داروهای ضد افسردگی چگونه عمل می‌کند؟

مصرف داروهای ضد افسردگی به ویژه در افرادی که مبتلا به افسردگی متوسط، شدید و مزمن هستند، موثر است، اما مبتلایان به افسردگی خفیف، نسبت به این داروها کمتر واکنش نشان می‌دهند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، اکثر داروهای ضد افسردگی با تغییر در تعادل مواد شیمیایی مغز به نام انتقال دهنده‌های عصبی، علائمی مانند کج‌خلقی، عدم تمایل به چیزهایی که افراد قبلا از آن‌ها لذت می‌بردند و فقدان انرژی را بهبود می‌بخشد. در افراد مبتلا به افسردگی، سلول‌های مغز به تعداد کافی از این پیام‌رسان‌های شیمیایی دسترسی ندارد؛ داروهای ضدافسردگی، دسترسی سلول‌های مغزی به این مواد شیمیایی را بیشتر می‌کند. در ادامه شما را با دانستنی‌هایی در مورد مصرف داروهای ضد افسردگی و مدت زمان تاثیر آن‌ها آشنا می‌کنیم:

انتظارات واقع گرایانه

مصرف داروهای ضد افسردگی به‌ویژه هنگامی که در کنار روان‌درمانی یا درمان روانشناختی استفاده شود، موثر است. اکثر مصرف‌کنندگان داروهای ضد افسردگی در علائمی مانند غم، از دست دادن علاقه و ناامیدی، بهبودی نشان می‌دهند. اگرچه تاثیر این داروها تدریجی است، اما برخی افراد با داروهای ضد افسردگی بهبود نمی‌یابند و نیازمند درمان‌های دیگر هستند. اگر علائم بیماری بعد از چهار تا ۶ هفته بهبود نیابد، افراد باید مجدداً به پزشک مراجعه کنند.

 در این مواقع ممکن است آن‌ها به دوز بالاتر یا داروهای دیگری نیاز داشته باشند. برخی افراد نسبت به اولین داروی ضد افسردگی پاسخ نمی‌دهند، بلکه داروهای متفاوتی برای درمان آن‌ها موثر است. موضوع قابل توجه اینکه بهبودی کامل توسط با مصرف داروهای ضد افسردگی تا مدت سه ماه طول می‌کشد. همچنین، داروهای ضد افسردگی در تعداد کمی از افراد پس از مدتی تاثیر خود را از دست می‌دهد.

درمان با داروی ضد افسردگی

به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA)، هیچ تفاوتی در قدرت، ایمنی یا کیفیت داروهای دارای نام تجاری در مقابل داروهای دارای نام عمومی وجود ندارد. اما نتایج یک مطالعه نشان داد  تغییرات اندکی در نحوه جذب و استفاده آن‌ها توسط بدن وجود دارد. بر خلاف این تصور که داروهای ضد افسردگی باید در تمام دوره‌های زندگی مصرف شود، یک دوره موفقیت‌آمیز درمانی معمولاً بین چندین ماه تا یک سال طول می‌کشد.

نکته مهم این است که حتی اگر زودتر از این مدت بهبودی حاصل شد، نباید مصرف داروها را متوقف کرد، زیرا امکان بازگشت مجدد افسردگی وجود دارد. برای تداوم مصرف داروها پزشک می‌تواند به افراد در ایجاد سبک زندگی مناسب کمک کند. به عنوان مثال، مصرف روزانه قرص‌ها همراه با صبحانه راهکار خوبی است. اگرچه این داروها از نظر فیزیکی اعتیادآور نیست، اما مصرف آن‌ها را نباید به طور ناگهانی متوقف کرد.

مقابله با اثرات جانبی داروها

معمولا روش‌هایی برای مدیریت عوارض جانبی داروها وجود دارد؛ مصرف داروی ضد افسردگی با غذا می‌تواند به رفع حالت تهوع کمک کند. در صورت ایجاد مشکلات جنسی نیز، تغییر داروهای ضد افسردگی ممکن است موثر باشد. البته هر یک از موارد ذکر شده باید تحت نظر پزشک معالج انجام شود. در صورت احساس خستگی، می‌توان داروها یک تا دو ساعت قبل از خواب مصرف کرد. اگر داروهای ضدافسردگی باعث بی‌خوابی شود، می‌توان آن‌ها را هنگام صبح‌ مصرف کرد. بسیاری از عوارض جانبی پس از چند هفته به خودی خود کاهش می‌یابد. گاهی اوقات برخی افراد نگران این موضوع هستند که داروهای ضدافسردگی آن‌ها را مانند روبات‌، فاقد احساس کند؛ حقیقت این است که این داروها به تسکین احساس غم کمک می‌کند و احساسات را از بین نمی‌برد.

کد خبر 402355

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.