بازداشت ممنوع

عدم تصویب CFT و پالرمو در کشور، حملات جریان اصولگرایی به رقبای اصلاح‌طلب و اظهارات رییس دستگاه قضا در گردهمایی روز گذشته قضات دادسرای عمومی و انقلاب تهران از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز _ شنبه یکم دی ماه _ است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا، مرور بربخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «نقش دولت پنهان در عدم تصویب CFT و پالرمو» به بررسی دلایل عدم تصویب CFT و پالرمو در کشور پرداخت و نوشت: هشدار می‌دادیم زمستان در حال آمدن است، چیزی تا فرارسیدن ضرب‌الاجل گروه ویژه اقدام مالی باقی نمانده و اقتصاد در حال احتضار ایران که زیر فشار تحریم‌ها سخت‌ترین روزهای خود را سپری می‌کند، نباید با یک شوک اقتصادی جدید روبه‌رو شود. اکنون زمستان اقتصاد ایران نزدیک است، زمزمه‌هایی از توافق با ژاپن برای برخی گشایش‌های اقتصادی وجود دارد اما نگرانی‌های اقتصادی و معیشتی هرروز بیشتر می‌شود؛ چرا که در اندک مهلت باقی مانده ایران برای پذیرش دو لایحه باقی مانده FATF نه تنها اراده‌ای محسوس برای تعیین تکلیف نهایی آن لوایح رسما صورت نگرفته، بلکه برخی ترجیح می‌دهند چوب لای چرخ دولت بگذارند. آنها مدام با گفتن از تحریم‌های آمریکا از بی‌خاصیت بودن تصویب FATF در شرایط تحریم سخن می‌گویند. تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا بخش مهمی از محدودیت‌ها علیه نظام بانکی و مالی را تشکیل می‌دهد. اما فقدان تعامل ایران با گروه ویژه اقدام مالی به معنای بستن همه منافذ تعامل با دولت‌هایی است که تحریم‌های آمریکا را رعایت نمی‌کنند. تحریم‌های آمریکا ممکن است دچار شدت یا افول شوند لیکن محدودیت‌های ناشی از FATF به‌صورت اصولی و فراگیر تا زمان عادی شدن روابط کشورمان با این نهاد پابرجا خواهد بود. مضافا اینکه با توجه به تلاش‌های بسیار سنگین آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان برای جلوگیری از عادی شدن وضعیت کشورمان با این نهاد، کاملا محرز است که آنها وضعیت جاری را بهترین ابزار مقابله با کشورمان می‌دانند و این موضوع مکمل تحریم‌های یک‌ جانبه آمریکا است. هرگونه تاخیر در اجرای کامل برنامه اقدام به منزله مساعدت به دشمنان برای ایجاد محدودیت‌های بیشتر می‌باشد.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «از حمله گازانبری تا اتهام سکولاریسم» به بررسی حملات جریان اصولگرایی به رقبای اصلاح‌طلب پرداخت و نوشت: حملات رگباری اصولگرایان علیه اصلاح‌طلبان و دولت تمامی ندارد و هر روز هم تندتر و شدیدتر می‌شود. هرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم این حملات شدت بیشتری به خود می‌گیرد و توپخانه حملات این جریان سیاسی فقط به سوی اصلاح‌طلبان و دولت نشانه رفته است. نامزدهای انتخاباتی این جریان به دولت حمله می‌کنند و چهره‌ها و فعالان سیاسی نوک حملات خود را متوجه جریان اصلاحات کرده‌اند. درواقع اصولگرایان می‌خواهند تنور انتخابات را با حمله به رقیب و تخریب گرم کنند. آنها با تمام توان در صدد تخریب این جریان سیاسی برای ناامید کردن مردم از اصلاح‌طلبان و خارج کردن آنها از صحنه رقابت‌های سیاسی هستند. آنها به هر راه و روشی متوصل می‌شوند از جمله متهم کردن رقیب به غربگرایی و تفکرات سکولاریسمی تا شاید میدان را برای یکه‌تازی خالی کنند. حاضرند منافع ملی را فدای منافع جناحی و جریانی خود کنند تا شاید به هدفشان برسند هرچند ستاد انتخاباتی حسن روحانی در بررسی صلاحیت کاندیداها حسابی از خجالت اصلاح‌طلبان در آمدند. 

قالیباف که از همین الان خود را سرلیست جریان اصولگرایی می‌داند، در روز ثبت‌نام خود برای انتخابات مجلس، تندترین حمله ممکن تا آن زمان را به دولت روحانی کرد. وی روز جمعه هفته گذشته در ادامه حملات بی‌پایان خود به دولت گفت: بدون ‌شک ما نیازمند یک خیزش ملی و مردمی برای نجات کشور از بی‌عملی و اجرای تصمیمات غلط به روش‌های غلط هستیم. ما باید یک دولت نشسته و خسته را وادار به کار کنیم، چراکه دولت مکلف به خدمت در برابر مردم است. قالیباف با بیان این‌که ما اجازه نخواهیم داد مردم بیش از این تحقیر شوند، گفت: در صدد تغییری اساسی هستیم که به‌ جای وعده‌های دروغ، به دنبال کار عملی برویم و به ناامیدی و بی‌تدبیری پایان دهیم. 

