پیش‌بینی زوال عقل به کمک نشانگر التهابی

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد یک نشانگر التهابی موجود در خون می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را قابل پیش‌بینی کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، زوال عقلی زمانی رخ می‌دهد که قسمت‌هایی از مغز که در یادگیری، حافظه، تصمیم‌گیری و زبان کاربرد دارد، آسیب ببیند. این اختلال که یکی از سبب‌های اصلی مرگ و میر در سراسر دنیا شناخته شده، می‌تواند به دلایل مختلف ایجاد شود. 

گروهی از محققان استرالیایی به منظور پی‌بردن به رابطه بین نشانگر التهابی موجود در خون (Scd14) و بروز زوال عقل، مطالعه‌ جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، اطلاعات پزشکی چهار هزار و ۷۰۰ فرد را طی انجام دو مطالعه بررسی کردند. میانگین سنی شرکت‌کنندگان مطالعه اول ۶۹ و  مطالعه دوم ۷۲ سال بود؛ محققان در هر دو مطالعه مقدار sCD14 موجود در پلاسمای خون افراد را اندازه‌گیری کردند.

 در یکی از تحقیقات که برای مدت ۹ سال طول کشید، افراد شرکت‌کننده در سال اول مطالعه و هفت سال پس از آن، تحت آزمون‌های شناختی قرار گرفته و از مغز آن‌ها اسکن MRI گرفته شد. علاوه بر این، محققان روند بروز زوال عقل را در این افراد بررسی کردند. در مطالعه دوم نیز از مغز افراد دو مرتبه، یک بار طی سه یا چهار سال اول مطالعه و بار دوم، پنج سال پس از آن MRI گرفته شد.

یافته‌های جدید نشان داد هر چه سطح sCD14 موجود در پلاسمای خون افراد بیشتر شود، آسیب مغزی و زوال عقل نیز در آن‌ها افزایش می‌یابد. به گفته محققان استفاده از داروهای ضد التهابی مانند استاتین می‌تواند مقدار sCD14 خون را کاهش دهد. پژوهشگران به این نکته نیز اشاره کردند که زوال عقل یک اختلال چند بعدی است؛ بنابراین تشخیص این موضوع که وجود کدام نوع نشانگرها می‌تواند خطر ابتلا به زوال عقل را قابل پیش‌بینی کند، بسیار حائز اهمیت است. 

نتایج این مطالعه در مجله Neurology  منتشر شده است.

کد خبر 402231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.