۱۴ مرکز یادگیری محلی در اصفهان راه‌اندازی می‌شود

معاون سوادآموزی استان اصفهان گفت: در ۱۴ نقطه استان مراکز یادگیری برای آموزش مهارت‌ها به سوادآموزان راه‌اندازی شده است که علاوه بر خواندن و نوشتن مهارت‌آموزی در زمینه‌های مختلف را به سوادآموزان بر عهده دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، بهمن امید قائمی پیش از ظهر امروز (یکشنبه) در نشست خبری به مناسبت هفته سوادآموزی با تبریک فرا رسیدن این هفته به آموزشیاران و سوادآموزان استان، اظهار کرد: یاد گرفتن برای دانستن و باهم بودن است و فرقی ندارد ۲۰ ساله باشی یا ۸۰ ساله چرا که هر کس آموختن را متوقف کند پیر است و مهمترین چیز در زندگی، جوان نگه داشتن ذهن است.

وی با اشاره به اینکه آموزش بزرگسالان بر عهده نهضت سودآموزی است، افزود: از ۱۴ میلیون بیسواد در سال ۵۵ به هشت میلیون در سال ۹۶ رسیده‌ایم که در واقع نرخ باسوادی در سال ۵۵ حدود ۴۷.۵ درصد بود که امروز به ۸۷.۶ درصد در سال ۹۵ رسیده است.

معاون سوادآموزی استان اصفهان با بیان اینکه جامعه هدف نهضت سودآموزی ۱۰ تا ۴۹ سال است، تصریح کرد: در سال ۹۵ در محدوده سنی ۱۰ تا ۴۹ سال دو میلیون و ۸۰۰ هزار بی‌سواد داشتیم که سهم استان اصفهان طبق این سرشماری ۱۰۲ هزار نفر بوده است که تا کنون حدود ۴۰ هزار نفر از آنها آموزش دیده‌اند.

اصفهان جزء استان‌های برتر در باسوادی است

وی با بیان اینکه استان اصفهان جزء پنج استان برتر در موضوع باسوادی است، اظهار کرد: بیشتر آمار بی‌سوادان استان در محدوده سنی ۲۰ تا ۴۰ سال هستند و اختلاف بین باسوادی زن و مرد در ۴۰ سال گذشته در کشور از ۲۳ درصد به شش درصد رسیده است که ایران به دلیل تلاش‌های خود در موضوع سوادآموزی تاکنون شش جایزه بین‌المللی را به خود اختصاص داده است و در سال ۹۷ دیپلم افتخار یونسکو را به دلیل آموزش ICDL یا مهارت‌های هفت‌گانه به سوادآموزان دریافت کرده است.

امید قائمی با اشاره به اینکه ۸۰ درصد سوادآموزان را زنان تشکیل می‌دهند، گفت: ۲۰ درصد سوادآموزان مردان هستند که متأسفانه موضوعاتی نظیر مشغله کاری یا بی‌انگیزگی از دلایل حضور نیافتن مردان در کلاس‌های نهضت سوادآموزی است.

وی در خصوص اختلاف درصد باسوادی در مناطق شهری و روستایی، اظهار کرد: ۵۵ درصد فعالیت‌های سوادآموزی به مناطق روستایی اختصاص یافته است به طوری که نرخ بی‌سوادی بین این مناطق از ۳۵ درصد در سال ۵۵ به ۱۲ درصد در سال ۹۵ کاهش یافته است و در استان هم این موضوع روند کاهشی داشته است.

معاون سوادآموزی استان اصفهان در خصوص آموزش بازماندگان از تحصیل، افزود: یکی از امور مهمی که نهضت سوادآموزی بدان پرداخته آموزش بازماندگان از تحصیل بوده که در این راستا ۳۲۹ هزار نفر در کل کشور طی ۱۴ سال اخیر در کلاس‌های نهضت سوادآموزی شرکت کردند همچنین این نهاد در بخش آموزش کارکنان دستگاه‌ها و نیروهای مسلح در کل کشور دو میلیون نفر را آموزش داده است.

