هفت ‌ماده غذایی مفید برای آسیب‌های ‌پوستی ‌فصل سرد

کاهش ‌جهانی موارد ابتلا ‌به وبا، تاثیر اشعه ‌در درمان سرطان، خطر گوگرد موجود در هوای آلوده بر سلامتی، آشنایی ‌با عوامل زخم معده ‌و هفت ماده غذایی مفید در برابر آسیب‌های پوستی فصل سرد را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا، پیشرفت‌های به ‌دست آمده در زمینه پیشگیری ‌و کنترل بیماری وبا در برخی از کشورهای اصلیِ محل شیوع این بیماری با کاهش موارد جهانی ابتلا به آن همراه بوده‌ است. ‌سازمان جهانی بهداشت (WHO) در اطلاعیه‌ای و با تاکید بر اقدامات موثر در پیشگیری ‌و کنترل بیماری وبا در نقاط کانونی ‌شیوع این بیماری همچون هائیتی، سومالی ‌و کنگو اعلام کرد: موارد ابتلا به وبا در سراسر جهان در سال ۲۰۱۸ کاهش ۶۰ درصدی داشته‌ است.   

«تدروس آدهانوم قبریسوس»، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، گفت: کاهش موارد ابتلا به بیماری وبا در چندین کشور اصلی شیوع این بیماری مشاهده شده که حاکی از تقویت مشارکت کشورها در اعمال اقدامات جهانی با هدف کند ساختن و پیشگیری از شیوع وباست. راهکار دائمی برای ریشه‌کن ساختن بیماری وبا به تقویت دسترسی افراد به آب آشامیدنی سالم و رعایت بهداشت و نظافت بستگی دارد.

در سال ۲۰۱۸ حدود ۴۹۹ هزار و ۴۴۷ مورد ابتلا به وبا و ۲۹۹۰ مورد مرگ ناشی از آن در ۳۴ کشور گزارش شد. درحالی که شیوع این بیماری در کشورهای متعددی همچنان ادامه دارد موارد ابتلا به این بیماری در سال ۲۰۱۹ روند کاهشی داشته است.

آشنایی با عوامل زخم معده

در شرایطی که شیوع زخم معده ‌در ایران نسبت به کل جمعیت حدود ۴۱ درصد برآورد می‌شود، به نظر می‌رسد هنوز بسیاری اطلاعات کافی درباره این ‌بیماری ‌ندارند. زخم معده از جمله بیماری‌هایی است که هر چند شیوع بالایی ‌در ایران دارد اما سوءتفاهم‌های زیادی درباره آن وجود دارد و افراد شناخت درستی درباره عوامل خطرساز این بیماری ندارند. زخم معده در واقع آسیب به مخاط داخلی معده است. هر چند بین میزان ترشح اسید معده و آسیب به مخاط ارتباط وجود دارد اما متخصصان بر این باورند که عامل اصلی این بیماری، وجود باکتری به نام هلیوباکترپیلوری است. زمانی که این باکتری در معده فرد وجود دارد و درمان نمی شود، باعث آسیب به مخاط داخلی معده می شود و طی گذشت زمان بیماری زخم معده بروز می‌کند اما جدای از وجود این باکتری، عوامل دیگری نیز می‌تواند احتمال بروز این بیماری را تشدید کند.

مطالعات نشان می‌دهد سیگار کشیدن و البته استفاده از قلیان می‌تواند احتمال بروز زخم معده را افزایش دهد و علایم آن را تشدید کند. بد نیست بدانید که در ایران شیوع زخم معده در زنان حدود ۳۰ درصد و مردان حدود ۶۰ درصد است. پژوهشگران عامل اصلی ابتلای دوبرابری مردان به زخم معده در ایران را میزان مصرف بیشتر سیگار بین مردان می‌دانند.  تحقیقات حاکی از آن است که مصرف طولانی مدت و به ویژه خودسرانه ‌و حساب نشده برخی داروها می‌تواند احتمال بروز زخم معده را افزایش ‌دهد. از داروهایی ‌که میزان خطر ابتلا به زخم معده را افزایش می‌دهد می‌توان به آسپرین ‌و مسکن‌های غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن اشاره کرد. همچنین ‌مصرف غذاهای ‌تند به خودی ‌خود یا داشتن استرس ‌به تنهایی ‌باعث بروز زخم معده نمی‌شود اما اگر کسی ‌به واسطه وجود باکتری هلیوباکترپیلوری زخم معده داشته باشد، این دو عامل ‌می‌تواند بروز علایم را افزایش دهد.

خطر گوگرد موجود در هوای آلوده بر سلامتی

متخصص ‌بیماری‌های عفونی داخلی با اشاره به اینکه آلودگی ‌هوا می‌تواند ‌سلامت شهروندان ‌را ‌به ‌خطر اندازد، گفت: وجود ‌گوگرد احتمالی ‌در بنزینی ‌که ماشین‌ها ‌در ‌شهر استفاده می‌کنند زنگ خطری برای سلامت افراد است.

بیژن مونسان، افزود:البته گوگرد مانند هر عنصر دیگری اگر به میزان مورد نیاز بدن دریافت شود، مفید هم خواهد بود اما زمانی ‌که بیش از حد مورد نیاز باشد باعث مسمومیت می‌شود. مسمومیت ‌با گوگرد از طریق تنفس رخ می‌دهد. از طرفی تماس مداوم با گوگرد، تحریک‌ غشاهای مخاطی را به دنبال دارد.

