خرده‌ فرهنگ‌ها باعث پایداری هویت ملی هر کشوری است

یک جامعه‌شناس گفت: عناصر فرهنگی دارای ارزش هستند و خرده‌ فرهنگ‌هاباعث پایداری هویت ملی هر کشوری است اما برخی از آنها مانند یلدا، نوروز و غیره برای کل جامعه ارزشمند هستند و باید از ارزش‌های خوب حمایت کرد.

امان‌الله قرایی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص آداب و رسوم دست و پاگیر اظهار کرد: آداب و رسوم ملی و سنتی از لحاظ مردم‌شناسی بر اساس نوع اقلیم، پرورش فرهنگی، سابقه تاریخی هر منطقه متفاوت است و خرده‌ فرهنگ‌ها به نوعی باعث پایداری هویت ملی هر کشوری است.

وی با بیان اینکه افراد هر منطقه از آداب و رسوم مختلفی که از گذشتگان خود دارند تبعیت می‌کنند، افزود: برخی آداب و رسوم مناسب زندگی سنتی همان زمان بوده است اما امروز به علت اینکه جامعه از حالت سنتی به مدرن گذر کرده است بسیاری از رسوم قبلی مناسب وضعیت فعلی به دلیل هزینه‌های بسیار و وقت گیر بودن مناسب نیست.

مولف کتاب مردم‌شناسی فرهنگی با اشاره به اینکه گذشته از هزینه‌ها امروز فرصت پرداختن به چنین اموری نیست، تصریح کرد: در گذشته جامعه سنتی بود و زمان به اصطلاح در حالت درازمدت به صورت کند حرکت می‌کرد بدین معنا که در گذشته زمان سرعت و ارزش امروز را نداشت.

برخی رسوم دست و پاگیر شده‌اند

وی با تاکید بر اینکه در جامعه امروز بسیاری از رسوم دست و پاگیر گذشته دوام نیافته است، اظهار کرد: در حال حاضر تغییرات فرهنگی شتابنده رخ داده است که دو دلیل عمده این کمرنگ شدن برخی رسوم فشارهای اقتصادی و آموزش های جدید در نسل امروز است که باعث تغییر در رسوم شده است.

قرایی‌مقدم با اشاره به اینکه امروز مردم فرصت ندارند برای یک مهمانی یا برگزاری مراسمی وقت صرف کنند، گفت: این نوع رسوم دست و پاگیر در حال کمتر شدن است و به هر حال این امر نوعی جبر است چرا که مردم فرصت یا توانایی مالی برای انجام آنها ندارند.

وی با بیان اینکه جهان در حال یکنواخت شدن است، تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از مراسمات در کل کشور به یک صورت برگزار می‌شود و جامعه با نگاه، رفتار و واکنش به رسوم غلط برخورد می‌کند.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه بسیاری از رسوم ارزشمند حالت ملی میهنی دارند، افزود: مراسمی چون نوروز، یلدا و چهارشنبه سوری در آئین قدیم ایران تحت عنوان سور از آنها یاد می‌شود چرا که اینها حالت جشن داشتند و در ایران باستان هر ماه چند روز جشن بوده است یعنی هر ماه برای خود جشن‌های خاصی داشته است.

کریسمس متاثر از یلدا بوده است

وی با بیان اینکه مسیحیت در برپایی کریسمس متاثر از شب یلدای ایرانیان بوده است، اظهار کرد: همه این آئین‌ها هویت ملی ماست و زندگی به معنای ارزش است و ارزش به همه موضوعات مطلوب جامعه می‌گویند و خرده‌ فرهنگ‌ها پایداری هویت ملی هر کشوری را دربر دارند.

قرایی‌مقدم رسوم ارزشمند را باعث پایداری ایران دانست و افزود: ارزش‌ها و رسوم خوب را نفی نمی‌کنیم و زمانی برخی رسوم ارزش نامناسب می‌یابد که کارکرد خود را از دست بدهد که در این زمان به ارزش نامناسب تبدیل می‌شود همچنان که امروز دیگر نمی‌توان مانند گذشته هفت شبانه روز عروسی گرفت یا برای هر عیدی که از راه می‌رسد طبق‌های کادوهای رنگارنگ درنظر گرفت یا رسوم دیگری که بودند و از بین رفتند را دیگر نمی‌توان اجرا کرد چرا که مناسب زمان امروز نیستند.

وی با تاکید بر اینکه هر ارزشی در جامعه کارکرد دارد، تصریح کرد: وقتی این ارزش کارکرد خود را از دست بدهد به صورت کمرنگ درآمده و پس از آن از بین رفته و به فراموشی سپرده می‌شود و خرده فرهنگ‌هایی که کمرنگ شده ارزش خود را در زمان جدید از دست داده‌اند.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه خرده فرهنگ‌ها برای هر منطقه‌ای ارزش است، افزود: عناصر فرهنگی دارای ارزش هستند اما برخی از آنها مانند یلدا، نوروز و غیره برای کل جامعه ارزشمند هستند و باید از ارزش‌های خوب حمایت کرد.

کد خبر 402120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.