پیام ملاوردی در آستانه سالروز رونمایی از منشور حقوق‌شهروندی

دبیرکل جمعیت حمایت از حقوق‌بشر زنان در آستانه سالروز رونمایی از منشور حقوق شهروندی یک پیام یلدایی منتشر کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، شهیندخت ملاوردی با انتشار یک پست در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت:

"پیامی یلدایی در سالروز رونمایی منشور حقوق شهروندی

این روزها به تصور اینکه هنوز در حوزه حقوق شهروندی یا حتی حوزه زنان و خانواده مسئولیتی رسمی متوجهم هست، پیامهای متعددی از خوزستان به سویم روانه شده است، از ماجرای نیزارهای ماهشهر گرفته تا فقر کوت عبدالله، آبگرفتگی و زیر آب رفتن زمین‌های کشاورزی، بالا آمدن فاضلاب در شهر، مرگ مشکوک چند دانشجو و جان باختن چهار بیمار زن در بیمارستان اهواز به دلیل نوسان برق و ... و بعضا از فرط عصبانیت و خشم خواستار استعفا هم می شوند، غافل از آنکه آذر ۹۷ از دولت خارج شده ام. البته این پیامها را تا جایی که دستم می رسد یا به مراجع ذیربط منعکس می کنم و یا در گروههایی که برخی مسئولان حضور دارند کار می کنم.

در یک‌کلام، در این پیامها اغلب متحیرند از اینکه چرا مسئولان کک شان هم نمی گزد!

و هر کجای دنیا بود الان چه ها که نمی شد؟! بگذریم... این‌ هم نمونه ای از آن‌ پیام هاست؛ بله برادر عزیز اهوازی ام! حق با شماست، همه اینها که برشمردید جزو حداقل حقوق انسانی و شهروندی مردم محسوب می شود و اتفاقا«حق محیط زیست سالم و توسعه پایدار» در کنار سایر حق های شهروندی در منشور حقوق شهروندی به رسمیت شناخته شده و بر آن تاکید شده است.

و نیز اتفاقا امروز ۲۹آذر مصادف است با سومین سالروز رونمایی و ابلاغ آن منشور که طبق مقدمه آن«مشارکت، همکاری و مسیٔولیت پذیری افراد، گروهها و دولتها برای استیفای حق توسعه، حقِ برخورداری از محیط زیست سالم، حق هویت فرهنگی، حق صلح و نفی خشونت و تنفر و حق ارتباط، در سطح ملی و بین المللی ضروری است». اگر باور داریم که «استیفای حقوق شهروندی بدون آگاهی، توانمندی و مسیٔولیت پذیری شهروندان نسبت به حقوق، تکالیف و منافع عمومی امکان پذیر نیست.»، با همین پرسش گری ها و مطالبه گری ها یقین بدانیم که سرانجام متولیان امر در مقام پاسخگویی برخواهند آمد، همانطور که در باور ما ایرانی ها طولانی ترین و تاریک ترین شب سال هم دیری نمی پاید و با طلوع آفتاب جای خود را به روز می دهد؛ یلدا مادر خورشید هست.

پ.ن: عکس دوم حضور در جمع زنان توانمند و خونگرم خوزستان در حاشیه همایش«نقش زنان در تاریخ محلی خوزستان» در سیاه چادر را به تصویر کشیده است."

کد خبر 402117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.