۷ دی ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶
خواص دارویی گیاه کاسنی

گیاه کاسنی دارای خواص بی‌شماری مانند تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از سرطان، کاهش دردهای مفصلی، بهبود سلامت کیله‌ها و بهبود عملکرد سیستم گوارش است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، کاسنی گیاهی با گل‌های آبی رنگ است که معمولا در فصل بهار رشد می‌کند. این گیاه سرشار از ویتامین‌های E، C، A، B۶ و K و مواد معدنی مانند روی، منگنز، کلسیم، پتاسیم و فولیک اسید بوده که برای سلامت بدن بسیار مفید است. برگ تازه کاسنی حاوی مقدار زیادی ویتامین C است؛ بنابراین التهابات لثه را که ناشی از کمبود این نوع ویتامین است، بهبود می‌بخشد. در ادامه به بررسی بعضی خواص این گیاه دارویی می‌پردازیم:

تقویت سیستم ایمنی بدن

 کاسنی تاثیرات آنتی‌باکتریال قدرتمندی بر باکتری‌های خطرناک و مقاوم دارد؛ پلی فنول موجود در این گیاه نیز نوعی آنتی اکسیدان است که با رادیکال‌های آزاد رگ‌های خونی مقابله کرده و مانع بروز مشکلاتی مانند بیماری‌های قلبی و سرطان می‌شود.

پیشگیری از سرطان

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد ترکیبات موجود در گیاه کاسنی، مانع رشد سلول‌ها و تومورهای سرطانی می‌شود. آنتی اکسیدان‌هایی مانند پلی‌فنول‌ها و Phytochemicals موجود در شهد این گیاه از بروز انواع سرطان مانند سرطان سینه و سرطان‌های مرتبط با روده جلوگیری می‌کند.

کاهش دردهای مفصلی

نتایج بررسی‌های محققان نشان می‌دهد که کاسنی دارای خواص ضدالتهابی است و نقش موثری در کاهش دردهای مفصلی و استخوانی دارد. این گیاه از زمان‌های قدیم به طور سنتی برای درمان دردهای ناشی از آرتروز مورد استفاده قرار می‌گرفته است. نتایج  یک مطالعه که در سال 2010  در مورد تاثیر کاسنی بر کاهش دردهای مفصلی صورت گرفت، نشان داد ۷۰ درصد افرادی که از دردهای مفصلی استخوانی رنج می‌بردند، با مصرف این گیاه بهبود پیدا کردند.

بهبود سلامت کلیه‌ها

دفع مکرر ادرار باعث می‌شود سموم بدن که در کلیه‌ها و کبد ذخیره شده و باعث بروز بیماری‌های خطرناک می‌شود، ازبین برود. همچنین از این طریق چربی‌هایی که ممکن است در قسمت‌های مختلف بدن قرار داشته باشد، کاهش می‌یابد. عصاره ریشه گیاه کاسنی دارویی ادرارآور است که به دفع بیشتر ادرار و سموم بدن کمک بسیار می‌کند. 

بهبود عملکرد سیستم گوارش

زمانی که فرآیند هضم به درستی صورت نگیرد، ممکن است فرد به انواع بیماری‌های مربوط به روده و مشکلات دیگر مانند دل درد و سرطان روده مبتلا شود. فیبر موجود در کاسنی ترشحات اسید معده را افزایش می‌دهد و موجب تحرکات روده می‌شود. بنابراین با مصرف این گیاه عمل هضم به راحتی صورت می‌گیرد و مشکل یبوست تا حد زیادی کاهش می‌یابد. 

کد خبر 402024

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.