مشارکت مردم اراک در پویش «هر خانه یک درخت»

شهردار اراک با تاکید بر تأثیر مشارکت شهروندان بر حفظ و توسعه فضای سبز شهری، گفت: برخی شهروندان تا حدامکان برای زیباسازی محیط زندگی و توسعه فضای سبز محلی مشارکت می‌کنند و این امر فرصتی در اختیار مدیران شهری قرار می‌دهد که از همکاری شهروندان مسئول برای توسعه و پیشرفت شهر استفاده کنند.

محمدکریم شفیعی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه در ادیان و فرهنگ‌های مختلف جهان، درخت و درختکاری جایگاه خاصی دارد و دین مقدس اسلام نیز بشر را به کاشت درخت تشویق و ترغیب کرده، اظهار کرد: اکنون بیش از هر موضوعی شهروندان نیاز به هوای پاک دارند، امروز گسترش فضای سبز و درختکاری در کاهش آلودگی هوا بسیار موثر است.

وی با اشاره به پویش «هر خانه یک درخت» تصریح کرد: با نزدیک شدن به فصل درختکاری برای نخستین بار این پویش در سطح شهر اراک اجرا می‌شود، سهم هر خانوار در اجرای این طرح، کاشت یک درخت است.

شهردار اراک گفت: به دنبال آن هستیم که از توان مردم برای کاشت درخت استفاده کنیم چرا که شهروندان می‌توانند با کاشت نهال‌ در باغچه‌ خانه خود همراه با شهرداری در ایجاد فضای سبز، حفظ محیط زیست و توسعه فضای سبز شهری مشارکت داشته باشند.

وی با بیان اینکه از منظر توسعه پایدار شهری، استفاده از مشارکت شهروندان تاثیر زیادی در حفظ و توسعه فضای سبز شهری دارد، گفت: برخی از شهروندان تا حدامکان برای زیباسازی محیط زندگی و توسعه فضای سبز محلی مشارکت می‌کنند و این امر فرصتی در اختیار مدیران شهری قرار می‌دهد که از همکاری شهروندان مسئول برای توسعه و پیشرفت شهر استفاده کنند.

شفیعی یکی از اهداف مهم اجرای این طرح را نگهداری بهینه شهروندان از فضای سبز احداثی عنوان کرد و گفت: هر شهروند با کاشت درخت در محوطه حیاط منزل خود، از آن درخت نگهداری می کند.

وی افزود: شهروندان جهت مشارکت در اجرای این پویش می توانند در تماس با سامانه مردمی137، درخواست‌ها و نظرات خود را مبنی بر کاشت درخت و نوع درخت انتخابی مثمر و غیر مثمر همراه با آدرس و شماره تلفن ثبت کنند همچنین با اطلاع رسانی صورت گرفته توسط اداره ارتباطات و امور بین الملل و انجام نظر سنجی میدانی و مجازی (شبکه های اجتماعی و پورتال شهرداری) شهروندان از اجرای این طرح آگاه و نظرات آنها برای اجرای هرچه بهتر این طرح اخذ شده است.

شهردار اراک اظهار کرد: تبلیغات محیطی اجرای این طرح با نصب 30 عدد بنر در سطح شهر برای آگاهی و مشارکت بیشتر شهروندان انجام شده است.

وی عنوان کرد: پس از اتمام زمان ثبت نام و مشخص شدن نوع درخت مثمر یا غیر مثمر کارشناسان سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری با منطقه بندی و الویت بندی بر اساس زمان ثبت نام، به منازل شهروندان ارسال می شود.

شفیعی عنوان کرد: علاوه بر اجرای این طرح در اماکن مسکونی، تمامی فضاهای مستعد شهری اعم از ادارات دولتی، خصوصی، فضاهای عمومی، مدارس و مساجد نیز مشمول این طرح می شود و همچنین کلیه خدمات اعم از تهیه نهال و بروشور چگونگی شرایط حفظ ونگهداری آن ها به عهده شهرداری است.

وی با بیان اینکه این طرح به منظور ترویج فرهنگ درختکاری، حفظ و نگهداری و توسعه فضای سبز اجرایی می شود، ضمن دعوت ازعموم شهروندان برای مشارکت در پویش هر خانه یک درخت، تاکید کرد: حفاظت از درختان موجود، اهمیت و ضرورت بیشتری نسبت به کاشت درخت دارد.

شهردار اراک ابراز امیدواری کرد: شهروندان در نگهداری از این سرمایه‌های طبیعی شهر کوشا باشند و اجرای نهضت درختکاری گامی در جهت جلب مشارکت همشهریان در حفظ فضای سبز و تحقق آرمان«اراک، شهری برای همه» باشد.

کد خبر 402174

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.