زمان جلال کوزه گری خوب پول گرفتیم/ باید بازیکنان به تیم ملی کمک کنند

با دروازه بان ها زمانی که صحبت می کنید بیشتر می گویند که سخت ترین پست در ورزش های توپی دروازه بانی است، چرا که هرچقدر خوب کار کنند، اما با یک اشتباه تمام آن زحمت های گذشته و واکنش های خوب یک دروازه بان را به دست فراموشی سپرده می شود چرا که یک اشتباه کوچک در چهارچوب دروازه بسیار بزرگ و فاحش است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، «محمد سیاوشی» دروازبان تیم هندبال ذوب آهن یکی از همین افراد است که تجربه زیادی در چهارچوب دروازه هندبال دارد و شاید در جوانی اشتباه داشته است، اما در حال حاضر با کوله باری از تجربه تا حد ممکن این اشتباهات را کنار گذاشته و به یکی از بهترین دروازه بان های ایران تبدیل شده است. او در خردسالی به فوتبال و بسکتبال علاقه داشته است. از نوجوانی هندبال را شروع کرده و در سال ۱۳۸۰ به تیم ملی نوجوانان دعوت شده است. وی سابقه بازی در تیم های زیادی را دارد و علت این تغییرات را نبود بودجه و اسپانسر می داند.

سیاوشی از اسپانیا پیشنهاد بازی داشته، اما به خاطر برخی مشکلات آن را قبول نمی کند، او در سال ۱۳۹۵ با تیم شهرداری کاشان به عنوان بهترین گلر تورنمنت هندبال هلند انتخاب شد. سیاوشی در حال حاضر ۳۵ سال سن دارد و قصد دارد تا جایی که می تواند به بازی کردن ادامه دهد و بعد از آن کار مربیگری را شروع کند. خبرنگار ایمنا گفت و گویی با محمد سیاوشی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

از چه زمانی هندبال را شروع کردی؟

از خردسالی به بسکتبال و فوتبال علاقه داشتم، در کوچه های خاکی و مدرسه فوتبال بازی می کردم. سال دهم که بودم تست گیری فوتبال در مدرسه انجام شد، زمانی که معلم ورزش مدرسه من را دید، گفت به درد هندبال می خورم، اما قبول نکردم و فرار کردم. مجددا تست فوتبال برگزار شد که معلم ورزش گفت دفعه اول از دست من فرار کردی، اما این بار اجازه نمی دهم!

از سال ۷۷ هندبال را شروع کردم، شش ماه بعد به اردوی آموزشگاه های کرج دعوت شدم و یک سال در آنجا بازی کردم. به گفته شخصی برای تمرین به تهران رفتم که دوران حرفه ای هندبال خود را از این شهر شروع کردم. بعد از گذشت دوسال به تیم ملی جوانان دعوت شدم از سال ۱۳۸۰ تمرین کردیم و سال ۱۳۸۳ تیم ملی به مسابقات هند اعزام شد که مقام سوم را آوردیم و نخستین مقام ایران را در جوانان آسیا کسب کردیم.

سابقه بازی در چه تیم هایی را داری؟

سابقه بازی در تیم های هیئت هندبال تهران، نیروی زمینی تهران، پرسپولیس اصفهان، دانشگاه آزاد، نفت تهران، ابومسلم مشهد، پارسیان تهران، بهبهان، ثامن سبزوار، کفش ملی تهران، شهرداری کاشان، بافق یزد، کازرون و ذوب آهن را دارم.

چرا اینقدر جا به جایی داشتی؟

دلیل اصلی نبود بودجه و اسپانسر است. در چند تیمی که حضور داشتم قهرمان و نایب قهرمان لیگ شدیم. زمانی که تیمی قهرمان به دست می آورد به دلیل شرایط بد سال بعد منحل می شد. تنها سالی که در هندبال پول خوب گرفتیم زمان جلال کوزه گری بود. وقتی ثامن مشهد به لیگ آمد باعث شد قرار داد ها بالابرود و تیم ملی به جام جهانی صعود کند، اما زمانی که ثامن منحل شد قرار داد ها پایین آمد و بازیکنان را اذیت کردند.

