نگاهی به تفاوت پرسپولیس برانکو و کالدرون/ از بیرانوند تا رادوشویچ

پرسپولیس در حالی هفته گذشته مقابل پارس جنوبی در جم به پیروزی یک بر صفر رسید که هفت ماه پیش نیز با نتیجه مشابه موفق به شکست این تیم و قهرمانی شده بود، اما پرسپولیس از هفت ماه پیش تا کنون چقدر تفاوت کرده است؟

به گزارش خبرنگار ایمنا، تیم فوتبال پرسپولیس هفت ماه پیش سومین قهرمانی متوالی خود در لیگ برتر را در جم جشن گرفت و با پیروزی یک بر صفر مقابل پارس جنوبی مقابل جمی‌ها جام قهرمانی لیگ را بالای سر برد.

پارس جنوبی جم نیز با شکست خانگی در آن بازی با 30 امیتاز رده دوازدهم جدول را از آن خود کرد تا در لیگ برتر ماندگار شود.

اما از آن زمان تا کنون هر دو تیم از کالدرون و مربی‌های موقت پارس تا برانکو و تارتار، از خط دروازه تا خط حمله تفاوت‌های بسیاری کرده اند تا بتوان تغییرات پرسپولیس در این فصل لیگ برتر را با سال گذشته مقایسه کرد.

سرخ‌ها، دگرگونی مطلق

پرسپولیس سال گذشته که چهارمین سال حضور برانکو را در روی نیمکت خود می‌دید با ثبات ترین تیم لیگ برتر بود و اکثر کارشناسان نیز بعد از برانکو ثبات و نظم را عامل موفقیت پرسپولیس می‌دانستند، اما  درست هفت ماه بعد از اظهارات عمومی از ثبات پرسپولیس حالا این تیم کنار استقلال دچار بیشترین دگرگونی شده است.

عرب رفت، انصاری فرد آمد

تنها تغییر مهمی که در پرسپولیس رخ داد و شاید هوادران سرخ‌ها از آن خوشحال شدند، رفتن ایرج عرب و آمدن محمدحسن انصاری فرد بود. هواداران پرسپولیس از اقدامات ایرج عرب به شدت ناراضی بودند و این نارضایتی در زمان رفتن برانکو به اوج خود رسید، مدیری که بعد از رفتن حمیدرضا گرشاسبی به دلیل قانون منع به کارگیری بازنشستگان روی صندلی ریاست باشگاه پرسپولیس رسید.

ایرج عرب را هواداران با آن دوشنبه موعود معروف می‌شناسند و دل خونی از او دارند، کسی که در زمان او برانکو رفت و برای جلب رضایت هواداران پرسپولیس به هر دری زد که بارزترین آن خرید ستاره‌هایی بود که زمان برانکو تیم پرسپولیس را تنها گذاشته بودند.

این نقل و انتقالات نه تنها هوادران پرسپولیس را خوشحال نکرد بلکه برخی از آنها به خریدهای بی هدفی همچمون کنعانی زادگان اعتراض داشتند، سرانجام بعد از آوردن گابریل کالدرون 24 مردادماه عرب از مدیرعاملی پرسپولیس کنار کشید، البته که برخی منابع آن را برکناری عرب خواندند.

سرانجام بعد از 11 روز _ پنجم شهریور_ محمدحسن انصاری فرد رسما مدیرعامل پرسپولیس شد، مدیر فوتبالی که سابقه گل  ملی و بازی برای پرسپولیس را داشت و با توجه به صداقت او در مقابل هوادارن حالا به چهره محبوب باشگاه تبدیل شده است.

کالدرون بجای برادران ایوانکوویچ

رفتن برانکو از پرسپولیس مطمئنا تلخ‌ترین خبر این هفت ماه برای پرسپولیس بوده است، کسی که پرسپولیس را به هفت قهرمانی داخلی و فینال آسیا رساند.

داستان برانکو و پرسپولیس در آن دوره زمانی و مدیریت ایرج عرب مثل استراما و استقلال در زمان حال بود، با این تفاوت که برانکو بعد از یک دوره خوب در پرسپولیس با پیشنهاد الاهلی روبه‌رو شد و به نحوی مشکلات مالی را بهانه کرد تا پس از چهار سال سلطه بر فوتبال ایران فضای جدیدی را تجربه کند، فضایی که البته زیا نیز طول نکشید و بعد از گذشت چند بازی از سمت خود اخراج شد.

