مجوز استفاده از ۴۵ هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی

سازمان برنامه و بودجه با اشاره به مجوز رهبر معظم انقلاب برای برداشت از منابع صندوق توسعه ملی، اعلام کرد: ‌حداکثر تا سقف ۴۵ هزار میلیارد تومان از این منابع امسال برای پرداخت‌های اجتناب‌ناپذیر و جبران کاهش منابع درآمد نفتی نسبت به ارقام پیش‌بینی شده در حال استفاده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از سازمان برنامه و بودجه، استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای رفع نیازهای ضروری کشور در شرایط نامطلوب، با تایید رهبر معظم انقلاب انجام می شود.

سال ۱۳۹۷ براساس آینده‌نگری صورت گرفته از شرایط سال‌های تحریمی پیش‌رو و براساس تصمیم های شورای عالی هماهنگی اقتصادی، مقرر شد ضمن انجام صرفه‌جویی در بخش مصارف، ۱۲ درصد منابع صندوق توسعه ملی برای رفع نیازهای ضروری کشور در سال بعد ذخیره شود و در حساب مخصوص نگهداری می‌شود.

براساس برنامه‌ریزی انجام شده و دوراندیشی صورت گرفته که مورد تایید رهبر معظم انقلاب قرار گرفته، بخشی از منابع مزبور ‌حداکثر تا سقف ۴۵ هزار میلیاردتومان امسال بتدریج برای پرداخت‌های اجتناب‌ناپذیر و جبران کاهش منابع درآمد نفتی نسبت به ارقام پیش‌بینی شده در حال استفاده است که به اشتباه گاه به عنوان استقراض از بانک مرکزی و تزریق نقدینگی تلقی می‌شود.

برپایه لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ باتوجه به فروض درنظر گرفته شده برای میزان صادرات نفت خام و خالص صادرات گاز، مجموع درآمد ارزی کشور از اقلام یاد شده، معادل ۲۲.۲۵ میلیارد دلار برآورد شده که ۱۴.۵ درصد آن معادل ۳.۲ میلیارد دلار سهم شرکت ملی نفت ایران و شرکت های دولتی تابعه وزارت نفت است.

همچنین ۴۹.۵ درصد سهم دولت معادل ۱۱ میلیارد دلار و ۳۶ درصد سهم صندوق توسعه ملی مطابق قانون برنامه ششم توسعه معادل هشت میلیارد دلاراست.

براساس اجازه اخذ شده از رهبر معظم انقلاب برای استفاده از ۳۰ هزار میلیارد تومان به شکل تسهیلات ارزی دریافتی از صندوق توسعه ملی با تضمین دولت، پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته است.

بدیهی است مطابق برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته هرگونه پرداخت از محل بازپرداخت اوراق مالی سررسیده سال ۱۳۹۹ که در سال‌های قبل برای تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌های عمرانی کشور یا تأمین مابه‌التفاوت اعتبارات عمرانی پیش‌بینی شده یا منابع از صادرات نفت خام و گاز، در انطباق با اصول موازین مصارف صندوق توسعه ملی انجام خواهد شد.

کد خبر 402421

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.