلفیقی کار کردن در صنایع دستی یکی از خلاقیت‌هایی است که وجود دارد و در چهارچوب حفظ اصالت است.

رضوی ادامه می‌دهد: هنرمندان امروزه هنر قلم کاری را با زیورآلات ادغام کرده و توان خرید را بالابرده‌اند و تغییر کاربری برخی آثار باعث توان خرید و جذب مخاطب می‌شود.

این هنرمند در پاسخ به سؤال خلاقیت از دید مردم چیست؟، می‌گوید: صنایع دستی خلاق در طی نظرسنجی‌هایی که ازمردم انجام شده چیزی است که یک رویکرد کاربردی داشته باشد، اما هنرمندان خلاقیت را در غالب رنگ یا تلفیق دوهنر ایجاد می‌کنند.

وی با بیان اینکه تلفیق و ترکیب در صنایع دستی وجود دارد، خاطرنشان می‌کند: خلاقیت در بین جوان‌ها بسیار شده اما در بین پیشکسوتان این جسارت وجود ندارد که خلاقیت را در آثارشان استفاده کنند.

کد خبر 402452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.