وی با تأکید بر اینکه مراکز یادگیری محلی در ۱۴ نقطه استان برای آموزش مهارت‌ها به سوادآموزان راه‌اندازی شده است، تصریح کرد: مراکز یادگیری محلی علاوه بر خواندن و نوشتن مهارت آموزی در زمینه‌های اجتماعی، حرفه‌ای و اشتغال را به سوادآموزان بر عهده دارند که راه‌اندازی این مراکز علاوه بر باسوادی موجب یادگیری‌های وسیع در دیگر زمینه‌ها و توانمندسازی افراد می‌شود.

امیدقائمی در خصوص مراکز یادگیری محلی در شهرستان‌ها، گفت: در فلاورجان سه مرکز یادگیری محلی در خمینی‌شهر، پیربکران، شهرضا، دهاقان، فریدون‌شهر، نجف‌آباد، جرقویه سفلی، مبارکه، ناحیه چهار اصفهان، ناحیه سه اصفهان هر کدام یک مرکز یادگیری محلی فعال است.

ورود ۳۰۰ آموزشیار نهضت سوادآموزی به آموزش‌وپرورش

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۴ تا ۹۸ حدود ۴۰ هزار سوادآموز تحت پوشش سوادآموزی استان قرار گرفتند، اظهار کرد: مهارت‌های هفت گانه یا ICDL را به سوادآموزان مناطق خمینی‌شهر، کاشان، فلاورجان، ناحیه پنج اصفهان و پیربکران آموزش داده شده است همچنین ۲۸ موسسه آموزشی با نهضت سوادآموزی استان همکاری می‌کنند.

معاون سوادآموزی استان اصفهان در خصوص آمار آموزشیاران نهضت سوادآموزی استان، افزود: در این ۲۸ موسسه آموزشی که با برون سپاری این دستگاه فعال شده است ۶۸۵ آموزش دهنده و ۹۸ معلم بکار گرفته شده‌اند که تمام حقوق، مزایا و بیمه آنها را آموزش و پرورش استان به این موسسات پرداخت می‌کند که از بین ۶۸۵ آموزش دهنده تاکنون ۳۰۰ نفر وارد آموزش و پرورش شده‌اند.

وی در خصوص سهمیه امسال سوادآموزان، گفت: امسال حدود ۱۴ هزار نفر تحت پوشش سوادآموزی استان قرار گرفتند که تاکنون ۶۰ درصد از این میزان محقق شده که بیشتر این افراد در مناطق حاشیه شهر اصفهان و شهرستان‌های خمینی‌شهر، نجف‌آباد، فلاورجان و فریدن بوده است که تا پایان سال به تحقق صدرصدی خواهیم رسید.

امیدقائمی با اشاره به اینکه انگیزه اتباع خارجی ساکن در ایران برای سوادآموزی، بیشتر از ایرانیان است، تصریح کرد: متأسفانه ایرانیان انگیزه لازم را برای سوادآموزی ندارند در حالی که اتباع خارجی اشتیاق بسیار زیادی برای این موضوع دارند و دلیل این امر هم آن است که آنها از مزایای باسوادی و مشکلات عدیده بیسوادی باخبرند اما تفکر غالب ایرانیان این است که سواد باید منجر به اشتغال شود و به دیگر مزایای آن توجهی ندارند.

۲۷۳ کودک کار جذب سوادآموزی شدند

وی با بیان اینکه فعالیت‌های سوادآموزی به سه دوره تقسیم می‌شود، گفت: دوره اول سوادآموزی تا کلاس سوم ابتدایی است پس از آن دوره تحکیم و بعد از آن دوره انتقال برابر با ششم ابتدایی است که این سه دوره از دوره‌های اصلی آموزش سوادآموزی است و در کنار اینها ۱۰ طرح مکمل مراکز محلی یادگیری، طرح اولیای بیسواد دانش‌آموزان، طرح کار با یارانه، آموزش عملی نماز با عنوان کلید بهشت، طرح زندان، طرح عشایر، حلقه‌های کتابخوانی و نیروهای مسلح که در پادگان‌ها اجرا می‌شود، است.

