هنرمندان گرافیست به حال خوب تهران کمک کنند

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران گفت: امیدوارم هنرمندان گرافیست به نقش مهم اجتماعی خود واقف بوده و بیش از پیش ما را در ایجاد حال خوب برای شهر تهران و شهروندان تهرانی کمک کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمدجواد حق شناس در مراسم اختتامیه ششمین دوسالانه طراحی گرافیک سرو نقره‌ای اظهار کرد: هنر گرافیک ابزاری تاثیرگذار در انتقال مفاهیم به شمار می‌آید، رسانه‌ای جهانی که به کمک عناصر آن می‌توان از محدودیت مرزها رهایی یافت و به جهانی نو و تازه دسترسی پیدا کرد.

وی افزود: فارغ از هنر انتزاعی که می‌تواند گرایش‌هایی از گرافیک را نیز شامل شود، هنر اجتماعی در ساحت‌های عمومی خود می‌تواند به پیشبرد فرهنگ عمومی جامعه کمک کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران با بیان اینکه گرافیک جدا از جنبه زیباشناختی و هنری خود، در ساختار جامعه با پرداختن به چنین مقولاتی می‌تواند به هنری پیشرو تبدیل شود و کاربردی فرابخشی پیدا کند، ادامه داد: در نظام اجتماعی شهر دامنه این کنش و واکنش مشخص‌تر به نظر می‌رسد و برداشت شهروندان از رویدادها و عناصر زیباشناختی شهر به صورت خودآگاه و ناخودآگاه بر ضمیر آن‌ها تاثیر گذاشته و متقابلا آن‌ها نیز تمایلات و خواسته‌های خود را به هنرمند منتقل می‌کنند.

وی اضافه کرد: در این میان، گرافیک محیطی کارکردی فراتر از یک هنر پیدا کرده و به یک رسانه اجتماعی تبدیل می‌شود. ما در مدیریت شهری معتقدیم که هنر گرافیک شهری می‌تواند به ایجاد آرامش بصری در جامعه کمک کند. نخستین نتیجه مدیریت کاربردی و زیباشناسانه گرافیک در شهر، ایجاد آرامش، حذف زوائد بصری و دوری از آلودگی‌های تصویری است که در ناخودآگاه شهروندان اثرات مطلوبی بر جای می‌گذارد. 

حق‌شناس با اشاره به اینکه در میان آثار هنری منتشر شده از هنرمندان در سراسر جهان، بیشترین تعهد اجتماعی را در گرافیک می‌توان سراغ گرفت، خاطرنشان کرد: این هنر جدا از خاستگاه تبلیغاتی خود، به مرور و به ویژه در دهه‌های اخیر شأن اجتماعی و کارکرد فرابخشی خود را ارتقا داده و با حفظ شاخصه‌های هنری و حرفه‌ای خود، به هنری در خدمت جامعه تبدیل شده و نقش اجتماعی طراحان پررنگ‌تر شده است.

وی با تاکید بر اینکه گرافیک کاربردی‌ترین زیرمجموعه هنرهای تجسمی و زبان مشترکی برای درک جامعه و جهان پیرامون است، اضافه کرد: امروزه گرافیک محیطی مؤثرترین ابزار برای تأثیر بر الگوهای رفتاری زندگی انسان شهرنشین به شمار امده می‌تواند ظرفیت‌های فرهنگی، قراردادهای اجتماعی، آداب و سنن و در نهایت گرایش‌های سیاسی و اقتصادی جامعه را بررسی و تحلیل کند.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای شهر تهران تصریح کرد: امیدوارم هنرمندان گرافیست که برخی از آثار آن‌ها در این دوسالانه به نمایش درآمده، با تکیه و توجه به مقوله اقتصاد فرهنگ به نقش مهم اجتماعی خود واقف بوده و بیش از پیش ما را در ایجاد حال خوب برای شهر تهران و شهروندان تهرانی کمک کنند. تعاملی که مدیریت شهری همواره خواستار ایجاد آن است و به تاثیر آن در بهبود اوضاع روحی و روانی جامعه اعتقاد دارد.

کد خبر 402152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.