کاهش رونق معیشت رانندگان تاکسی اینترنتی با گرانی بنزین

پس از افزایش و دو نرخی شدن قیمت بنزین براساس اعلام شرکت‌های تاکسی اینترنتی قرار شد به راننده‌ها سهمیه ای اعطا شود که مابه‌التفاوت ریالی قیمت بنزین آزاد با قیمت پایه بر اساس پیمایش هفتگی رانندگان تاکسی‌های آنلاین است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، با آغاز مجدد طرح سهمیه‌بندی بنزین از حدود یک ماه گذشته و افزایش ۲۰۰ درصدی نرخ بنزین آزاد مشخص بود که باوجود اختصاص سهمیه به تاکسی‌ها و وانت‌بارها نرخ کرایه‌ها افزایش می‌یابد و این‌چنین هم شد، به‌طوری‌که در چند هفته اخیر نرخ کرایه‌ها تقریباً به شکل سلیقه‌ای اعلام می‌شود و حتی برخی خطوط تاکسی بیش از ۵۰ درصد هم افزایش قیمت داشته است.

راننده‌های تاکسی معتقدند باوجود اختصاص سهمیه بنزین، افزایش هزینه نگهداری خودرو، اجازه ثبات نرخ کرایه‌ها را نمی‌دهد. اما در این میان رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به دلیل الزام به رعایت قوانین شرکت‌ها در شرایط متفاوت‌تری  قرارگرفته‌اند. آن‌ها با انتقاد از اجرا نشدن وعده‌های مسئولان می‌گویند قرار بود وزارت کشور به تاکسی‌های اینترنتی سهمیه جداگانه بنزین دهد اما عملاً این اتفاق تاکنون که بیش از یک ماه از آغاز اجرای سهمیه‌بندی سپری‌شده، رخ نداده است. البته دور از انتظار هم نبود که با توجه به ماهیت فعالیت تاکسی‌های آنلاین، این بخش از حمل‌ونقل بیشترین تأثیر را متحمل شود که براساس بررسی‌های میدانی، ظاهراً چنین اتفاقی نیز رخ داد.

مشکل فقط اختصاص سهمیه بنزین نیست!

در همان روزهای ابتدایی گرانی بنزین، اسنپ که از معروف‌ترین شرکت‌های تاکسی اینترنتی است ضمن اعلام ثابت ماندن نرخ کرایه‌های خود با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده بود: "با توجه به آغاز سهمیه‌بندی بنزین، براساس اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی و تایید وزارت کشور به رانندگان تاکسی‌های اینترنتی سهمیه بنزین تعلق می‌گیرد و از ۲۴ آبان ماه، هزینه بنزین کاربران راننده فعال در تاکسی‌های اینترنتی براساس کارکرد ماه، به قیمت دولتی محاسبه و مابه‌التفاوت آن به کارت‌بانکی آن‌ها واریز می‌شود." هر چند بسیاری از رانندگان این شرکت معتقدند چنین هزینه‌ای به آن‌ها اختصاص نیافته است و بسیاری از رانندگان از این وضعیت ناراضی هستند. حتی برخی راننده‌های شرکت حمل‌ونقل مسافری درون‌شهری اسنپ برای استفاده از سهمیه بنزین خود در جایگاه‌ها با مشکلاتی مواجه بودند. این مسائل به گفته برخی راننده‌ها شامل موارد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری می‌شد که موجب بروز اختلاف‌هایی بین متصدیان جایگاه‌های سوخت و راننده‌های اسنپ شده بود.

مشکلات رانندگان، فقط به افزایش قیمت بنزین و اختصاص نیافتن سهمیه مربوط نمی‌شود زیرا کمیاب شدن و افزایش قیمت کپسول گاز نیز بخشی از مشکلات بوده که باعث گلایه‌مندی آنها شده است.

در همین ارتباط ژوبین علاقبند مدیرعامل اسنپ در مورد سهمیه اختصاص یافته به رانندگان تاکسی‌های اینترنتی، در گفت‌وگو با دیگر رسانه ها اعلام کرده است که سهمیه بنزین هشت روز نخست رانندگان تاکسی‌های اینترنتی واریزشده و بعد از طی شدن فرایندهای اداری، بین سه سامانه ثبت‌اسناد، ناجا و بانک مرکزی، طبق روال هفتگی واریز اعتبار خرید سوخت انجام می‌شود. افرادی که مدارکشان دارای نقص اطلاعاتی بود، تا زمان رفع نواقص مربوطه، سهمیه بنزینشان محفوظ می‌ماند.

به گفته وی در حال حاضر تعداد زیادی از جایگاه‌های سوخت همکاری‌های لازم را برای استفاده از اعتبار سهمیه بنزین انجام می‌دهند. در مورد تعداد محدود باقی‌مانده نیز به وزارت نفت گزارش‌شده و قول برطرف شدن آن را داده‌اند.

