مخالفان FATF نگران شفاف سازی فعالیت های اقتصادی خود هستند

یک تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: عدم عضویت ایران در FATF به این دلیل است که سرنوشت این تصمیم مهم تحت فشار لابی افرادی است که نگران شفاف سازی فعالیت های اقتصادی و نقل و انتقالات پولی و مالی خود در سطح داخلی، منطقه و بین المللی هستند.

مهدی مطهر نیا در گفت وگو با خبرنگار ایمنا، در مورد عدم تصویب FATF و پیوستن به گروه مالی اقدام مشترک و مبارزه با پولشویی اظهار کرد: گروه مالی اقدام مشترک یا FATF در اواخر قرن بیستم شروع به کار و عضو گیری کرد؛ با ورود به قرن ۲۱ و حوادثی که بعد از واقعه ۱۱ سپتامبر به وجود آمد، گروه مالی اقدام مشترک که شامل ۳۵ عضو و دو سازمان (اتحادیه اروپا، شوراهای خلیج فارس و کشورهای بنلوکس) بود، در سال ۲۰۰۱ به گروه جوامع ضد تروریست پیوست.

وی افزود: معاهده FATF به منظور جلوگیری از پولشویی در جهان و کشورهای مختلف در معاملات بین المللی است که به نام گروه اقدام مبارزه با پولشویی در برابر تروریسم نیز مشهور است و به این دلیل که به عنوان مجموعه ای قدرتمند متشکل از کشورهای آمریکا، روسیه، چین، ژاپن، اتحادیه اروپای، مالزی، سنگاپورو...است، در بازار بین المللی جهت تضمین رد و بدل سالم پول و حرکت های اقتصادی در بعد بین المللی به وجود آمده است.

این تحلیلگر روابط بین الملل ادامه داد: نزدیک به ۹۰ درصد تبادلات اقتصادی جهان در قالب FATF انجام می گیرد؛ بنابراین با توجه به اعضای قدرتمند این گروه، اعضای گروه ۷ و ۲۰ را نیز در بر گرفته است. متاسفانه عدم پیوست ایران به این معاهده باعث می شود در برابر ۹۰ درصد قدرت های اقتصادی جهان پاسخگو باشد. در کشور عده ای در مخالفت با FATF استدلالاتی را مطرح کرده و معتقداند FATF سازمانی بین المللی نیست و با پیوستن به آن همه جزئیات و ریز معاملات اقتصادی ایران در وجوه مختلف مورد بررسی کشورهای بیگانه قرار گرفته و بر شریان های حیاتی اقتصاد ایران تسلط پیدا خواهند کرد.

مطهر نیا تصریح کرد: باتوجه به وضعیت کنونی، توانمندی های جهان و امکاناتی که در نظام بین الملل موجود است، گروه ویژه اقدام مالی بر هرگونه تحرک اقتصادی در ایران و جهان نظارت خواهد داشت. FATF نام سازمانی بین المللی را یدک نمی کشد اما یکی از قدرتمندترین سازمان های بین الدولی در عرصه جهانی است و اینکه نخواسته خود را سازمانی بین المللی بنامد دلیلی بر بی اهمیت بودن آن در صحنه تجارت جهانی و اقتصادی نیست. کارکرد گروه اقدام مشترک در صحنه تجارت جهانی قوی، مشخص و بسیار کار آمد است.

