آسمان فردا میزبان آخرین خورشید گرفتگی ۹۸

در آخرین روزهای سال جاری میلادی و در ابتدای زمستان امسال، آخرین گرفتگی خورشید ۹۸ رخ خواهد داد و این واقعه در ایران به صورت جزئی قابل مشاهده است.

به گزارش ایمنا و به نقل از انجمن نجوم آماتوری ایران، این کسوف که از نوع حلقوی است، در کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس آغاز شده و تا جنوب شرق آسیا ادامه خواهد داشت. این گرفتگی در بخش‌هایی از اروپا، آسیا و همچنین شمال و غرب استرالیا به صورت جزئی دیده خواهد شد.

آخرین گرفتگی خورشید از ساعت ۲ و ۲۹ دقیقه و ۵۳ ثانیه، به وقت جهانی در روز پنجشنبه پنجم دی ماه ۹۸ برابر با ۲۶ دسامبر ۲۰۱۹، در اولین نقطه از کره زمین آغاز شده و تا ساعت ساعت ۸ و ۵ دقیقه و ۴۰ ثانیه به زمان جهانی که سایه ماه کره زمین را ترک کند، ادامه خواهد داشت. این خورشید گرفتگی سومین کسوف در سال میلادی جاری و دومین و تنها خور گرفت قابل مشاهده در ایران در سال ۹۸ است.

گرفت قبلی امسال که یک کسوف کامل و غیر قابل رویت در ایران بود، روز سه شنبه ۱۱ تیر ۹۸ رخ داد. خورشید گرفتگی ۵ دی ماه در تهران با حدود ۶۱ درصد پوشش سطح خورشید توسط ماه و در جنوبی‌ترین نقاط کشور همچون کیش و قشم با ۸۶ درصد پوشش، بیشترین درصد گرفت در کشور است.

این در حالی است که در برخی نقاط کشور درصد پوشش خورشید به ۴۵ درصد می‌رسد. این خورشید گرفتگی در تهران حدود ساعت ۷ و ۱۳ دقیقه صبح روز پنجشنبه، پنجم دی ماه و همزمان با طلوع خورشید قابل مشاهده خواهد بود و تا ساعت ۸ و ۲۳ دقیقه صبح این روز ادامه خواهد داشت.

کد خبر 402344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.