روزنامه اعتماد، در صفحه نخست امروز با تیتر «بازداشت ممنوع» به بررسی اظهارات رئیس دستگاه قضایی در گردهمایی روز گذشته قضات دادسرای عمومی و انقلاب تهران  پرداخت و نوشت: رئیس دستگاه قضا بازداشت افراد به‌منظور جمع‌آوری ادله را «ممنوع» اعلام کرده است. سید ابراهیم رئیسی می‌گوید باید ابتدا دلایل را جمع‌آوری کرده و در صورت «ضرورت»، حکم دستگیری صادر شود. این همان چیزی است که وقتی رئیس‌جمهوری دو سال پیش و در همایش سراسری قوه قضاییه بر زبان آورد، با واکنش‌های انتقادی بسیاری روبرو شد. حسن روحانی در همایش گرامیداشت هفته قوه قضاییه که چهارم تیرماه ۹۶ برگزار شد، گفته بود: «حق نداریم آبروی افراد را بریزیم و حق نداریم بدون ادله کافی فرد را احضار و جلب کنیم. باید ادله کافی باشد تا فرد را احضار کنیم ولی فرد را احضار می‌کنیم تا ادله به دست آوریم که نوع جدیدی است.» روحانی این سخنان را در حالی مطرح کرده بود که روزهای پایانی کارش به عنوان رئیس دولت یازدهم را می‌گذراند و هنوز آملی لاریجانی به عنوان رئیس دستگاه قضا مشغول فعالیت بود اما سخنان امروز رئیس جدید دستگاه قضایی که مورد توجه و حمایت جدی قرار گرفته، در آن زمان وارد مناقشات سیاسی شد و با واکنش‌های منفی متعددی روبرو شد. آنجا که گروهی از تندروها از مدتی پیش تخریب رئیس‌جمهوری را با نسبت دادن اتهامات اقتصادی حسین فریدون (برادر حسن روحانی) به روحانی در دستور کار قرار داده بودند، این سخنان جدید رئیس‌جمهوری را نیز دستمایه انتقاد و حمله به او قرار داده و او را صاحب صلاحیت برای اظهارنظر در این زمینه ندانستند. گرچه روحانی در همان همایش پیشاپیش به انتقادهای احتمالی که با تاکید بر اصل تفکیک قوا، رئیس‌جمهوری را از اظهارنظر در این زمینه منع کرده و سخنان او را صرفا حمایت جناحی از نزدیکانش می‌دانست، واکنش نشان داده و گفته بود: «اگر یکی از وظایف رئیس‌جمهوری اجرای قانون اساسی است، بخشی از آن قوه قضاییه است و اصولی که به این قوه مربوط است. اگر رئیس‌جمهوری نسبت به دولت و اجرای آن دغدغه خاطر دارد، نسبت به قوه قضاییه هم همان دغدغه را باید داشته باشد چرا که رئیس‌جمهوری مسوول اجرا است و اگر در اجرای اصلی نقصی ببیند باید به صحنه بیاید و در کنار قوای دیگر قرار بگیرد».

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز با تیتر «۹۸ درصد سود تا یلدای ۹۸» به بررسی بازدهی بورس در ۹ ماه امسال پرداخت و نوشت: بورس تهران سومین فصل سال را نیز صعودی پشت سر گذاشت تا همچنان یکه‌تازی خود را در میان بازارها حفظ کند. شاخص سهام در آخرین روز پاییز در یک قدمی قله تاریخی ۳۵۴ هزار واحدی ایستاد تا بازدهی خود را از ابتدای سال به بیش از ۹۸ درصد برساند. این در حالی است که بازارهای رقیب در مدت مشابه تقریبا بدون بازدهی باقی ماندند. هجوم پول‌های تازه مهم‌ترین محرک رشد مداوم بورس تهران محسوب می‌شود. فصل پاییز دو روی متفاوت برای بازار سهام داشت؛ به‌طوری‌که از اواخر مهر شاهد یک روند اصلاحی بودیم، اما مجددا ورق برگشت و رونق نسبتا پرشتابی را در آذر ماه تجربه کردیم. این بار در کنار نقدینگی جدید، انتظارات تورمی، رشد نسبی نرخ دلار و بهبود قیمت‌ها در بازار جهانی، سوخت‌های تازه‌ای برای صعود قیمت سهام بودند. به‌طوری که دوباره ارزش معاملات روزانه را به دو هزار میلیارد تومان رساندند و سهامداران خُرد فعالیت پرشوری داشتند. بنابراین در آذر ماه حتی یک صنعت بورسی نیز افت شاخص را تجربه نکرد و بازدهی در صنایع مختلف از حدود هشت درصد تا بیش از ۵۰ درصد متغیر بود. با این حال، کم‌توجهی به ریسک‌های موجود یکی از دغدغه‌های کارشناسان در شرایط کنونی است که پیش‌بینی روند قیمت‌ها در زمستان را دشوار می‌کند.

کد خبر 402265

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.