انتقاد از هیچ نهادی را ملاک رد صلاحیت قرار نخواهیم داد

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه یکی له یا علیه شورای نگهبان یا هر نهاد دیگری اظهارنظر کند تاثیری در رد یا تایید صلاحیتش ندارد، گفت: ملاک شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها و نظارت بر برگزاری انتخابات فقط قانون است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع‌ رسانی شورای نگهبان، عباسعلی کدخدایی پیش از ظهر امروز (شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۸) در ابتدای سخنان خود در نشست خبری، یاد و خاطره مرحومه مغفوره زهرا عبدالمحمدی خبرنگار فقید خبرگزاری فارس را گرامی داشت و گفت: خانم عبدالمحمدی خبرنگار خوبی بود که در حوزه شورای نگهبان نیز فعالیت زیادی داشت و هفته گذشته به دلیل بیماری وی را از دست دادیم که انشالله خداوند روح وی را قرین آرامش ابدی گرداند.

وی درگذشت این خبرنگار پرتلاش خبرگزاری فارس را به بازماندگان و خانواده وی و جامعه رسانه‌ای کشور تسلیت گفت.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به بحث بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: هیات‌های اجرایی یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی کارشان را انجام داده‌اند و نتایج را نیز اعلام کرده‌اند؛ الان مرحله رسیدگی به صلاحیت‌ها در هیات‌های نظارت استانی است که طبق قانون بعد از کسب نظر از هیات‌های مرکزی اعلام نظر خواهند کرد که امیدواریم بتوانیم در موعد مقرر قانونی نتایج را اعلام کنیم.

کدخدایی ادامه داد: در حوزه خبرگان رهبری ۳۰۳ نفر ثبت‌نام کرده بودند که از این تعداد افرادی قبلا آزمون داده بودند و ۲۷۲نفر برای آزمون کتبی دعوت شدند که از این تعداد ۲۲۱نفر در آزمون کتبی شرکت کردند که بعد از استخراج نتایج آزمون کتبی از پذیرفته شدگان برای آزمون شفاهی دعوت خواهد شد و بعد از آن بررسی صلاحیت‌ها عمومی در شورای نگهبان انجام می‌شود.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی براینکه بعد از اعلام نتیجه بررسی صلاحیت‌ها در هیأت‌های اجرایی، طبق اعلام وزیر کشور بیش از نود و یک درصد داوطلبان تایید صلاحیت شده‌اند که این موضوع زمینه ساز مباحثی حول شورای نگهبان است، شما برای مقابله با این عملیات روانی چه کاری می‌کنید؟ گفت: در این باره (عملیات روانی علیه شورای نگهبان) جا دارد که رسانه‌ها به کمک شورای نگهبان بیایند.

سخنگوی شورای نگهبان در همین زمینه اضافه کرد: قانون سه محور تایید، عدم تایید و عدم احراز را در بررسی صلاحیت‌ها صراحتا بیان کرده است و هر نهادی از هیأت‌های اجرایی، هیأت‌های نظارت و شورای نگهبان مسئول است که در این چارچوب عمل کند، اگر کسی وظیفه اش را انجام ندهد به معنای این نیست که ما هم وظیفه‌مان را انجام ندهیم، ما موظف هستیم قانون را به درستی انجام دهیم.

کدخدایی اصلاح قانون از سوی مجلس را راهکار اصلی برای جلوگیری از ثبت‌نام‌های بی رویه و هزینه‌زا دانست و تاکید کرد: در دور گذشته (انتخابات مجلس شورای اسلامی) بیش از ۱۲ هزار نفر ثبت نامی داشتیم که از این تعداد نزدیک به ۹ هزار نفر ثبت نام اولی بودند و این دور هم حدود ۱۱ هزار نفر ثبت نام اولی داریم، بنابراین قانونگذار می‌توانست به گونه‌ای تنظیم کند که جلوی این ثبت نام بی‌رویه گرفته شود تا هزینه‌ای برای هیچ یک از نهادهای نظام بار نشود. با این وجود ما با عمل به مر قانون تلاش می‌کنیم حقی از کسی تضییع نشود.

وی در پاسخ به سئوال دیگری درباره تاثیر اظهارات افراد در رد یا تایید صلاحیت‌شان با بیان اینکه کشور آزادی داریم، اظهار کرد: اینکه یکی له یا علیه شورای نگهبان یا هر نهاد دیگری اظهارنظر کند تاثیری در رد یا تایید صلاحیتش ندارد بلکه ملاک شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها و نظارت بر برگزاری انتخابات فقط قانون است.

خبرنگار دیگری نیز درباره تاثیر انتقاد از مقام معظم رهبری در بررسی صلاحیت‌ها پرسید که سخنگوی شورای نگهبان گفت: همانطور که مقام معظم رهبری بارها فرموده‌اند، کشور آزادی داریم بنابراین انتقاد از هیچ نهادی را ملاک رد صلاحیت قرار نخواهیم داد، اما توهین، افترا و بحث‌های ساختارشکنانه مرزش جداست و در بررسی صلاحیت‌ها مورد توجه قرار می‌دهیم.

کد خبر 402201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.