جای برانکو را در نیمکت پرسپولیس گابریل کالدرن گرفت، کسی که دوران بازی‌اش به مراتب از دوران مربیگری وی قوی تر بود اما تجربه مربیگری در کشورهای حوزه خلیج فارس و تجربه او مدیران پرسپولیس را مجاب به آوردن او به پایتخت کرد.

کالدرون بعد از یک شروع خوب در بازی‌های سنگین لیگ کم آورد اما حالا دوباره اوج گرفته است و حتی معدل امتیازی بهتری نسبت به بازی‌های فصل آخر لیگ برتر برانکو دارد و آرام آرام در حال تبدیل شدن به یک چهره محبوب بین سرخپوشان و هواداران است.

ترکیب چه تغییراتی کرده است؟

پرسپولیس در آخرین بازی نیم فصل اول به مصاف پارس جنوبی رفت که به نسبت سال گذشته ترکیب این تیم با تغییرات زیادی همراه بود که در ادامه آمده است:

ترکیب پرسپولیس برانکو: علیرضا بیرانوند،محمد نادری ،سیدجلال حسینی، شجاع خلیل زاده،مهدی شیری،کمال کامیابی نیا، احمد نوراللهی، مهدی ترابی،سیامک نعمتی،ماریو بودیمیر و علی علیپور.

ترکیب پرسپولیس کالدرون: بوژیدار رادوشوویچ،شجاع خلیل زاده،حسین کنعانی زادگان،محمد انصاری،مهدی شیری،بشار رسن،احمد نوراللهی،مهدی عبدی،مهدی ترابی، وحید امیری،محسن ربیع خواه

خط دروازه، آمادگی رادو و نیمکت نشینی بیرانوند؛ علیرضا بیرانوند دروزابان لرستانی سرخ‌ها که محبوبیت خاصی نیز بین هواداران پرسپولیس دارد بعد از گذارندن حواشی پیرامون رفتن وی به تورینو جای خود در ترکیب اولیه را به رادوشویچ داده است، کسی که در پنج بازی این فصل خود پنج کلین شیت ثبت کرده است، البته کالدرون هنوز از او به عنوان دروازبان دوم پرسپولیس یاد می‌کند.

خط دفاع، شجاع ثابت، سیدجلال روی نیمکت: همیشه از شجاع به عنوان یک ستون در خط دفاعی پرسپولیس یاد می‌شود، جایگاهی که با آمدن کنعانی زادگان نیز به خطر نیفتاد، اما سید جلال حسینی در ترکیب اصلی  جای خود را به کنعانی زادگان واگذار کرده است.

دفاع‌های کناری، نادری نیمکت نشین شاخص کالدرون: مهدی شیری مهره ثابت ترکیب‌های پرسپولیس کالدرون برانکو بوده است، نادری جای خود را به انصاری داده است، البته که انصاری در اغلب بازی‌ها به عنوان یار تعویضی به بازی می‌آید.

هافبک‌ها احمد و ترابی مهره‌های قابل اتکای مربیان: کمال کامیابی نیا، احمد نوراللهی، مهدی ترابی،سیامک نعمتی لوزی وسط زمین برانکو را در بازی قهرمانی تشکیل دادند که نوراللهی و ترابی در آن ثابت و محسن ربیع خواه و بشار رسن جایگزین نعمتی و کمال شده اند، البته که به نظر می‌رسد به زودی کمال جایگاه‌ خود را ترکیب ثابت کالدرون به دست آورد.

مهاجم‌ها، خبری از مهاجمان برانکو در ترکیب نیست: بودیمر و علیپور زوج برانکو در بازی قهرمانی بودند که جای خود را به مهدی عبدی و وحید امیری داده اند، دو مهاجمی که به تازگی به پرسپولیس آمده اند. بودیمیر نیز از پرسپولیس رفت و علیپور بعد از فراز و نشیب‌های فروان نیمکت نشین شده است.

از گلزنی بودیمیر و قهرمانی تا گل لحظات پایانی ترابی

گل‌های پرسپولیس نیز در این دو بازی تفاوت‌های زیادی با یکدیگر داشت، گل قهرمانی پرسپولیس توسط بودیمر به ثمر رسید؛ او فقط شش ماه در پرسپولیس حضور داشت و دو گل زد، گلی که روی هوا به ثمر رسید و بالعکس گل تک به تک ترابی که دومی جدول را برای پرسپولیس به ارمغان آورد.

کد خبر 402365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.