معاون سوادآموزی استان اصفهان در خصوص آموزش اتباع خارجی، اظهار کرد: از مردادماه سال ۹۸ یک هزار و ۶۸۶ نفر جذب آموزش‌های نهضت سوادآموزی شدند که از این تعداد ۸۸۱ نفر از اتباع خارجی بودند همچنین ۱۱۰ نفر از آموزش کمیساریا، دو هزار و ۶۰۰ نفر دوره انتقال ایرانی (معادل ششم ابتدایی)، ۳۰۳ نفر در دوره انتقال آموزش اتباع، ۳۴۰ نفر در کمیساریا، ۱۷۲ نفر دوره ICDL و رایانه را گذراندند همچنین در دوره تحکیم سواد یک هزارو ۶۰۵ نفر از سوادآموزان شرکت کرده‌اند.

وی در خصوص آموزش سواد به عشایر استان افزود: بحث سوادآموزی عشایر، شناسایی و آموزش به آنها به دلیل وجود کوچ مداوم آنها بسیار سخت است اما با این حال ۲۲۰ نفر از عشایر استان را در شهرستان‌های جرقویه، دهاقان، چادگان، سمیرم، فریدن، فریدون شهر و شهرضا را جذب کردیم.

امیدقائمی در خصوص سوادآموزی به کودکان کار، گفت: ۲۷۳ کودک کار در محدوده ۱۰ تا ۲۰ سال را جذب سوادآموزی کردیم که ۱۷۸ نفر آنها در دوره انتقال و ۱۶ نفر در دوره تحکیم سواد جذب شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه استان اصفهان جزء پنج استان سرآمد کشور در باسوادی است، اظهار کرد: میزان باسوادی در اکثر نقاط استان از وضعیت خوبی برخوردار است اما نقاطی که میزان باسوادی آنها کمتر است شامل برخوار، چادگان، سمیرم، فلاورجان، پیربکران، فریدن و فریدونشهر است.

۱۸ دستگاه وظیفه همکاری با نهضت سوادآموزی را دارند

معاون سوادآموزی استان اصفهان در خصوص دلایل ریشه کن نشدن  بیسوادی، اظهار کرد: ریشه کن کردن بیسوادی به دلایل مختلفی چون مهاجرت، مخفی کردن بیسوادی، عدم انگیزه در یادگیری همچنین با وجود بازماندگان از تحصیل به دلایل مشکلات خانوادگی همچنین تأمین نشدن اعتبارات در زمینه تشویق سوادآموزان از دلایل سختی ریشه کن کردن بیسوادی است.

وی با بیان اینکه ۱۸ دستگاه در موضوع سوادآموزی با نهضت سوادآموزی تفاهم‌نامه همکاری دارند، خاطرنشان کرد: شورای پشتیبانی سوادآموزی به ریاست استاندار در استان برگزار می‌شود و در شهرستان‌ها با ریاست فرمانداران به انجام وظیفه می‌پردازد که استان اصفهان طی دوسال گذشته رتبه برتر کشوری در تشکیل شورای پشتیبانی را کسب کرده است اما متأسفانه دستگاه‌های همکار، همکاری کمرنگی با نهضت سوادآموزی دارند.

امیدقائمی با اشاره به اینکه پنج دستگاه استان همکاری خوبی با نهضت سوادآموزی در معرفی افراد بیسواد و همکاری برای باسواد کردن آنها داشته‌اند، افزود: به ترتیب ادارات کمیته امداد، جهادکشاورزی، بهزیستی، امور عشایری و شبکه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از دستگاه‌های برتر همکار با سوادآموزی هستند که در همایش روز چهارشنبه به مناسبت هفته سوادآموزی از آنها تقدیر می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اداره سوادآموزی استان ۱۴ آموزش یار شهید در امر سوادآموزی دارد، تصریح کرد: همه این شهدا از فعالان عرصه سوادآموزی در نقاط مختلف استان بودند که به درجه رفیع شهادت نائل شدند.

کد خبر 402358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.