شهروندان یزدی ضوابط طرح تفصیلی را رعایت نمی‌کنند

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان استان یزد بابیان اینکه شهروندان طرح تفصیلی شهر را رعایت نمی‌کنند، گفت: در صورت برون‌سپاری بخش اجراییات شهرداری و استفاده از تجهیزات به‌روز می‌توان از تخلفات ساخت‌وساز جلوگیری کرد.

مهدی سالاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: همه شهرداری‌های استان یزد موظف شدند بخش اجراییات شهرداری را برون‌سپاری کنند و این اقدام در چند ماه گذشته در منطقه چهار انجام‌شده و آمار درخواست پروانه ساخت‌وساز افزایش یافته است همچنین این بخش در منطقه سه نیز در حال برون‌سپاری است.

وی گفت: در صورتی که بخش اجراییات شهرداری قاطعانه با تخلفات برخورد نمی‌کرد و با ساختار سنتی (گشت با ماشین) نمی‌توانست برخی ساخت‌وسازها در روزهای تعطیل یا شب‌هنگام را رصد کند.

رئیس سازمان نظام‌مهندسی ساختمان یزد تاکید کرد: بخش خصوصی ابزار و امکانات به‌روز زیادی دارند و ساخت‌وسازها را با استفاده از پهپاد رصد می‌کنند که می‌تواند بازدارنده خوبی برای تخلفات باشد.

وی در خصوص نظرات نظام‌مهندسی بر ساخت و سازها گفت: در بخش نظارت مهندسان نظام‌مهندسی از شهرداری گلایه داریم چون در سال ۹۷ حدود هفت هزار و ۵۰۰ فقره گزارش مهندسان ناظر از ساخت‌وسازهای سطح شهر به شهرداری ارسال و عنوان شد برخی پروژه‌ها ازنظر نکات ایمنی یا تخلف سازی باید تعطیل شود، اما شهرداری توجهی به گزارش مهندسان ناظر نظام‌مهندسی ندارد.

سالاری در خصوص دقت نداشتن مهندسان ناظر در امر نظارت گفت: یکی از دلایلی که برخی مهندسان ناظر نظام‌مهندسی کمتر به کار خود می‌پردازند این است که شهرداری به هشدارهای آن‌ها توجه نمی‌کند و بی‌انگیزگی بین ناظران نظام‌مهندسی برای گزارش دادن به وجود آمده است.

وی اظهار کرد: در یزد موضوعی به نام دو نقشه‌ای وجود دارد یعنی فرد ابتدا از شهرداری بر اساس ضوابط طرح تفصیلی دستور نقشه دریافت می‌کند و بعد از آن نظام‌مهندسی بر آن اساس نقشه را تهیه و تایید می‌کند و مجوز از شهرداری اخذ می‌شود، اما در نهایت مردم مقید به اجرای نقشه نهایی و مصوب شهرداری نیستند و نقشه خود را پیاده می‌کنند.

وی عنوان کرد: بر اساس قانون ناظر نظام‌مهندسی ملزم به نظارت بر نقشه مصوب است و در صورت رعایت نکردن نقشه مصوب، مسئولیت آن‌ها در حوزه نظارت کم می‌شود.

وی عنوان کرد: طبق نقشه شهرداری فرد باید ۶۰درصد زمین را ساختمان و ۴۰درصد را محوطه قرار دهد درصورتی‌که مردم خارج از نقشه استاندارد نظام‌مهندسی و مجوز شهرداری ۸۰ درصد زمین را می‌سازند و ضوابط طرح تفصیلی را رعایت نمی‌کنند.

کد خبر 402397

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.