انشقاق در اصولگرایان

تغییرات نرخ تورم در ماه آذر، سهم‌خواهی‌ها و انشقاق در جریان اصولگرا و سرلیست اصلاح طلبان در انتخابات از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ یکشنبه دوم دی ماه _ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سرلیستی یک خانم؛برگ برنده‌اصلاح‌طلبان» به بررسی سرلیست اصلاح طلبان در انتخابات پرداخت و نوشت: با ردصلاحیت چهره‌های نام آشنای جریان اصلاحات برای حضور در انتخابات مجلس یازدهم این سوال مطرح می‌شود که سرلیست این جریان کیست؟ تا پیش از آغاز ثبت نام برای این انتخابات بود که برخی ازعارف به عنوان سرلیست اصلاح‌طلبان یاد می‌کردند و برخی دیگر با رد این احتمال چنین نوشتند: «محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید و سر لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات چهار سال پیش امسال در انتخابات شرکت نخواهد کرد و ظاهرا عارف اسب خود را برای ریاست جمهوری سال ۱۴۰۰ زین کرده است.» به هر حال عارف کاندیدا نشد و سرلیستی جریان اصلاحات نامشخص ماند. از سوی دیگر اصلاح‌طلبان محدودی تاییدصلاحیت شدند که همین موضوع سبب خشنودی اصولگرایان دلواپس شد و به زعم خودشان سوژه جدید برای تخریب اصلاح‌طلبان یافتند. جهان‌نیوز نوشت: «اصلاح‌طلبان بیشتر از اینکه از رد صلاحیت اعضای خود از سوی شورای نگهبان بترسند به رد صلاحیت آنان از سوی افکارعمومی و خصوصا عدم مشروعیت لازم برای کسب آرای مردم فکر می‌کنند. از جمله بایستی اشاره کرد که لیدر اصلاحات توصیه ویژه‌ای به ثبت نام اصلاح‌طلبان برای کاندیداتوری انتخابات خصوصا به زنان کرده است. برخی از اصلاح‌طلبان از قول رئیس دولت اصلاحات بیان داشته‌اند که زنان اصلاح‌طلب بایستی بیش از ۳۰ درصد در لیست‌ها حضور داشته باشند و نباید به این میزان برای حضور در مجلس اکتفا کنند. بنابراین از یک سو اصلاح‌طلبان اعلام می‌کنند که لیست‌های انتخاباتی نمی‌دهند و از سوی دیگر بیان می‌شود که این جریان در حال تشویق نیروهای خود برای شرکت در انتخابات مجلس است. به نظر می‌رسد این جریان سیاسی به طور توامان در حال پیگیری و اجرای سناریوهای مختلف در روند انتخابات هستند. از یک سو اوضاع را برای ارائه لیست جریانی می‌سنجند و شاید در این حوزه یک لیست اصلی برای مجلس ارائه دهند. از سوی دیگر سعی دارند نیروهای دیگر خود را خارج از لیست در انتخابات شرکت دهند و شاید از این منظر نتیجه‌ای با توجه به بحران مشروعیت آنان میان مردم حاصل شود. خصوصا استفاده ابزاری و انتخاباتی از زنان یکی از حربه‌های دوباره این جریان برای حضور در ساختار مجلس آینده است.»

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «ارکستر ناهمگون اصولگرایی» به بررسی سهم‌خواهی‌ها و انشقاق در جریان اصولگرا پرداخت و نوشت: در همان روزهای ابتدایی با تمام توان و با هرچه نیرو داشت به میدان آمد؛ آمدنی از جنس تخریب رقیب خود. اصولگرایان آمده‌اند بزنند نه این‌که ببرند. چرا که درصورتی آنها برنده خواهند بود که اصلاح‌طلبان حضور نداشته باشند. درواقع این جریان سیاسی به خوبی فهمیده است که تا زمانی که اصلاحات در میدان رقابت حضور داشته باشد، شانسی برای پیروزی و میدان‌داری نخواهد داشت. بنابراین وقتی اصلاح‌طلبان به خاطر عملکرد دولت و همچنین عدم پیگیری مطالبات پایگاه اجتماعی خود، نتوانست سرمایه اجتماعی‌اش را نگه دارد و طی سال‌های اخیر دچار ریزش پایگاه اجتماعی شد، رقیب آن به خوبی فرصت را غنیمت شمرده و تمام تلاشش بر این است که با تخریب اصلاحات میدان‌دار انتخابات مجلس شورای اسلامی باشد. اما گویا اصولگرایان فقط مشکل‌شان حضور یک رقیب سرسخت و ریشه‌دار با پایگاه اجتماعی بالا نیست. چرا که آنها از ابتدا تاکنون نتوانسته‌اند در درون خود به یک اجماع و وحدت درونی برسند. به صورتی که حتی در نبود و حضور کم‌رنگ رقیب باز هم قادر نیستند میدان‌داری کنند.

