۹ منطقه آموزشی دو زبانه در اصفهان وجود دارد

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: در حال حاضر ۹ منطقه دو زبانه در استان اصفهان با داشتن حدود دو هزار و ۹۸۱ دانش‌آموز در حال تحصیل وجود دارد که فعالیت‌هایی در راستای توانمندسازی و آموزش زبان فارسی برای آنها صورت گرفته است.

شهین جوانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص برنامه‌های سند تحول بنیادین سال  ۱۳۹۸ در مورد مدارس دوزبانه اظهار کرد: تا قبل از سال‌های ۱۹۶۰ دو زبانگی به عنوان یک مانع در پیشرفت تحصیلی کودکان تلقی می‌شد و بعضی از محققان اعتقاد داشتند کودکان دوزبانه نسبت به کودکان یک زبانه عملکرد ضعیف‌تری دارند.

وی با اشاره به اینکه اما پژوهش‌های جدید نشان داد که دوزبانگی دوران کودکی می تواند، رشد توانایی‌های زبانی و غیرزبانی را افزایش دهد، افزود: بسیاری از محققان معتقدند که اگر کودکی دو زبان را با هم یاد بگیرد و در هر دو زبان به موازات هم پیش برود و متناسب با توانایی ذهنی و آموزش‌هایی که به او داده می‌شود، در هر دو زبان به تبحر نسبی دست می‌یابد، در چنین وضعیتی هر یک از زبان‌ها به غنی‌سازی زبان دیگر کمک کرده و مهارت به دست آمده در یک زبان طبق اصل انتقال و تعمیم به زبان دیگر منتقل می‌شود.

 معاون آموزش ابتدایی اداره‌ کل آموزش و پرورش استان اصفهان با تاکید بر اینکه درکشور ما کودکان دوزبانه باید در سن ۶-۷ سالگی، زبان فارسی را به عنوان زبان دوم و زبان رسمی کشور آموزش ببینند، تصریح کرد: با توجه به پژوهش‌هایی که به میزان توانایی‌های زبانی توجه داشته و فرضیه آستانه توانش زبانی را پیشنهاد نموده‌اند، کودکان دوزبانه باید در یادگیری زبان دوم به سطح آستانه توانش زبانی برسند، که تحقق این امر، فرصت‌های مناسب آموزشی و شرایط مطلوب یادگیری را طلب می‌کند.

وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین بر توانمندسازی دانش‌آموزان ساکن مناطق دوزبانه تاکید دارد، اظهار کرد: تامین نیازهای ویژه، با تاکید بر ایجاد فرصت‌های آموزشی متنوع، با کیفیت و پوشش صد درصدی دوره پیش دبستانی در برنامه ششم توسعه در مناطق محروم و دو زبانه با استفاده از منابع دولتی و در سایر مناطق با مشارکت و سرمایه گذاری مردم و سایر نهادها مورد تأکید است.

جوانی با اشاره به اینکه در حال حاضر ۹ منطقه دو زبانه در استان اصفهان وجود دارد، خاطرنشان کرد: حدود دو هزار و ۹۸۱ دانش‌آموز  در حال تحصیل در این مناطق هستند که فعالیت‌هایی در راستای توانمندسازی و آموزش زبان فارسی برای آنها صورت گرفته است.

وی در خصوص مناطق آموزشی دو زبانه استان اصفهان گفت: باغبادران، پیر بکران، جرقویه سفلی، چادگان، شهرضا، فریدونشهر و فلاورجان از مناطق دارای دانش آموزان دو زبانه هستند.

معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه در بعضی نواحی دانش‌آموزان اتباع هم در یادگیری زبان فارسی با مشکل مواجه هستند، افزود: در زمینه حمایت از این مناطق دو زبانه اقداماتی شامل حمایت از مدارس کم برخوردار در ابعاد مختلف آموزش وپرورش با عنوان "طرح حامیان تابناک یا خواهر خواندگی" و توسعه  دوره دو ساله پیش دبستانی در این مناطق همچنین جذب نوآموزان بازمانده ازدوره یکساله پیش دبستانی قبل از ورود به دبستان در مناطق محروم و دوزبانه در دستور کار قرار گرفت.

وی در تشریح دیگر اقدامات آموزش و پرورش در این خصوص گفت: اجرای برنامه توسعه پیش دبستانی در همه مناطق دوزبانه دارای ضریب محرومیت و عشایر حائز شرایط و سکونتگاه‌های غیررسمی با تشکیل کلاس‌های پیش دبستانی عشایری به صورت مستقل و ترکیبی دنبال شد.

کد خبر 402087

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.