علاقبند درباره فرمول و میزان این سهمیه اظهار می‌کند: سهمیه تخصیص‌یافته مابه‌التفاوت ریالی قیمت بنزین آزاد با قیمت پایه بر اساس پیمایش هفتگی رانندگان در مجموع تاکسی‌های آنلاین است. پیمایش رانندگان بر اساس کیلومتر طی شده از زمان قبول درخواست سفر تا پایان سفر محاسبه می‌شود. شرط تخصیص بنزین سهمیه پیمایش حداقل ۴۷ کیلومتر در هفته در مجموع تاکسی‌های آنلاین است و سقف پیمایش مورد قبول برای تخصیص سهمیه ۱۰۰۰ کیلومتر در هفته، با مبنای هر ۱۰۰ کیلومتر هفت لیتر است. بدین ترتیب سقف سهمیه تخصیص‌یافته به هر راننده تاکسی اینترنتی ۷۰ لیتر در هفته برای خودروهای تک‌سوز و ۴۲ لیتر در هفته برای خودروهای دوگانه‌سوز است. این سهمیه مازاد بر ۶۰ لیتر سهمیه ماهانه هر خودرو است."

با این اوصاف معیار تخصیص سهمیه‌ بنزین تاکسی‌های اینترنتی بر اساس پیمایش هفتگی رانندگان این سامانه‌هاست. قابل‌توجه است که به گفته مدیران این حوزه، سهمیه مذکور در قالب اعتبار به کارت‌بانکی هر راننده واریز می‌شود و در اختیار تاکسی‌های اینترنتی قرار نمی‌گیرد. این اعتبار تنها برای خرید بنزین و در جایگاه‌های سوخت قابل‌استفاده است. طبق مصوبه تعیین‌شده رانندگان تاکسی‌های اینترنتی به‌ازای هر ۱۰۰ کیلومتر هفت لیتر بنزین دریافت می‌کنند.

درآمد بدون تغییر و هزینه ها افزایش یافته است

بهروز زارعی که از رانندگان تاکسی‌های اینترنتی اصفهان است با انتقاد فراوان از شرایط به وجود آمده به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تنها یک هفته کمک‌هزینه رانندگان به من تعلق گرفت.

او می افزاید: اگر به‌طور مرتب هم سهمیه بنزین خود را دریافت کنیم باز به دلیل افزایش نرخ اجناس با موانع مالی زیادی روبرو هستیم. با افزایش نرخ بنزین، با گرانی دیگر کالاها روبرو شده‌ایم درحالی‌که درآمدها تفاوتی با قبل از گرانی‌ها نکرده است، با این وضعیت کارکردن در این شرکت صرفه اقتصادی ندارد.

زارعی اضافه می‌کند: سوای اینکه از تعداد مسافران نیز کاسته شده است زیرا در شرایط فعلی برخی ترجیح می‌دهند به‌جای استفاده از تاکسی از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند. هرچند کرایه‌ها مانند قبل است ولی به دلیل گرانی دیگر کالاها، مسافر توان پرداخت همان مبلغ قبلی را هم ندارد.

قبل از گرانی بنزین درآمد بهتری داشتم

حمیدی، دیگر راننده اسنپ نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از اختصاص نیافتن سهمیه‌ بنزین به اغلب رانندگان خبر می‌دهد و می‌گوید: در این مدت، چندین بار خبر واریز سهمیه اعلام‌شده که هنوز دریافتی نداشته‌ام. با پیگیری هم که انجام دادم گفته‌شده این مسئله از طریق  وزارت کشور و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بررسی می‌شود و اطلاع خواهند داد.

وی اظهار می‌کند: قبل از گرانی بنزین درآمد بهتری داشتم ولی از زمان افزایش نرخ‌ها با مسافران کمتری هم روبرو هستم.

این راننده تاکسی ادامه می‌دهد: از طرفی با بنزین سه‌هزارتومانی شرایط کار کردن بسیار دشوار شده است و از سویی هم هیچ خبری از سهمیه رانندگان نیست و کرایه مسیرها هم‌افزایشی نداشته که البته باوجود گران نشدن از تعداد مسافران نیز کاسته شده است.

حمیدی با اشاره به بالارفتن هزینه‌های یک خودرو می‌گوید: نرخ قطعات خودرو و موتور پس از گرانی بنزین افزایش پیدکرده که با این شرایط در حق رانندگان اینترنتی بسیار اجحاف شده است چون دیگر رانندگان امکان افزایش خودسرانه نرخ‌ها را دارند ولی ما در چارچوب قوانین هستیم.

وی می‌گوید: در این میان شرایط رانندگانی که دارای ماشین‌های گازسوز هستند بسیار بهتر است اما کار کردن برای رانندگان تک سوز اصلاً به‌صرفه نیست.

انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت باقی نیست

راننده‌ای دیگر در این رابطه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: اغلب فعالان این حوزه از سر ناچاری به این فعالیت روی آورده‌اند  درحالی‌که شرکت‌ها هیچ نوع پشتیبانی از ما نمی‌کنند فقط در فکر دریافت کمیسیون خود هستند اما برای شخص راننده یک خودرو مستهلک باقی می‌ماند که با شرایط گرانی بنزین و قطعات خودرو هیچ انگیزه‌ای برای ادامه فعالیت باقی نمی‌ماند.

وی می افزاید: شرکت‌های اینترنتی برای رقابت و جذب مسافر بیشتر نرخ‌ها را پایین نگه می‌دارند اما فشار این شرایط بر دوش راننده‌ای است که فقط به دلیل فرار از بیکاری و امرار معاش به این شغل پناه آورده است. 

گزارش از: نفیسه زمانی نژاد- خبرنگار سرویس اقتصادی ایمنا

کد خبر 402383

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.