کمک دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با تشریح برنامه های جدید دولت برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی از اختصاص سه هزار میلیارد تومان جهت نوسازی این ناوگان خبر داد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، حسین رجب صلاحی، اظهار کرد: در جلسه‌ای که هفته گذشته با حضور دکتر جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و تنی چند از وزرا تشکیل شد،۳ سه هزار میلیارد تومان جهت نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اختصاص داده شد.

وی گفت: در سال ۸۵ قانون حمایت از حمل و نقل ریلی برای شهرهای بالای یک میلیون نفر تصویب شد که به موجب  آن مقرر شد که دولت از منابع خود به این امر کمک کند و در سال ۸۶ قانون دیگری در جهت توسعه حمل و نقل ریلی و مدیریت مصرف سوخت مصوب شد که در آن قانون، دولت و شهرداری‌ها مکلف به توسعه و بهینه‌سازی خدمات ریلی و حمل و نقل عمومی شدند.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور  افزود: در ماده ۷ این قانون آمده که ۷۵ درصد حمل و نقل درون‌شهری باید به سمت حمل و نقل همگانی سوق داده شود که در شهرهای کشور به استثنای تهران، ۴۰ درصد از حمل و نقل عمومی با اتوبوس و مینی بوس، ۲۵ درصد توسط تاکسی و ۱۰ درصد با حمل و نقل ریلی است، اما این موضوع در تهران کمی متفاوت است و سهم حمل و نقل ریلی ۳۰ درصد، اتوبوس ۲۵ درصد و تاکسی ۲۰ درصد تعیین شده است.

رجب‌صلاحی گفت: در تهران تعداد سفرهای درون‌شهری ۲۰ میلیون سفر است که با توجه به فرمول گفته شده سهم سفر با مترو ۴.۵ میلیون، اتوبوس ۳.۷ و تاکسی سه میلیون سفر است که فقط در حوزه تاکسی مشکلی نداریم.

وی با اشاره به وضعیت نوسازی ناوگان فرسوده تاکسی‌ها گفت: در کل کشور ۳۳۰ هزار تاکسی وجود دارد که ۱۹۰ هزار دستگاه از این تعداد فرسوده شده و این در حالی است که امسال تنها هزار دستگاه تاکسی نوسازی شد.

معاون امور شهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ادامه داد: طرحی به دولت ارایه دادیم که به موجب آن خودروهای شخصی با عمر کمتر از سه سال جایگزین تاکسی‌های فرسوده شود و امیدواریم در دولت مصوب شود.

رجب‌صلاحی با اشاره به وضعیت مترو گفت: در این بخش ۱۱ شهر، شامل ۹ کلانشهر و شهرهای رشت و اسلامشهر در حال اجرای پروژه هستند و هم‌اکنون ۸۵۰ کیلومتر خطوط متروی مصوب وجود دارد که در حال حاضر ۳۳۰ کیلومتر آن در حال بهره برداری، ۲۸۰ کیلومتر در حال ساخت و ۲۴۰ کیلومتر نیز در حال مطالعه  است در صورت تکمیل سالانه ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار سفر تویط مترو در کشور انجام خواهد شد.

کد خبر 402427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.