از تیم هایی که در آن حضور داشتی، کدام را بیشتر دوست داری؟

سالی که در ثامن مشهد حضور داشتم قرار داد ها بالا رفت و خود تیم هم پول خوبی می داد که تیم هایی مثل سپاهان و منیزیوم فردوس مجبوور بودند از ثامن بازیکن بخرند و پول زیادی بابت آن می پرداختند، اما با منحل شدن این تیم همه چیز خراب شد. در سال جاری ذوب آهن هم به مرور زمان شرایط بهتری پیدا خواهد کرد.

وضعیت حال حاضر لیگ برتر هندبال را چطور ارزیابی می کنی؟

به دلیل لژیونر شدن بعضی از بازیکنان لیگ جوان شده، بازی ها پایاپای پیش می رود و با اختلاف یک الی دوگل به پایان می رسد. به خاطر مسابقات تیم ملی لیگ برتر هندبال فرسایشی شده و تعطیل می شود.

تعطیلی ها به بازی های لیگ آسیب می رساند؟

زمانی که لیگ تعطیل می شود، بازیکنانی که به تیم ملی دعوت نمی شوند اگر برنامه ریزی برای تمرین نداشته باشند اذیت می شوند که به باشگاه صدمه می زند. امسال انتخابی المپیک را داشتیم که گذشت، اما انتخابی جهانی را داریم که باید تیم ملی به این مسابقات برگردد. اگر می خواهیم هندبال پیشرفت کند باید سال آینده لیگ خوبی داشته باشیم، مبلغ قرار داد ها بالا برود، لژیونر ها بیایند. از بازیکنان خواهش می کنم دور هم جمع شوند و کمک کنند تا تیم ملی به جام جهانی صعود کند.

چرا لژیونر ها برای تیم ملی بازی نمی کنند؟

برخی باشگاه ها به علت اینکه بازیکنان مصدوم می شوند اجازه حضور در تیم ملی را نمی دهند، بعضی از بازیکنان هم مصدوم هستند یا دلایل شخصی دارند. برای بازی های جهانی لیگ تعطیل است که بازیکنان راحت تر می توانند به تیم ملی کمک کنند.

بازیکنان با فدراسیون مشکل شخصی داشتند که به من مربوط نمی شود، اما همین حضور نداشتن ها به تیم ملی آسیب زده است. اگر در آن زمانی که بازیکنان دیگر برای تیم ملی بازی نکردند بزرگتری داشتیم و از او مشورت می گرفتیم به این حال دچار نمی شدیم. امیدوارم در بازی های آینده تیم ملی بازیکنان خودشان بیایند و کمک کنند تا تیم ملی هندبال به جام جهانی برود.

سرمربی هندبال ذوب آهن را چطور می بینی؟

کیوان صادقی مربی تیم ملی و چندین باشگاه نام دار بوده که همیشه به سکو امید داشته است.

هدف ذوب آهن برای آخر فصل چیست؟

هدف ذوب آهن جنگیدن برای قهرمانی است، زیرا تیم خوب، کادری قوی و دومربی بزرگ داریم که همه فکر نتیجه گیری هستند.

مدیریت باشگاه ذوب آهن چگونه است؟

سعید آذری مدیر عامل گذشته ذوب آهن کمک تیم بود، با جا به جایی که در مدیریت باشگاه بوجود آمد مشکلاتی داشتیم اما بعد از چند هفته مقداری از مشکلات حل شد که امیدواریم در آینده همه چیز درست شود. جواد محمدی مدیرعاملی است که با هندبال آشنایی دارد،  زمانی که بازی مار را دید به تیم هندبال امیدوارم شد.

اشتباهات داوری چقدر در بازی ها تاثیر گذار است؟

اشتباهات داوری همیشه وجود دارد. هندبال روز دنیا سرعت بالایی دارد که در آن هم اشتباهات داوری رخ می دهد. بازیکنان نباید بازی را رها کرده و به داور اعتراض کنند زیرا بازی از دست همه خارج می شود. در کل داوری لیگ امسال خوب بوده است.

حضور هواداران برای بازیکنان چقدر تاثیر دارد؟

سال گذشته در کازرون بازی کردم،  تماشاگران زیادی به سالن می آمدند که حضور آن ها تاثیر گذار است. حضور تماشاگران در سالن ها و پخش زنده هندبال باعث دیده شدن این رشته می شود. هندبال باید بیشتر حمایت شود، رسانه ها باید بیشتر به آن بپردازند که متاسفانه این موارد وجود ندارد و باعث دلسردی بازیکنان می شود.

