پاریس ۲۰۲۰؛ شهر دوچرخه‌ها

درسال ۲۰۱۰ مقامات رسمی کلانشهر پاریس، پایتخت فرانسه، متعهد شدند احداث زیرساخت‌های دوچرخه‌سواری را در اولویت برنامه‌ریزی‌های شهری خود قرار دهند و تا سال ۲۰۲۰ تعداد دوچرخه‌سواران را تا دو برابر افزایش دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، یکی از مهم‌ترین اهداف پیاده‌سازی این طرح، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و مصرف سوخت بود که به کاهش آلودگی هوا در شهر نیز منجر می‌شود. در حال حاضر دوچرخه‌سواران پاریسی به ۷۰۰ کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری در سراسر شهر دسترسی دارند که قرار است این مسیرها تا سال ۲۰۲۰ تا حد قابل توجهی افزایش یابد.

بیش از چهار هزار ایستگاه دوچرخه‌سواری در نزدیکی ایستگاه‌های راه‌آهن  و مراکز حمل‌ونقل شهری احداث شده است که دوچرخه‌سواری را در میان ساکنان پایتخت فرانسه ترویج داده است. علاوه‌براین در سازه‌های جدید، ساختمان‌های اداری و پارکینگ‌های قدیمی نیز فضاهایی به پارک این وسیله حمل‌ونقل اختصاص داده شده است و در نتیجه دوچرخه‌سواران می‌توانند به راحتی در محله‌های اصلی شهر، مناطق مسکونی و فضاهای اداری رفت‌وآمد کنند.

معروف‌ترین سامانه حمل‌ونقل انبوه دوچرخه‌سواری کلانشهر پاریس Velib نام دارد که افراد بیشماری را به عضویت خود درآورده است و روزانه سفرهای زیادی را در داخل شهر هدایت می‌کند. این سیستم تنها چند سال پس از افتتاح به بسیاری از مناطق اطراف گسترش یافت و حتی بسیاری از فضاهای سبز و جنگل‌ها را برای آموزش دوچرخه‌سواری به کودکان دو تا هشت ساله در برگرفت. 

ترویج دوچرخه‌سوای در پایتخت فرانسه قوانین رانندگی را نیز تحت تاثیر قرار داده است؛ رانندگان در مسیرهای دوطرفه مجاز هستند تنها با سرعت ۳۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کنند و تجاوز از این میزان سرعت آن‌ها را مشمول جریمه می‌کند. علاوه براین، علائم و تابلوهای رانندگی جدید زیادی در شهر نصب شده است که دوچرخه‌سواران را مقدم بر خودورهای سواری می‌داند و حتی برای آن‌ها چراغ قرمز جدیدی در تقاطع‌ها نصب شده است.

مدیران شهری به منظور جذب مردم به دوچرخه‌سواری اقدامات زیادی انجام داده‌اند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به حمایت مالی ۳۳ درصدی دولت از شهروندان برای خرید دوچرخه‌های الکتریکی اشاره کرد. همچنین ایستگاه‌هایی در سراسر شهر احداث شده است که کارکنان آن به تمام سوالات دوچرخه‌سواران در خصوص وضعیت مسیرها و وترافیک پاسخ می‌دهند. ایجاد نرم‌افزارهای جدید برای گوشی‌های هوشمند به منظور تسهیل دوچرخه‌سواری از دیگر اقدامات مهم انجام شده برای مردم پاریس به شمار می‌رود.     

کد خبر 402361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.