وی افزود: باتوجه به اینکه امروزه سیستم های نظارتی پیشرفته ای در جهان وجود دارد، با استفاده از اینترنت جهانی و شبکه داخلی تبادل اطلاعات امکان دستیابی به ریز اطلاعات و جزئیات تجاری و مالی از راه های متفاوت برای کشورهای پیشرفته در این عرصه فراهم است؛ البته باید گفت دلایل مخالفان FATF بسیار عوام پسندانه و سطحی است و نپیوستن ایران به این معاهده بدون دلایل و استدلال های تخصصی به ضرر ایران خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: عدم عضویت ایران در این معاهده بین الدولی به این دلیل است که سرنوشت این تصمیم مهم تحت فشار لابی افرادی است که نگران شفاف سازی فعالیت های اقتصادی و نقل و انتقالات پولی و مالی خود درسطح داخلی، منطقه و بین المللی هستند؛ این افراد با شیوه های گوناگون از پنهان کاری اطلاعاتی استفاده کرده و در واقع پیوستن به FATF را باعث به وجود آمدن وضعیتی می دانند که گزارش فعالیت های آنها در عرصه بین المللی و سپس عرصه داخلی منتشر شود. تصویب FATF فعالیت آن ها در عرصه اقتصادی را با چالش و تهدیدهای جدی روبرو خواهد کرد؛ بنابراین با لابی گری های متعدد تلاش می کنند ایران را از پذیرش این معاهده منع و با بهانه های متعدد از پیوستن ایران به آن جلوگیری می کنند.

مطهرنیا تصریح کرد: نپیوستن ایران به گروه اقدام مالی، کشور را با مشکلات بسیار زیادی رو به رو خواهد کرد، زیرا اکثر فعالیت های اقتصادی و تبادلات تجاری در جهان طبق قوانین کشورهایی انجام می شود که عضو گروه FATF بوده و همگرایی آنها در جهت محدود سازی فعالیت های ایران و خارج کردن آن از متن تبادلات اقتصادی در جهان به ضرر کشورمان تمام خواهد شد. تبادلات تجاری و مالی کاهش و اقتصاد ایران در وضعیت تحریم های سنگین تری قرار خواهد گرفت که تبعات ناشی از این همگرایی کشورهای عضو با ایالات متحده آمریکا عمق اثر استرتژیک تحریم های کنونی برضد ایران را افزایش خواهد داد.

وی تصریح کرد: لابیگری های موجود در قدرت اجازه عضویت ایران در FATF را نمی دهد که این مهم نشانه وجود فساد سیاه در کشور است. وقتی در ادبیات اقتصادی و سیاسی کشوری به فساد اشاره شود یعنی تاحدود زیادی این فساد سیستماتیک شده و به تبع افرادی که پیوسته در ساختارهای قدرت نفوذ کرده باعث می شوند پیوستن به FATF با بهانه های مختلف ضد ارزش محسوب شود و با این ادبیات غیر کارشناسانه افکار عمومی را هدف قرار می دهند و هرگونه پیوستن به این سازمان بین الدولی را ناشی از وادادگی و سازش و ایجاد فضای تسلیم در برابر بیگانگان معرفی کنند.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: روسیه عضو معاهده FATF است بنابراین زمانی که ایران، روسیه را به عنوان شریک استراتژیک و تجاری خود قبول دارد به چه دلیلی از پیوستن به گروه اقدام مشترک امتناع می ورزد؟ در دهه های گذشته برزیل درحال فروریزش کامل اقتصادی بود اما اکنون جزو کشورهای پیشرفته اقتصادی جهان و یکی از اعضای گروه ۲۰ است که در کارنامه اقتصادی خود نیز به عضویت گروه FATF در آمده است.

مطهرنیا خاطر نشان کرد: استدلالات غیر واقعی و غیر تخصصی که از طرف افراد غیر متخصص درمورد FATF به افکار عمومی القا می شود، تنها باعث دل مشغولی مردم خواهد شد؛ بنابراین اگر پیوستن به این معاهده بر طبق نظرات مخالفان FATF درست باشد، باید پرسید چرا کشورهای قدرتمند اقتصادی پیشرو در نظام بین الملل و آمریکا به آن پیوسته و از این معاهده بهره می برند؟ ایران تنها کشور در دنیا است که به فکر استقلال اقتصادی خود از جامعه بین المللی است اما در دولت ها و کشورهای دیگر اجازه دادند که نظام بین المللی در امور داخلی اقتصادی آنها ورود کرده و از این ره آورد کشورهای خود را منتفع کنند.

کد خبر 402423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.