درحال حاضر کسی نمی داند که بیشترین لژیونر هند بال را ایران دارد، بازیکنانی که لژیونر شدند هر هفته در تیم های خود به عنوان بهترین بازیکن معرفی می شوند اما تلویزون ایران تا به حال یک بار هم اعلام نکرده است. هندبال ایران وضعیت خوبی دارد بازیکنان جوانی فعالیت می کنند که باید دیده شوند. سال آینده میزبان جوانان در آسیا هستیم که باید تبلیغ شود، تبلیغات و پخش زنده به پیشرفت هندبال کمک می کند.

به لژیونر شدن فکر می کنی؟

همه بازیکنان به لژیونر شدن فکر می کنند من هم از این قضیه مستثنی نیستم. سال گذشته از اسپانیا پیشنهاد داشتم، کار های سفارت را هم انجام دادم اما به دلیل سختی هایی که وجود داشت نرفتم. دیگر به این موضوع فکر نمی کنم و مهم برایم نتیجه گیری تیم ملی است.

در ورزش چه آرزویی داری؟

آرزو دارم هندبال پیشرفت کند و قرار داد های آن به حدی برسد که بازیکن نیاز به کار کردن نداشته باشد و تمام فکر و ذهن خودرا برای هندبال بگذارد. جوان تر بودم آرزوی لژیونر شدن داشتم اما الان که سنم بالاتر رفته به آن فکر نمی کنم.

بالا رفتن سطح هندبال، مبلغ قرار دادهای این رشته  بیشتر می شود؟

باشگاهی مثل ذوب آهن یا سپاهان زمانی که در لیگ برتر هندبال قهرمان می شوند برای سال بعد پخش زنده می گیرند، به بازیکنان پول می دهند و برای اینکه در آسیا قدرتمند ظاهر شوند تیم خوبی تشکیل می دهند. حرف اول را در ورزش پول می زند، زمانی که پول باشد بازیکن با فکری راحت بازی می کند.

سالی که در شهرداری کاشان بازی می کردم قهرمان لیگ برتر شدیم اما هنوز ۶۰ درصد از قرار داد های مارا نداده اند که این خیلی بد است. امسال فدراسیون تدبیری اندیشیده که بعد از اتمام قرار داد بازیکن سریع کمیته انضباظی تشکیل می شود و باشگاه هم بهخاطر ترس از شکایت بازیکن پول اورا پرداخت می کند.

از فدراسیون درخواست دارم کمیته ای مانند کمیته فنی تشکیل دهند که نمایندگان بازیکنن در آن بتوانند از مشکلات بازیکنان بگویند. حدود سه سال است محمدرضا رجبی را در فدراسیون داریم که پیگیر کار های بازیکنان است و قدردان زحمات او هستیم. با آمدن علیرضا پاکدل رئیس فدراسیون هندبال و کادری که دارد آینده را روشن می بینم.

بعد از بازیکنی، قصد داری مربی شوی؟

در استان البرز یک آکادمی کوچک دارم که جوانان از طریق آن می توانند به سمت ورزش بیایند. مربیگیری اعصاب قوی می خواهد و من تاجایی که بتوانم می خواهم بازی کنم.

استعدا یابی هندبال چقدر می تواند به این رشته کمک کند؟

استعداد یابی باعث می شود بازیکنان بزرگی مثل الله کرم استکی، سجاد استکی و ایمان جلالی پیدا شند. مدتی فدراسیون استعداد یابی نکرد اما درحال حاضر حدود دوسال است دوباره استعداد یابی می کند. باید به فکر پایه سازی باشیم زیرا بازیکنان جوان جایگزین بازیکنان بزرگ می شوند که اگر خوب نباشند هندبال ایران ضعیف می شود.

فدراسیون و تالار هندبال در تهران است اما متاسفانه تیمی از تهران در لیگ برتر هندبال نیست که مشکل بزرگی است. از رئیس فدراسیون هندبال می خواهم به فکر یک تیم برای تهران باشند.

گفت و گو از: کیمیا گلپیرا _ خبرنگار ورزشی ایمنا

کد خبر 402382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.