تولید ۱۳ هزارمتر مکعب انواع خاک‌های ترکیبی در فضاهای سبز مشهد

معاون خدمات شهری شهردار مشهد از تولید افزون بر ۱۳ هزار مترمکعب انواع خاک‌های ترکیبی در سال‌جاری خبر داد.

مهدی یعقوبی در گفت و گو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: هدف از راه‌اندازی کارگاه خاک و تولید خاک‌های ترکیبی استفاده بهینه از ظرفیت‌های موجود در شهرداری، مدیریت هزینه‌ها و تخصصی‌کردن کار تولید خاک‌های ترکیبی (خاک سنتزی مورد استفاده در فضای سبز) مورد نیاز جهت استفاده در فضای سبز شهری است.

وی افزود: با توجه به فرآیند طولانی تشکیل خاک در طبیعت و نیز نقش مهم آن به عنوان یکی از مهمترین نهاده‌های زیستی در حفظ و ماندگاری گیاهان، لزوم توجه بیش از پیش به این ماده ارزشمند در جهت بهبود کیفیت و نیز غنی سازی آن در فضای سبز شهر مشهد را ضروری می‌کند.

معاون خدمات شهری شهردار مشهد تصریح کرد: باتوجه به لزوم استفاده از منابع داخلی در فرایند تولید خاک‌های ترکیبی و با هدف مدیریت هزینه‌های مرتبط با حمل و ارسال از خارج استان، برنامه‌ریزی به جهت استفاده از برگ‌های خزان شده برای تولید خاک‌های ترکیبی انجام شده است.

وی تصریح کرد: در سال‌جاری با تولید ۷۰۰ مترمکعب خاک برگ و ۸۰۰ مترمکعب چیپس چوب از مجموع ضایعات فضای سبز (برگ‌های خزان شده و نیز شاخه و سرشاخه‌های به جامانده از هرس)، با برگشت مجدد این مواد آلی به چرخه زیست بوم شهری و خودکفایی درتولید این دو نهاده، گام مهمی درکاهش هزینه‌ها در پروسه تولید خاک ترکیبی برداشته شده است.

یعقوبی با اشاره به اقدامات انجام شده در این زمینه، گفت: تولید چیپس چوب با کیفیت در محل کارگاه خاک، استفاده بهینه از سرشاخه های هرس شده و تولید چیپس چوب با به کارگیری ماشین آلات مرتبط، استفاده از کمپوست شهری در فرآیند تولید خاک، بررسی و آنالیز دقیق خاک‌های زراعی  جهت استفاده در پروژه های فضای سبز و... از جمله اقدامات شاخص در این خصوص است.

وی تاکید کرد: تولید ۱۳ هزار مترمکعب انواع خاک ترکیبی شامل خاک چالکود، خاک اسکلتی، خاک فلاورباکس و المان و نیز خاک باغچه از جمله محصولات تولیدی در کارگاه خاک سال جاری بوده که به تناسب در زمان برنامه‌ریزی شده در پروژه و نیز طرح‌های فضای سبز همچون طرح استقبال از بهار ۹۹ در سطح فضای سبز شهر توزیع خواهد شد.

کد خبر 402182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.