معیارهای یک بازار عمومی موفق

بازارهای عمومی از مهم‌ترین مکان‌های شهری به شمار می‌رود که می‌تواند موفقیت‌های زیادی را از لحاظ اجتماعی و اقصادی برای شهروندان به ارمغان آورد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، رونق اقتصادی یک شهر بیش از هر چیز دیگر در گرو بازارهای عمومی است که طراحی مناسب این مکان‌ها به نوبه خود می‌تواند بیشترین سهم را در رسیدن به این هدف مهم سوق دهد. مدیران و مسئولان باید ایده‌هایی خلاقانه به‌کار گیرند تا بازارهایی طراحی کنند که افراد بسیاری، حتی گردشگران، را به سمت خود جذب کند. در ادامه به بعضی از مهم‌ترین رویکردها برای ایجاد بازارهای عمومی موفق پرداخته می‌شود.

ایجاد یک بازار برای محصولات کشاورزی و غذا

تنها راهی که بتوان به یک بازار عمومی موفق دست یافت این است که در بازار یک فضای عمومی جذاب ایجاد شود. براساس یک نظر سنجی که بین مشتریان در خصوص علت علاقه آن‌ها به خرید انجام شد، اکثر مردم گفته بودند که گرد هم آمدن ساکنان در یک فضای عمومی آن‌ها را به سمت بازار جذب می‌کند. مردم به خوراکی‌ها بسیار علاقمندند و برای اقتصاد محلی خود ارزش قائل هستند اما چیزی که بیش از همه آن‌ها را به سمت بازار می‌کشاند، دیدن سایر مردم و بودن در کنار آن‌ها است. برنامه‌ریزان شهری می‌توانند با ایجاد یک بازار مخصوص برای محصولات کشاورزی و غذا یک فضای عمومی بسیار مطلوب به ساکنان یک شهر هدیه کنند.

بازارهای عمومی باید اهدافی عمومی داشته باشد

یک بازار عمومی ممکن است اندازه‌ها و شکل‌های مختلفی داشته باشد یا برای اهداف مختلف نظیر بازار صنایع دستی، بازار هنر، بازار کهنه‌فروش‌ها، بازار محصولات کشاورزی و بازار سرپوشیده طراحی شده باشد. اما آن‌چه که مسلم است این است که یک بازار عمومی باید اهدافی عمومی را در پیش گیرد. تحقیقاتی انجام شده در موسسه Ford، یک موسسه خصوصی در آمریکا که مسئولیت تامین رفاه انسانی را بر عهده دارد، نشان داد که بازارهای عمومی مزایای زیادی را برای عموم مردم به دنبال دارد. این بازارها ساکنان یک شهر را برای هدفی مشترک گرد هم می‌آورد؛ فضاهای عمومی فعالی ایجاد می‌کند؛ اقتصاد شهری و روستایی را با هم پیوند می‌دهد؛ باعث ترویج بهداشت عمومی می‌شود؛ فرصت‌هایی اقتصادی برای فروشندگان فراهم می‌آورد و مراکز جدید شهر را از مناطق اطراف متمایز می‌کند.

بازارها به تدریج تکامل می‌یابد

ایجاد فوری یک بازار خوب کاری غیر ممکن است؛ شاید صد سال زمان لازم باشد تا یک بازار شکل امروزی را به خود گیرد و به یک مکان موفق تبدیل شود. در طول زمان پروژه‌های زیادی یک بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد و در نهایت یک بازار عمومی جذاب به وجود می‌آورد؛ گاهی بخش‌های جدیدی به یک بازار اضافه می‌شود و حتی بخش‌های به‌دردنخور و قدیمی از آن حذف می‌شود. بازارهای مختلفی در یک شهر ممکن است وجود داشته باشد، به عنوان مثال بعضی از بازارها در فضای آزاد و تنها یک یا چند بار در هفته به فروش محصولات خود می‌پردازد. بازارهای سرپوشیده نوع دیگری از محل معاملات است که معمولا فروش محصولات زمستانی در آن‌ها بیشتر رایج است. گاهی نیز تعریف بازار مربوط به دکه‌های پراکنده سطح شهر می شود که به طور دائمی در اختیار فروشندگان قرار می‌گیرد اما معنای جامع آن معمولا به مناطقی اطلاق می‌شود که در آن فروشگاه‌های مختلف نظیر خرده‌فروشی‌ها، عمده‌فروشی‌ها، رستوران‌ها، لباس‌فروشی‌ها و غیره همگی در کنار یکدیگر در حال فعالیت است. همگی این ساختارها به یکباره شکل امروزی خود را نگرفتند بلکه با گذشت زمان و بسته به نیاز و ویژگی‌های هر منطقه، قالب کلی خود را به دست آوردند.

ایجاد مراکز فروش مواد غذایی سالم

مراکز فروش مواد غذایی سالم جز بهترین و محبوب‌ترین بازارهای شهری در میان مردم به شمار می‌رود که بیشترین مشتری را به خود جذب می‌کند. این مراکز قلب مراکز خرید شهری به حساب می‌آید چرا که در این مکان‌ها مردم بیش از هر مرکز خرید دیگری گرد هم می‌آیند و می‌توانند به تعامل با یکدیگر بپردازند.

با به‌کار گیری تمهیداتی ساده می‌توان بیشترین جمعیت را به سمت مراکز فروش مواد غذایی جذب کرد. به عنوان مثال، ارائه مواد غذایی سالم و خدمات بهداشتی باعث می‌شود مردم در رفتن به سمت این فروشگاه‌ها از هم پیشی بگیرند. مراکز فروش مواد غذایی سالم مزایای بسیاری را، به خصوص برای مردم کم درآمدی که در مناطقی با کم‌ترین امکانات عمومی زندگی می‌کنند، به ارمغان می‌آورد. مردم در این مکان‌ها می‌توانند به دستورات پخت‌وپز، اطلاعات سلامت، یک آشپزخانه تجاری مشترک، دوره‌های کارآموزی، مراقبت سلامت، فضای اجتماعی، باغ‌های عمومی و یک رستوران یا کافه دسترسی داشته باشند.

کد خبر 402318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.