شهرسازی ریل‌پایه در کشور ضرورت دارد

مدیر منطقه‌ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اصفهان با اشاره به اینکه اصفهان رتبه اول حمل بار و رتبه دوم حمل مسافر را در کشور دارد بر ضرورت حرکت به سمت شهرسازی ریل‌پایه تاکید کرد.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی حسین حجتی تکمیل آزادراه شرق و غرب اصفهان و اتصال به آزادراه اصفهان – شیراز را برای کشور یک ضرورت در کاهش زمان سفر و کاهش آلایندگی‌های زیست‌محیطی عنوان کرد و حرکت به سمت شهرسازی ریل‌پایه را از برنامه‌ها و تغییر نگرش‌ها در شهرسازی برشمرد.

وی با اشاره به اینکه اصفهان در چهارراه حمل و نقلی کشور قرار گرفته است و می‌تواند نقش عمده و تأثیرگذاری بر حمل و نقل کشور داشته باشد، افزود: استان اصفهان رتبه اول حمل بار و رتبه دوم حمل مسافر را در کشور دارد.

حرکت بیشتر پروژه‌های اصفهان به سمت حمل و نقل ریلی

مشاور مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه ششم توسعه، حمل و نقل به سمت ریلی توسعه داده می‌شود، در استان اصفهان نیز بیشتر پروژه‌ها به سمت حمل و نقل ریلی حرکت کرده و از سال‌های گذشته مطالعات زیادی در رابطه با حمل و نقل انجام شده است.

حجتی با اشاره به طرح جامع حمل و نقل استان اصفهان، گفت: استان اصفهان به هفت منطقه تقسیم شده است که بتوانیم روی حمل و نقل شهرستان‌های مختلف به صورت منطقه‌ای کار کنیم، سند آمایش سرزمینی که سندی بالادستی در اصفهان است می‌تواند راهگشای بسیاری از کارهای توسعه‌ای استان باشد.

وی به بیان پروژه‌های کلان استان اصفهان پرداخت و مطرح کرد: قطارهای حومه‌ای یکی از پروژه‌های کلان استان اصفهان است، این استان ۱۶۳ کیلومتر قطار حومه‌ای مصوب داردو از جمله آن‌ها قطار اصفهان- بهارستان - فولادشهر-مبارکه-مجلسی است که رینگی بزرگ است و از سالیان گذشته مطرح و مطالعات کاملی هم در خصوص این رینگ انجام شده است، در حال حاضر ۱۵ کیلومتر اصفهان- بهارستان در حال انجام است، قسمت‌هایی هم در منطقه فولادشهر در حال کار شدن است، همچنین کلنگ احداث قطار حومه‌ای مجلسی به سمت مبارکه نیزدر ماه گذشته بر زمین خورد.

اتصال فرودگاه به شهر اصفهان

مدیر منطقه‌ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: قطار حومه‌ای اصفهان- نجف‌آباد هم به طول ۲۹.۵ کیلومتر داریم که از دانشگاه آزاد نجف‌آباد شروع شده و به رینگ دوم شهری اصفهان در خیابان کهندژ متصل می‌شود، پروژه قطار حومه‌ای اصفهان-شاهین‌شهر را هم داریم که ماه گذشته مصوبه آن گرفته شد تا بتوانیم این طرح را از محور میانی بزرگراه آزادگان اجرایی کنیم.

حجتی اظهار کرد: مطالعات قطار حومه‌ای محور تشریفات از فرودگاه شهید بهشتی به سمت میدان لاله به طول ۱۵ کیلومتر نیز در حال انجام است که می‌تواند فرودگاه را به شهر اصفهان وصل کند.

تهران تا اصفهان تنها در یک ساعت و ۲۰ دقیقه

وی در رابطه با قطارهای سریع‌السیر نیز عنوان کرد: قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان را داریم که ۲۱۲ کیلومتر آن در استان اصفهان بوده و در حال حاضر توسط سرمایه‌گذار چینی فاینانس می‌شود، طول کل پروژه ۴۱۰ کیلومتر است و سرعت قطار در این خط به ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت خواهد رسید که می‌تواند فاصله زمانی تهران تا اصفهان را به یک ساعت و ۲۰ دقیقه کاهش دهد.

مشاور مدیرکل راه وشهرسازی استان اصفهان با اشاره به اینکه شروع این قطار از ایستگاه راه‌آهن تهران و پایان آن به پل المپیک یا نقش جهان می‌رسد، تصریح کرد: مطالعات مشابه در رابطه با این پروژه انجام شد که به وسیله قسمتی دیگر قطار سریع‌السیر به قطار درون‌شهری و ترمینال کاوه وصل شود، در این حالت ایستگاه کاوه نقش ایستگاه چندگانه را پیدا می‌کند و چند مدلِ حمل و نقلی به هم وصل می‌شوند.

وی افزود: همچنین به دنبال آن هستیم که ایستگاه راه‌آهن را به یک ایستگاه چندگانه تبدیل کنیم که حمل و نقل درون‌شهری و برون‌شهری را به هم تبدیل کند.