اصولگرایان‌ از اوایل دهه هشتاد و بعد از شکست‌شان در انتخابات مجلس ششم، به ‌دنبال سازوکاری برای ورود به انتخابات بودند. سازوکاری که از همان زمان مجلس ششم بیشتر از آنکه بر محور ایده‌های اشخاص برای سیاست‌ورزی و گزینش افراد براساس تخصص و یا جوانگرایی تاکید کند، صرفاً بر وحدت احزاب و تشکل‌های اصولگرا برای رسیدن به یک فهرست یا یک شخص در انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری تاکید دارند.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز با تیتر «FATF رومخ» به بررسی حاشیه‌های موجود در تصویب FATF پرداخت و نوشت: کمتر از دو ماه دیگر به پایان مهلت پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی باقی مانده است و گویا مسئولان دستیابی به تصمیم نهایی برای پیوستن کشور به آن را به مانند بسیاری دیگر از ضرب‌العجل‌های مشابه، به روزهای پایانی موکول کرده‌اند. در صورتی که ایران به FATF نپیوندد، عملا تمامی اقدامات مقابله‌ای علیه کشور ما دوباره به وضعیت سابق خود و به پیش از خرداد ۱۳۹۵ باز خواهد گشت؛ در این صورت نه تنها بخش دولتی بلکه شرکت‌های خصوصی هم از امکان جابه‌جایی پول در فضای بین‌المللی محروم خواهند شد. هرچند عده‌ای تلاش دارند پیوستن ایران را به این نهاد بین‌المللی به ضرر کشور جلوه دهند، اما برخی مقامات ابراز امیدواری می‌کنند که در نهایت این لوایح تصویب می‌شود.

با اینکه شرایط عضویت در FATF برای تمامی کشورها یکسان است و گروه ویژه مالی شرایط خاصی را برای الحاق ایران به این گروه اعمال نکرده است، اما با این وجود آن‌گونه که از شواهد برمی‌آید الحاق ایران به گروه ویژه اقدام مالی، پس از تصویب مجلس با مخالفت جدی برخی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام روبه‌رو شده است. این در حالی است که برخی مخالفان، از پیوستن ایران به این گروه با عنوان ترکمانچای دوم یاد کرده‌اند.
 

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «اثر بنزین بر قیمت» به بررسی تغییرات نرخ تورم در ماه آذر پرداخت و نوشت:بررسی آمارهای تورم آذرماه نشان می‌دهد اثر تورمی سیاست بنزینی، تنها به گروه حمل و نقل محدود شده است. گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد از ۱۲ گروه شاخص بهای مصرف‌کننده تنها گروه «حمل و نقل» تورم قابل توجهی به میزان ۷/ ۱۴ درصد داشته است. بررسی آمارها در بقیه گروه‌ها حاکی از آن است که سطح قیمتی آنها در مقایسه با آبان ماه سال جاری و آذر ماه سال قبل، تغییر قابل توجهی نداشته است. مطابق آمارها، تورم گروه خوراکی در آذرماه سال جاری به میزان ۲/ ۴ درصد ثبت شده که نسبت به آذرماه سال قبل در سطح کمتری بوده است. افزایش قیمت محصولات خوراکی عمدتا به دلیل رشد قیمت کالاهایی بوده که متاثر از شرایط آب و هوایی پاییز، عرضه آنها در بازار کاهش یافته است. در گروه مسکن نیز تورم ماهانه کمتر از نیم درصد گزارش شده و سطح آن نسبت به آذرماه سال قبل کمتر ثبت شده است. در سایر گروه‌ها، نظیر بهداشت و درمان، پوشاک، لوازم خانگی و آموزش، واکنش قیمت غیرمعمولی نسبت به افزایش قیمت بنزین مشاهده نمی‌شود. در آذرماه، روند کاهشی نرخ تورم «نقطه به نقطه» پس از ۶ ماه متوقف شد و این نرخ با افزایش ۸/ ۰ واحد درصدی به ۸/ ۲۷ درصد رسید؛ اما روند کاهشی تورم «متوسط» ادامه یافت و این متغیر با یک واحد درصد کاهش نسبت به ماه قبل به ۴۰ درصد رسید.

کد خبر 402435

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.