۳۰ آذر ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۰
مروری بر ۴۰۰ سال گذر عطارد

 مرکز آموزش نجوم ادیب وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، با حضور علاقه مندان به نجوم در نشست ۱۹۷ باشگاه نجوم اصفهان در کتابخانه مرکزی ، به ۴۰۰ سال گذر عطارد پرداخت.

به گزارش ایمنا، عرفان احمدی در ابتدای نشست ۱۹۷ باشگاه نجوم اصفهان با گرامیداشت یاد پروفسور احمد کیاست پور و نقش ایشان در ثبت گذر عطارد در سال ۱۳۹۴ اظهار کرد: در توضیح مفاهیم اولیه، اختفا به زمانی گفته می شود که جسم از دید ما بزرگ تر از مقابل یک جسم از دید ما کوچکتر عبور کند؛ مانند اختفا ماه با سیارات، اما گذر به زمانی گفته می شود که جسم کوچک تر از مقابل جسم بزرگتر عبور کند مانند گذر سیارات داخلی و یا گذر اقمار مشتری.

این رصدگر و مدرس نجوم رصدی با اشاره به اینکه سیارات چهار تماس را در گذر خواهند داشت گفت: تماس اول مماس شدن لبه خارجی سیاره با لبه خارجی خورشید است که از آن به شروع گذر یاد می شود. احمدی با بیان اینکه تماس دوم مماس شدن لبه خارجی سیاره با لبه داخلی خورشید، تشکیل قطره سیاه را منجر می شود و تماس سوم مماس شدن لبه داخلی سیاره با لبه داخلی خورشید را شامل می شود و تماس چهارم مماس شدن دو لبه خارجی سیاره و خورشید است.

وی با مروری بر تاریخ ادامه داد: با توجه به اینکه در دوره قاجاریه عده ای از منجمان آلمانی به ایران دعوت و به دو گروه تقسیم شدند و عده ای به تهران و تعدادی هم به اصفهان آمدند، میرزا عبدالغفارخان نجم الدوله اصفهانی با استفاده از همنشینی با این منجمان توانست درباره گذر زهره اطلاعات بسیاری گردآوری کند که این کتاب در سال ۱۳۹۱ به اهتمام زهره مرادی بازنویسی و منتشر شده است.

این داور رقابت های ماراتن ملی مسیه و استار کاپ با اشاره به اینکه عطارد به علت کوچک بودن قرص سیاره نسبت به زهره با چشم غیرمسلح قابل رویت نیست اضافه کرد: به همین دلیل است که در زمانهای گذشته رصد گذر زهره به مراتب نسبت به رصد گذر عطارد بیشتر بوده و گزارش های موجود  نسبت به گذر عطارد در دسترس بیشتری است.

احمدی به یوهانس کپلر منجم آلمانی در رصد گذر عطارد اشاره کرد و گفت: در سال ۱۰۱۰ هجری شمسی چهار تماس از عطارد در ایران ثبت شده است. وی با بیان اینکه تا قبل از اختراع تلسکوپ رصد گذر عطارد بر یافته های ریاضی و گمانه زنی ها استوار بوده است تصریح کرد: با اختراع تلسکوپ در سال ۱۶۰۸ میلادی انقلاب مهمی در علم نجوم پدید آمد و در آن سال کپلر محاسبه کرد که در سال ۱۶۱۳ دو گذر سیاره عطارد و زهره از مقابل خورشید رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه یکی از جالب‌ترین گذرهای عطارد در سال ۱۳۱۶ شمسی در ایران به ثبت رسید گفت: ۲۱ اردیبهشت ۱۳۱۶ شروع تماس اول در قطب جنوب و پایان تماس اول هم در قطب جنوب و به مدت ۵۷ دقیقه رخ داد. این در حالی است که تا ۱۲۰ سال هیچ گونه رصدی از عطارد در ایران گزارش نشد.

احمدی با بیان اینکه در دهه ۷۰ خورشیدی بعد از ۱۲۰ سال خاموشی علم نجوم در ایران بعد از رصد عبدالغفارخان نجم الدوله اصفهانی در پانزدهم آبان ماه ۱۳۷۲ گذر عطارد در ایران اتفاق افتاد که کوتاه‌ترین تماس در ایران به مدت ۵۳ دقیقه است تصریح کرد: این گذر عطارد که قابل رویت در ایران و با چهار تماس بود در دانشگاه اصفهان و توسط پروفسور احمد کیاست پور به ثبت رسید.

احمدی اشاره ای هم به کوتاهترین گذر عطارد در جهان کرد و گفت: در سال ۱۳۱۸ عطارد در کمتر از ۵۳ دقیقه از لبه خورشید رد شده و به ثبت رسیده است. این داور رقابت های ماراتن ملی مسیه و استار کاپ با بیان اینکه از یک قرن آینده اطلاعی نداریم تصریح کرد: در سال ۱۴۱۱ گذر عطارد اتفاق می افتد که در ایران قابل رویت خواهد بود.

کد خبر 402204

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.