تغییر نگرش به سمت شهرسازی ریل‌پایه

وی تصریح کرد: در سال‌های گذشته شهرسازی ریل‌پایه مورد توجه قرار گرفته و تغییر نگرش به این سمت است که شهرسازی در کشور به صورت شهرسازی ریل‌پایه در بیاید، در استان اصفهان نیز شهرسازی ریل‌پایه در دستور کار قرار گرفته است که به عنوان یک راهبرد و سیاست کلان در استان اصفهان باشد.

حجتی در ادامه ابراز کرد: ایستگاه راه‌آهن اصفهان در ۱۵ کیلومتری جنوب اصفهان قرار گرفته و از شهر دور است، مطالعاتی انجام شده که این ایستگاه هم به ایستگاه چندگانه تبدیل شود، انتهای قطار سریع‌السیر اصفهان شیراز هم در ایستگاه راه‌آهن اصفهان قرار دارد، از آن طرف ما قطار حومه‌ای «اصفهان - بهارستان - مبارکه - شهرمجلسی» را هم داریم که به میدان آزادی وصل می‌شود، در حال تلاش هستیم که ایستگاه راه‌آهن اصفهان نقش ایستگاه تبادلی را داشته باشد.

مدیر منطقه‌ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه گفت: سه پروژه دیگر هم داریم که شامل خط راه‌آهن اصفهان - اهواز به طول ۴۶۰ کیلومتر است و سه استان اصفهان، لرستان و خوزستان را در برمی‌گیرد، شرکت دیلیم کره مطالعات اولیه را انجام داده و کارها از سمت خوزستان در حال انجام است، خط راه‌آهن اصفهان-داران-گلپایگان-خمین-اراک به طول ۳۲۰ کیلومتر را نیز داریم که مطالعات جانمایی آن انجام گرفته و از سمت اراک در حال ساخت و ایجاد است.

وی افزود: پروژه راه‌آهن اصفهان-شهرکرد به طول ۸۴ کیلومتر را نیز داریم که از اصفهان تا ایستگاه سفیددشت ساخته شده و در حال بهره‌برداری است و از سمت سفیددشت هم به شهرکرد متصل می‌شود.

ضرورت تکمیل آزادراه کنارگذر شرق و غرب اصفهان

حجتی با اشاره به اینکه دو کنارگذر هم در استان اصفهان وجود دارد که مطالعات آن صورت‌گرفته و در حال انجام است، بیان کرد: با بهره‌برداری از این دو کنارگذر می‌توان تداخل ترافیک برون‌شهری و درون‌شهری را جدا کرد، طول کنارگذر شرق که از آزادراه نطنز شروع شده و به گردنه لاشتر در بهارستان وصل می‌شود ۹۳ کیلومتر است که اقدامات مربوط به ۶۳ کیلومتر آن در حال انجام است که به بهره‌برداری برسد، این پروژه ۳ قطعه دارد که امید است تا سال آینده دو قطعه اول آن به بهره‌برداری برسد.

مدیر منطقه‌ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: کنارگذر غرب هم از میدان کرکوند به جاده اصفهان-شیراز وصل می‌شود تا رینگ دور اصفهان کامل شود و تداخل ترافیک درون‌شهری و برون‌شهری را کاهش می دهد، ۲۸ کیلومتر انتهایی کنارگذر غرب هنوز کار نشده اما بقیه آن به بهره‌برداری رسیده و زیر ترافیک است.

وی با اشاره به اینکه توسعه فرودگاه اصفهان هم به میزان ۴۰۰ هکتار انجام شده است، عنوان کرد: با استفاده از محور تشریفات به طول ۱۵ کیلومتر از فرودگاه به سمت میدان لاله که باندی به طول ۱۰۰ متر از دو طرف است پیش‌بینی تندروها، کندروها و قطار دیده می‌شود می‌تواند در زیباسازی ورودی شرقی شهر اصفهان مؤثر باشد.

فرونشست در اصفهان جدی است

حجتی درباره پدیده فرونشست زمین در اصفهان و مطالعات انجام شده در این خصوص، گفت: در مطالعات مشترک با شهرداری اصفهان، سازمان زمین شناسی کشور و مرکز تحقیقات راه،مسکن و شهرسازی پدیده فرونشست زمین بررسی شده است.

وی با بیان اینکه آخرین اثر فرونشست زمین در قالب ترک ها و شکاف ها نمایان می شود، گفت: در قانون مدیریت بحران بحث مطالعات و شناسایی گسل های شهرها به مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی سپرده شده، از سوی دیگر متولیان فرونشست مشخص شده اند.

رئیس دفتر منطقه‌ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: طبق مطالعات رادارسنجی میزان فرونشست از طریق سنجش از راه دور و ماهواره انجام می شود و بعد از طریق چاه‌های پیزومتری سنجش و میزان افت سطح آب‌های زیرزمینی مشخص می شود.

وی با تاکید بر اینکه در مطالعات کلان، اصفهان شهری مقاوم به زلزله است، تصریح کرد: اما اگر فرونشست رخ داد حتی ساختمانی که مقاوم به زلزله هشت ریشتری باشد از فرونشست در امان نخواند ماند و زلزله سه ریشتری نیز برای آن مخرب خواهد بود.

کد خبر 402331

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.