وی ‌تصریح کرد: همچنین قرار گرفتن طولانی مدت در معرض این ماده می‌تواند فرد را مبتلا به برونشیت، سرفه‌های مکرر و ناراحتی‌های تنفسی کند. گوگرد همچنین ‌با اثر روی چشم‌ها، ممکن است تاری دید ایجاد کند.

تاثیر اشعه در درمان سرطان

عضو انجمن فیزیک پزشکی ایران ‌با اشاره به اینکه تقریباً در ۵۰ درصد سرطان‌ها از اشعه برای درمان استفاده می‌شود، اظهار کرد:کار اشعه از بین بردن تومورهای سرطانی است و اگر به درستی استفاده نشود، می‌تواند سلول‌های سالم را تخریب کند.

سید ربیع مهدوی، افزود: درمان سرطان نیازمند نظام‌های مختلف علمی است؛ از کلینیک گرفته تا رادیولوژی و فیزیک رادیوتراپی که باعث می‌شود بتوان یک درمان کامل را انجام داد.

وی با تاکید بر اهمیت فیزیک رادیوتراپی در حوزه درمان سرطان‌ها، گفت:چگونگی استفاده از اشعه در زمینه درمان سرطان، یکی از نکات قابل توجه است که باید به آن دقت شود.

این متخصص فیزیک رادیوتراپی با بیان اینکه تقریباً در درمان ۵۰ درصد سرطان‌ها در قسمتی یا به طور کامل از اشعه برای درمان استفاده می‌شود، تصریح کرد: اشعه، یکی از پر کاربردترین شیوه‌های درمانی برای از بین بردن تومورهای سرطانی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: اساساً هدف ما این است که به دنبال کاهش عوارض استفاده از اشعه باشیم؛ زیرا، اشعه یک تیغ دو دم است که اگر درست استفاده نشود، می‌تواند عوارض و صدمه به بیمار وارد کند و اگر درست استفاده شود، باعث خواهد شد علاوه بر روند درمان مطلوب بیماران مبتلا به سرطان، هزینه‌های نظام سلامت را کاهش ‌دهد.

وی ‌تصریح کرد: در ایران هم مثل سایر کشورهای دنیا، کاربرد اشعه برای درمان سرطان‌ها زیاد است، اما با توجه به ترافیک بالای بیماران و کمبودهای تجهیزاتی و نیروی انسانی با مشکلاتی مواجه هستیم.

هفت ماده غذایی مفید در برابر آسیب‌های پوستی فصل سرد

با وجود استفاده از با کیفیت‌ترین محصولات پوستی، آسیب‌های پوستی به‌خصوص خشکی پوست اتفاقی است که هر کسی آن را در فصول سرد سال تجربه می‌کند.
تسکین این آسیب‌ها با مصرف برخی مواد غذایی که منجر به هیدراته نگه داشتن بدن می‌شوند، امکان پذیر است ضمن این که مصرف این گونه غذاها منجر به پدیدار شدن سلول ‌های تازه شده و بافت پوست یکدست خواهد شد.

میگو: یکی از غذاهای دارای بالاترین سطح روی است و منجر به تعمیر پوست با تولید کلاژن می‌شود. دیگر غذاهای غنی از روی عبارتند از گوشت گاو، لوبیا و جوانه گندم.

روغن زیتون: حاوی ویتامین E و چربی‌های اشباع نشده به‌علاوه اسیدهای چرب امگا ۳ است و یک نیروگاه تغذیه‌ای برای حفظ سلامت پوست محسوب می‌شود. مصرف روغن زیتون پوست را در برابر اگزما و اشعه ماوراء بنفش خورشید نیز محافظت می‌کند.

خیارسیلیس، در سبزیجات غنی از آب مانند خیار منجر به افزایش رطوبت و قابلیت ارتجاعی پوست می‌شود. خیار همچنین سرشار از ویتامین‌های آ و ث برای تسکین پوست و مبارزه با آسیب‌های پوستی است.

ماهی: ماهی‌های چرب مانند ماهی آزاد، قزل آلا و ساردین حاوی مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و مصرف آنها منجر به حفظ رطوبت و تقویت پوست می‌شود. کمبود امگا ۳ در مقابل خشکی پوست را به همراه دارد. اگر مصرف ماهی برایتان امکان پذیر نیست، از دانه‌های بذر کتان یا گردو برای رساندن امگا ۳ به بدن می‌توانید بهره بگیرید.

آجیل: سرشار از ویتامین E به عنوان آنتی اکسیدانی است که ناجی محصولات مراقبت از پوست محسوب می‌شود. ویتامین E محافظ پوست در برابر آسیب‌های ناشی از استرس اکسیداتیو است و مانند اسیدهای چرب امگا ۳ منجر به محافظت از پوست در برابر آسیب‌های اشعه UV خورشید نیز می‌شود.

آووکادو: مانند آجیل، آووکادو مقادیر بالای ویتامین E و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها را دارد. این میوه از چربی‌های اشباع نشده غنی است و مصرف آن منجر به حفظ رطوبت پوست می‌شود؛ ضمن این که پیری زودرس پوست را به تاخیر می‌اندازد و فرایند التهاب را در بدن کاهش می‌دهد.

سیب زمینی شیرین: به همراه سایر محصولات غذایی که حاوی ریشه هستند، غنی از بتاکاروتن و ویتامین آ است؛ یکی از مغذی‌ترین مواد برای پیشگیری از خشک شدن پوست. ویتامین آ به تعمیر آسیب‌ها در سطح بافت و جلوگیری از پیری زودرس پوست کمک می‌کند.

کد خبر 402194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.