دستبند و پابند الکترونیکی، تکنولوژی مراقبت از مجرمان

دستبند و پابند الکترونیکی، تکنولوژی جدیدی است که سازمان زندان‌ها به منظور مراقبت از مجرمان از آن استفاده می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دستبندها و پابندهای الکترونیکی می‌تواند با اتصال به سیستم موقعیت یاب جهانی (GPRS)، موقعیت مکانی افراد را به صورت آنلاین نشان دهد. زمانی که زندانی این دستگاه را از خود جدا کند، سریعا به سرور مرکزی پیام ارسال می‌شود. در ادامه شما را با تاریخچه پیدایش دستبند و پابند الکترونیک، نحوه عملکرد آن، مزایای این روش و اجرای این طرح در بعضی کشورهای جهان آشنا می‌کنیم:

تاریخچه پیدایش دستبند و پابند الکترونیک

گروهی از محققان دانشگاه هاروارد  آمریکا در اوایل دهه ۱۹۶۰، یک فرستنده و گیرنده قابل حمل ابداع کردند که توانایی مشخص‌کردن موقعیت مکانی افراد را داشت. این فرستنده و گیرنده می‌توانست اطلاعات را به صورت دو طرفه از پایگاه به فرد داوطلب و برعکس انتقال دهد؛ دستگاه جدید در دهه ۱۹۸۰ و پس از آزمایشات فراوان مورد استفاده قرار گرفت.

نحوه عملکرد دستبند و پابند الکترونیک

این وسیله که به مچ پا یا مچ دست مجرمان وصل می‌شود دارای یک گیرنده است که می‌تواند موقعیت مکانی افراد را در زمان‌های مشخص شده، به صورت آنلاین نشان دهد. تکنولوژی جدید از طریق فرکانس رادیویی (RF) یا سیستم موقعیت یاب جهانی (GPS)، اطلاعات مکانی فرد مجرم را مشخص می‌کند؛ بنابراین اگر زندانی از موقعیت مکانی که باید در آن قرار داشته باشد خارج شده یا به مکانی که نباید در آنجا حضور پیدا کند، وارد شود، دستگاه به سرور مرکزی اطلاع‌رسانی می‌کند و مسئولین این موضوع را بررسی می‌کنند.

مزایای استفاده از دستبند و پابند الکترونیک

 به نظر می‌رسد که استفاده از این روش بسیار موثرتر از حبس خانگی یا سایر روش‌های نظارتی باشد؛ افرادی که از دستبند یا پایند الکترونیکی استفاده می‌کنند به جای ماندن در زندان و سپری کردن وقت خود با دیگر مجرمان حاضر در زندان، می‌توانند در منزل خود بمانند و وقت خود را با اعضای خانواده بگذرانند. آن‌ها  حتی می‌توانند دنبال شغل مورد نظر خود بگردند و مشغول کار شوند، اما این افراد اجازه ندارند از مشروبات الکلی و مواد مخدر استفاده کنند. نتایج یک مطالعه‌ نشان داد افرادی که از دستبند یا پابند الکترونیکی استفاده می‌کنند، کمتر از کسانی که در زندان‌ها هستند مرتکب جرم می‌شوند.

عوامل تاثیرگذار بر عملکرد این دستگاه

از جمله عوامل تاثیرگذار بر عملکرد این دستگاه می‌توان به نقص فنی، قطع شدن سیگنال، تمام‌شدن باتری، قطع شدن ارتباط بین پایگاه‌های مختلف و نبود ظرفیت کافی برای ثبت موقعیت‌های مکانی اشاره کرد. علاوه بر این ممکن است مشکلاتی برای افراد و سازمان‌های مسئول این پروژه مانند زندان، پلیس، شرکت‌های ناظر و دفاتر قضایی پیش بیاید؛ بنابراین مدیریت این طرح و اجرای آن نیازمند دقت و توجه بسیار بالایی است.

قیمت دستبند و پابند الکترونیک

قیمت این دستگاه با توجه به عوامل زیادی نظیر تکنولوژی مورد استفاده در آن متغیر است؛ به عنوان مثال قیمت دستگاه‌هایی که از تکنولوژی RF استفاده می‌کنند، کمتر از سیستم‌هایی است که در آن‌ها فناوری GPS به کار  می‌رود. گجت‌هایی که به صورت آنلاین موقعیت مکانی را نشان می‌دهد نیز از قیمت بالاتری برخوردار است. وسایل جانبی این دستبند یا پابند الکترونیکی مانند برچسب، جعبه گیرنده که در منزل قرار می‌گیرد، ابزار شارژ کردن و فرستنده‌ای که همیشه همراه دستگاه اصلی است، دارای هزینه‌های جداگانه است.

اجرای طرح دستبند و پابند الکترونیک در کشورهای جهان

این روش در بیش از هشت کشور دنیا مانند آمریکا، انگلیس، استرالیا، نیوزلند، برزیل و آفریقای جنوبی به اجرا در آمده است و تا حدودی باعث کاهش آسیب‌های روانی زندانیان در زندان‌ها و اختلالات روانی و رفتاری زندانیان شده است. این طرح در نیمه دوم سال ۱۳۸۸ و با هدف کنترل زندانیان و کاهش آسیب به خانواده زندانیان، در ایران مطرح شده و  با بررسی و تصویب از سوی نمایندگان، مراحل اجرایی شدن خود را به سرعت طی می‌کند؛ تکنولوژی جدید در ایران فقط برای زندانیانی قابل استفاده است که قوه قضاییه آن را تایید کند.

کد خبر 402396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.